• Anonym (Hjälp)

Ointresserad/offermentalitet

Hej, 

Har gått i lite jobbiga tankar länge.

Bakgrund.
    Har en fantastisk son på 9 år som är väldigt artig, social och allmänt fin. Har honom varannan vecka sedan ungefär tre år tillbaka. Vi har en väldigt bra och nära relation vilket är otroligt viktigt för mig och jag värdesätter att vara en bra och närvarande pappa.

Till problemet.
    För ett år sedan började jag träffa en kvinna. Hon är fantastisk på många sätt men jag kommer inte gå igenom de positiva sidorna just nu eftersom det inte är problemet. Problemet är att hon alltid sett sig själv som ett offer i sitt eget liv. Alla relationer har varit dåliga, kompisarna har inte varit bra, hon har inte upplevt det hon vill, hon har inga barn som hon jättegärna vill ha och hon söker familjelivet. Mycket av konversationerna har handlat om henne och hennes problem. 

Hon kom heller aldrig nära min son. Jag vill ha en lite mer sprallig person som är glad och pratar med honom om allt och inget. Han har sökt kontakt vid middagsbordet och jag märker hur hon ständigt får det att handla om henne själv, om hennes dag osv utan att titta på honom eller fråga honom frågor. Medans han sitter artigt och lyssnar och tittar på henne.

Det har varit ett problem att jag har upplevt saker som hon inte har upplevt. Fått barn, haft hus, åkt utomlands med en partner etc. Det har liksom varit att hon inte vill höra om någonting som har med mitt tidigare liv att göra även fast jag känner att det format mig och fått mig att hitta henne. Jag har försökt hjälpa henne med hennes problem men det är väldigt svårt.

Det har även varit många situationer där hon tycker att jag är för pappig och tänker för mycket på hans behov när han har lov och såna saker. 

Till slut med jag helt utbränd och valde att avsluta relationen. Efter två månader av att hon vädjat att jag ska ta tillbaka henne, att hon sökt hjälp och berättat att hon tycker om min son jättemycket, så valde jag att ge det en till chans. Men jag känner nu att det börjar gå åt samma håll. Ointresse och allmänt klagande. 

Jag känner att detta tar enormt på mig. Hon köper saker och sånt vid högtider till honom men det är inte det jag är ute efter. Jag är ute efter en snäll och stöttande vuxen som kan finnas där. Men jag börjar inse att det inte kommer att vara hon. Hon är väldigt introvert överlag men känner ändå att man någon gång borde kunna ta till sig någon annans barn och åtminstone bonda litegrann, Så nu har jag fått jättesvårt att se saker objektivt. Bekanta säger ju åt mig att springa åt motsatt håll, men det är alltid svårare när man är i det.

Någon som kan säga något klokt?

• Svar på tråden Ointresserad/offermentalitet
  • Jemp

Finns det någon anledning som gör att du skulle vara kvar?
    Utifrån din text låter det som en no brainer.

• Anonym (Bliven)
    Jemp skrev 2024-11-24 17:01:43 följande:

Finns det någon anledning som gör att du skulle vara kvar?
    Utifrån din text låter det som en no brainer.

Ja, håller med. Men sånt är säkert svårt att inse när man är mitt uppe i det.

Hur var det när hon flyttade från dig ts? Fick du inte en annan syn på saken?

• Aliona

Jag tänker så här, att hon kommer inte att ändra sig, så om du väljer att fortsätta med henne så väljer du en kvinna som har många bra sidor men som har negativt tankesätt och aldrig kommer att bli den varma och engagerade extra-vuxna till din son. Uppväger de positiva sidorna det? Kan du acceptera henne för den hon är, och kompromissa bort det andra? 

Det kan så klart hända att hon ändrar sig, men min poäng är att att man inte ska utgå från att ens partner ändrar beteende eller personlighet, utan ta personen med det goda och det dåliga. 

• Maac

Ditt barn är viktigare än hennes bästa sidor :) 

Låter inte värt att hålla fast vid. Om ni får gemensamma barn kommer klyftan till ditt barn bara öka.

Ditt barn förtjänar dig när du mår som bäst. Barn känner att nåt är snett när vuxna som inte möter dem på ett bra sätt. 

• Anonym (Blysänken gör ingen glad)

Det låter tyvärr som hon har fastnat i sin egen negativitet.

Jag har en sån vän och den umgås man med i små doser, om man inte vill bli helt matt och deppig själv.

Jag hade inte valt att försöka leva med en sådan person varje dag.

• Anonym (M)

Det är ditt barn, inte hennes.

Men gör slut, du kanske hittar någon annan som vill ta sig an andras ungar för hon är uppenbarligen inte vad du sökte.

• Anonym (Hjälp)

Tack för svar! 
    Vi har aldrig bott ihop. Just för att jag inte känner att hon ser bra på min son. Även om hon säger att hon tycker så mycket om honom.

Men hon har blivit väldigt irriterad när jag fokuserar på honom om han behöver det för att "jag inte ser hennes behov".

Då har jag ändå försökt allt jag kan. Och det har varit mycket sånt. Nästan lite svartsjuka.

