Inlägg från: Svensson5 |Visa alla inlägg
  • Svensson5

Övervikt ett socioekonomiskt problem?

Anonym (Övervikt ett socioekonomiskt problem?) skrev 2024-11-29 12:06:30 följande:
    Håller med. Jag tror bara inte alla förstår vad det betyder i praktiken. Det är inte så enkelt för alla att förstå helt konkret d det innebär i praxis.
    Det är väldigt enkelt att förstå!
    Ät bara rena proteinkällor, fisk ,kyckling, annat kött.
    och till det potatis eller pasta, och grönsaker 
    va försiktig med rena gräddsåser.
    Ät inget godis chips eller kakor, va försiktig med alkoholen 
    Gör du så, så är det omöjligt att inte gå ner i vikt 
  • Svensson5
    Anonym (Övervikt ett socioekonomiskt problem?) skrev 2024-11-29 14:06:23 följande:

Fast nu var det inte nödvändigtvis tal om att gå ner i vikt utan var ribban ligger för att äta sund mat i vardagen. Själv har jag vuxit upp på husmanskost. Ingen har problem med vikten. Vi har absolut inte ätit så rent Som beskrivit ovan. Tror också de flesta tycker det låter ganska tråkigt. Vi år alltifrån fiskgratäng, potatisgratäng, paj, kål pudding och köttfärslimpa, kyckling i ugn med brunsås, gelé osv. men även falukorv och tom ibland en Heinz tomatsoppa på burk. Men vi åt också bara 3 mål om dagen, inget småsnaskade mellan måltiderna och aldrig efter kl 18. jag tror det gör skillnad. Sällan kakor och likande.

Allt lägga ribban alltför högt tror jag blir kontraproduktivt. De flesta njuter av mat och att leva som en fitnessatlet är inte för alla. Att hitta den där gyllene vägen är väl utmaningen? Att välja rätt 90% av tiden.

Nu räknar jag nötfärs som rent kött, trots att det har fett i sig.
    Problemet är ju idag att tex du tycker att det är att vara en  fittnesatlet om man äter hemlagade köttbullar eller köttfärssås 
    Så du likt andra läser in saker som aldrig har skrivits.

Vart har jag skrivit att du inte kan äta en brunsås?
    Jag skrev va försiktig med rena gräddsåser, då det är runt 375 kcal per dl 

Du ska äta ett halvt till 1 gram fett per kg kroppsvikt om du är ? normalviktig?
    Så om du väljer att äta mer fett ( Sås) vid vissa måltider och då äter lite mindre fett vid någon annan måltid spelar ingen roll

Du själv beskriver ju hur enkelt det är, allt handlar om kcal in och kcal ut.
    och med rena proteinkällor så kan du äta mer mat

De som du kallar fittnesatleter äter oftast rent för att ha koll på fettintaget då det är lätt att överäta det om man höftar.

De äter ofta tex ris och kyckling  pga att att de vill äta så mycket som möjligt för att öka i muskelmassa. Det är ganska svårt att äta tillräckligt mycket om du äter ren mat
    För att sedan skära ner volymen och bli väldigt smala 

Svar på tråden Övervikt ett socioekonomiskt problem?