• Anonym (Mamma)

Lågstadiebarn som får kränkningsanmälan

Vad innebär det i praktiken? Kan det få några konsekvenser längre fram? Någon med erfarenhet?

• Svar på tråden Lågstadiebarn som får kränkningsanmälan
  • Anonym (Lärare J)
    Anonym (X) skrev 2024-11-27 14:55:45 följande:

Det är för att händelsen ska dokumenteras. Brukar aldrig hända något speciellt då de flesta brukar bli sams igen. Man gör anmälan, kontaktar föräldrar och pratar med alla inblandade och skriver ner vad som hänt och utreder. Vad hände, vem sa vad, var det en kränkning eller inte. Typ så. 

Tycker egentligen kränkningsanmälan är fel ord då det borde heta händelserapport eller något liknande. Jag vet inte...

Jättebra svar! Så gör vi på mitt jobb också.
    Och TS, det är bland annat för att tex om Pelles föräldrar om fem år säger att Pelle har varit utsatt hela skolgången, och ingen har berättat något för dem eller rett ut saker, så kan man hitta dokumentationen i skolans system för kränkningsanmälningar, oavsett om personal har slutat eller så. (och då kan man se just det som du skriver om, nämligen att vid uppföljningen har barnen blivit kompisar igen och Pelle säger att allt är bra och att han trivs i klassen)
  • Anonym (Anmälan)

Svinbra att det noteras! 

Se det inte så personligt. Många skolor och förskolor gör sådant för att visa vad som händer när resurserna är för små. Antal vuxna blir färre och färre och resurserna försvinner. 

Ju fler kränkningsanmälningar och händelserapporter desto mer syns det i statistiken. Snart kan politikerna inte blunda för skolans förfall med minskade personalresurser. 

• Anonym (Beror på)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-11-27 15:25:14 följande:
    Men som sagt så var det inte en kränkning, det var en olycka där de råkade göra illa varandra i en lek.
    Olycka enligt vem? Ditt barn eller båda barnen? Ser det andra barnet och hens föräldrar på det hela på samma vis som du? 

För ett av mina barn fick vi ett mail från skolan om att hen betett sig olämpligt mot en klasskamrat (tagit på rumpan). Mitt barn såg det som ett tecken på att hen tyckte om sin kompis och ville busa, det gjorde inte kompisen. Det hela var ett missförstånd, mitt barn bad vännen om ursäkt dagen efter. Oavsett detta behövde skolan skapa en händelserapport om det hela vilket är fullt förståeligt då det är enligt deras regler. 

För mig låter det som att du inte riktigt vill se allvaret i situationen bara för barnen blivit sams igen. 
  • Anonym (Lärare J)
    Men som sagt så var det inte en kränkning, det var en olycka där de råkade göra illa varandra i en lek.
    Det kallas för det eftersom ena eller båda parterna upplevde sig kränkta just då. Sedan gör man en utredning (dvs läraren pratar med barnen) där man kommer fram till om det var en kränkning eller inte. Sedan bestämmer man om man ska vidta några åtgärder, tex. inte tillåta bandyklubbor annat än på bandyplanen, ha extra rastvakter vid snö, prata med 2D inför och efter rasterna under två veckor om hur man ska göra för att alla ska ha någon att leka med, el. dyl. Efter ett tag följer man upp med berörda elever om allt har blivit bra.
    Oftast är det ingen som någonsin tittar på dessa igen, men de finns i skolans system ifall det skulle behövas. Skolinspektionen är också mycket noga med att de finns och är korrekta. 
  • Anonym (Lärare J)
    Anonym (Beror på) skrev 2024-11-27 15:38:17 följande:
    Olycka enligt vem? Ditt barn eller båda barnen? Ser det andra barnet och hens föräldrar på det hela på samma vis som du? 

För ett av mina barn fick vi ett mail från skolan om att hen betett sig olämpligt mot en klasskamrat (tagit på rumpan). Mitt barn såg det som ett tecken på att hen tyckte om sin kompis och ville busa, det gjorde inte kompisen. Det hela var ett missförstånd, mitt barn bad vännen om ursäkt dagen efter. Oavsett detta behövde skolan skapa en händelserapport om det hela vilket är fullt förståeligt då det är enligt deras regler. 

För mig låter det som att du inte riktigt vill se allvaret i situationen bara för barnen blivit sams igen. 
    Jag tror att TS reagerar på ordet "anmälan" som har fått en väldigt negativ innebörd idag. Hoppas hon förstår att det inte är något att oroa sig för! 