• enfunderandeman

Det jag reagerar på, är att du skriver att hon vill ha egna barn, och söker familjelivet. Det tycker jag inte, av det som framgår av din text. Hon låter snarare kylig. Och reserverad emot din son. Det låter inte som urtypen, om jag säger så.

Som jag sagt tidigare, jag brukar se dessa trådar rätt ofta. Och i majoriteten av fallen är det alltid något problem. Som frivilligt barnfri man själv. Dejtar jag inte några kvinnor med barn. Och samma med mina kvinnliga frivilligt barnfria vänner. Dom dejtar inte män med barn. Just av den anledningen att det blir problem.

Du får väl göra slut med denna kvinna, och skaffa en kvinna som redan har barn. Eller är du en av dom där med barn, som vill äta kakan och ha den kvar. Du vill bara dejta kvinnor utan barn. Jag tror det skulle gå betydligt bättre med någon som redan har barn. Alternativt någon som verkligen vill ha egna barn rätt omgående. 

Ni är inte kompatibla, om jag uttrycker det så. Dessutom kan det inte vara nyttigt för ditt barn. Att umgås med en sådan pass negativ människa. Låter som hon har problem, som hon behöver ta tag i först. Så hon kan gå in i en relation, på ett mer hälsosamt sätt. För bådas skull. Livet går visserligen upp och ner. Men ingen, ingen helt ärligt. Orkar med någons om ständigt pratar om det negativa. Det är inte realistiskt att förvänta sig det. Det borde hon förstå någonstans.

• Anonym (Hjälp)
    enfunderandeman skrev 2024-11-24 18:55:58 följande:

Det jag reagerar på, är att du skriver att hon vill ha egna barn, och söker familjelivet. Det tycker jag inte, av det som framgår av din text. Hon låter snarare kylig. Och reserverad emot din son. Det låter inte som urtypen, om jag säger så.

Som jag sagt tidigare, jag brukar se dessa trådar rätt ofta. Och i majoriteten av fallen är det alltid något problem. Som frivilligt barnfri man själv. Dejtar jag inte några kvinnor med barn. Och samma med mina kvinnliga frivilligt barnfria vänner. Dom dejtar inte män med barn. Just av den anledningen att det blir problem.

Du får väl göra slut med denna kvinna, och skaffa en kvinna som redan har barn. Eller är du en av dom där med barn, som vill äta kakan och ha den kvar. Du vill bara dejta kvinnor utan barn. Jag tror det skulle gå betydligt bättre med någon som redan har barn. Alternativt någon som verkligen vill ha egna barn rätt omgående. 

Ni är inte kompatibla, om jag uttrycker det så. Dessutom kan det inte vara nyttigt för ditt barn. Att umgås med en sådan pass negativ människa. Låter som hon har problem, som hon behöver ta tag i först. Så hon kan gå in i en relation, på ett mer hälsosamt sätt. För bådas skull. Livet går visserligen upp och ner. Men ingen, ingen helt ärligt. Orkar med någons om ständigt pratar om det negativa. Det är inte realistiskt att förvänta sig det. Det borde hon förstå någonstans.

Tack för svar. Nej, jag är absolut inte en sån. Jag tycker jättemycket om barn och har dejtat kvinnor med barn vilket jag gärna gör.
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (M) skrev 2024-11-24 17:36:06 följande:

Det är ditt barn, inte hennes.

Men gör slut, du kanske hittar någon annan som vill ta sig an andras ungar för hon är uppenbarligen inte vad du sökte.

Absolut, men det är väl samtidigt inte för mycket begärt att förvänta sig från den som går in i en relation med någon som har barn, att åtminstone visa artighet och hyfs.

Jag vill inte ha en bonusmamma till honom, han har redan en fantastisk mamma. Snarare en trygg och stabil vuxen som är rolig att vara med.
  • Anonym (Reality check)

INGEN lyckas förändra hela sin grundpersonlighet på två månader! Hade vi snackat ett år så hade jag väl inte sagt samma sak, men hon talar utifrån desperation och inget annat. Det är inte sant, hur mycket hon än vill tro på det!

Lämna den där negativa människan bakom dig och gå vidare med livet.

• Anonym (M)
    Anonym (Hjälp) skrev 2024-11-24 19:23:28 följande:
    Absolut, men det är väl samtidigt inte för mycket begärt att förvänta sig från den som går in i en relation med någon som har barn, att åtminstone visa artighet och hyfs.

Jag vill inte ha en bonusmamma till honom, han har redan en fantastisk mamma. Snarare en trygg och stabil vuxen som är rolig att vara med.
    Vanlig artighet och hyfs behöver inte alls innehålla sprallighet och att prata med någon om allt och inget.
  • Anonym (Kia)

För dig och din sons skull, dumpa. 
    Du vet ju hur hon varit, varför skulle hon plötsligt kunna ändra sig även om hon vill? 

Du måste kunna erbjuda din son en vuxen som är trevlig mot honom, någon som visar lite intresse och är glad och lättsam. 

Svar på tråden Ointresserad/offermentalitet