(Man kan också utläsa av det som flera andra skrivit i tråden att de tror att det är något superallvarligt och kanske innefattar andra samhällsinstanser.)
  • Anonym (J)
    Ja och nu är det så! Barnet njnde lika gärna ha nitat den med flit. hellre det blir rapporterat en gång för mkt än för lite 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Beror på) skrev 2024-11-27 15:38:17 följande:

Båda, samt barnets föräldrar. Vi pratade så fort skolan hört av sig och barnen lekte samma eftermiddag. De var aldrig osams, det var en lärare som såg vad som hände och överreagerade enormt. Det finns inget "allvar", de lekte lite för vilt och råkade göra varandra illa.
  • Anonym (J)

Tänk om ditt barn fsktiskt blev slaget med flit! Men att lärarna istället såg över det och bara jameeeen det var skoj juuu! 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Lärare J) skrev 2024-11-27 15:39:12 följande:
    Det kallas för det eftersom ena eller båda parterna upplevde sig kränkta just då. Sedan gör man en utredning (dvs läraren pratar med barnen) där man kommer fram till om det var en kränkning eller inte. Sedan bestämmer man om man ska vidta några åtgärder, tex. inte tillåta bandyklubbor annat än på bandyplanen, ha extra rastvakter vid snö, prata med 2D inför och efter rasterna under två veckor om hur man ska göra för att alla ska ha någon att leka med, el. dyl. Efter ett tag följer man upp med berörda elever om allt har blivit bra.
    Oftast är det ingen som någonsin tittar på dessa igen, men de finns i skolans system ifall det skulle behövas. Skolinspektionen är också mycket noga med att de finns och är korrekta. 
    Ingen kände sig kränkt och barnets föräldrar tycker det är lika fånigt som jag.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (J) skrev 2024-11-27 15:53:10 följande:

Tänk om ditt barn fsktiskt blev slaget med flit! Men att lärarna istället såg över det och bara jameeeen det var skoj juuu! 

Ingen blev slagen. Självklart ska lärarna hålla koll, men det måste ju finnas någon rimlighet i reaktionen.
  • Anonym (Inssatt)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-11-27 14:00:43 följande:
    Lågstadiebarn som får kränkningsanmälan

Vad innebär det i praktiken? Kan det få några konsekvenser längre fram? Någon med erfarenhet?

I normalfallet, nej.

Skulle däremot ett barn få en stor mängd kränkningsanmälningar på sig så är det något skolan kan använda för att använda strängare disciplinära åtgärder i framtiden.

Jobba med ditt barn så att den blir en bättre kompis. Detta är viktigt framförallt för barnet själv. Att vara en bra kompis är en så viktig del för barnet för att bli en del av gruppen.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Inssatt) skrev 2024-11-27 15:58:48 följande:
    I normalfallet, nej.

Skulle däremot ett barn få en stor mängd kränkningsanmälningar på sig så är det något skolan kan använda för att använda strängare disciplinära åtgärder i framtiden.

Jobba med ditt barn så att den blir en bättre kompis. Detta är viktigt framförallt för barnet själv. Att vara en bra kompis är en så viktig del för barnet för att bli en del av gruppen.
    Mitt barn är en bra kompis. Olyckor händer.
  • Anonym (Inssatt)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-11-27 16:07:07 följande:
    Mitt barn är en bra kompis. Olyckor händer.
    Man kan alltid bli bättre. Oavsett i vilken utsträckning ett barn är en bra kompis eller inte är det ett kontinuerligt arbete som bör göras.

Du har helt rätt i att det är helt normalt att schyssta och bra barn kränker andra barn. Det är därför man jobbar på det för att utveckla barnet i rätt riktning.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Inssatt) skrev 2024-11-27 16:26:25 följande:
    Man kan alltid bli bättre. Oavsett i vilken utsträckning ett barn är en bra kompis eller inte är det ett kontinuerligt arbete som bör göras.

Du har helt rätt i att det är helt normalt att schyssta och bra barn kränker andra barn. Det är därför man jobbar på det för att utveckla barnet i rätt riktning.
    Självklart är det en fortsatt del av uppfostran, men det ändrar inte att skolan överdriver här. Ingen har blivit kränkt.
  • Anonym (fd pedagog på fritids.)

Det händer oftast ingenting mer, det heter kränkningsanmälan men det betyder inte att någon måste ha känt sig kränkt utan att det är en händelse som man dokumenterar om någon t ex skadat sig.
    Haka inte upp dig på namnet. Det hade kunnat heta händelserapport som någon skrev innan.

• Anonym (Inssatt)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-11-27 16:49:18 följande:
    Självklart är det en fortsatt del av uppfostran, men det ändrar inte att skolan överdriver här. Ingen har blivit kränkt.
    Det är gentligen bara en definitionsfråga och i det stora hela fullständigt ointressant. Lägg inget fokus på det. Barn vet inte ens vad en kränkning betyder. Knappt någon vuxen heller. Det är ett nonsens-ord.
  • Jemp
    Anonym (fd pedagog på fritids.) skrev 2024-11-27 16:58:48 följande:

Det händer oftast ingenting mer, det heter kränkningsanmälan men det betyder inte att någon måste ha känt sig kränkt utan att det är en händelse som man dokumenterar om någon t ex skadat sig.
    Haka inte upp dig på namnet. Det hade kunnat heta händelserapport som någon skrev innan.

Men kränkningsanmälan och tillbudsrapport är väl inte samma sak? 
  • Anonym (fd pedagog på fritids.)
    Jemp skrev 2024-11-27 17:43:17 följande:
    Men kränkningsanmälan och tillbudsrapport är väl inte samma sak? 
    Ja du har rätt menade mest att det hade kunnat heta något annat än just kränkningsanmälan då ett barn inte måste ha känt sig kränkt när man skriver en sådan.
Svar på tråden Lågstadiebarn som får kränkningsanmälan