• Anonym (Gnu)

Ungdomar och sova borta när det är fest?

Ts! Så länge din son bor hemma är det du som bestämmer, oavsett om han är myndig eller inte. Ditt och din mans hem är lika med dina och din mans regler. Frågan är bara vad ni skulle vinna på att ha den här märkliga regeln? Din son är vuxen (lr väldigt, väldigt snart vuxen), och även om det är ni som bestämmer reglerna i ert eget hem så varken kan eller ska ni bestämma över honom längre. Han är vuxen, och ni måste börja lita på att han kan fatta vuxna beslut om sitt eget liv - och han måste också få känna att ni litar på honom och ser honom som den vuxne person han är. Det innebär inte att ni ska skita i vilket - ni ska förstås ändå finnas där för honom när han behöver er. Kan ni inte ha en kompromisslösning där ni face-tajmar med honom vid den tid ni annars skulle ha hämtat honom? Då ser ni ju vilket tillstånd han är i? Detta är förstås inte riktigt i linje med det jag precis skrev, men samtidigt inser jag ju att det är svårt för er att släppa taget, så, som sagt: en kompromiss.

• Anonym (Gnu)
    Anonym (Elin79) skrev 2024-11-30 11:34:07 följande:

Jag kan hålla med om mycket om det som "Gnu" skriver ovan. Men att facetajma med en ungdom mitt i natten?
    Det är inte görbart, i varje fall inte hemma hos oss. Då sover vi (vi har även yngre barn).

Fast man får väl ändå anta att den förälder som åker och hämtar grabben inte sover när han åker och hämtar? 😉 Och har man små barn är det ju bara att sätta sig i ett rum som inte är precis vid barnens rum, alternativt gå ut och prata om man inte har några möjligheter att gå undan inomhus. Och man behöver ju inte precis gapa och skrika när man pratar heller.
    Anonym (Party on) skrev 2024-11-30 11:29:36 följande:

Men snälla låt grabben sova över. Han är snart 18 år. Jag hade dött av skam att bli hämtad från en fest av mina föräldrar i den åldern. Och vad är det för larv att det är ditt hem, du bestämmer blablabla. Hade ni det verkligen så själva när ni växte upp? Minns ni inte hur det var att vara ung?

Vi pratar inte om en 7-åring utan om en 17-åring snart 18. Vill man ha bra kontakt med sina barn kan man ju börja med att sluta peka med hela armen och istället låta barnen bli vuxna och samla på sig egna erfarenheter. En del svider visst men det är ju så man lär sig och mognar.

Och som nån skrev - var glad att han har vänner och ett socialt liv istället för att sitta klistrad framför en dator.

Tumme upp på detta! Håller med i allt, med ett förbehåll: det är ju ts regler som gäller i ts hem; det kan man aldrig komma ifrån. Och det är ju just därför det är viktigt att man har vettiga regler. Jag hoppas att det inte var mitt inlägg du syftade på när du skrev det jag fetat i ditt inlägg, för i så fall misslyckades jag totalt med att få fram min poäng ...
  • Anonym (Gnu)
    Anonym (Elin79) skrev 2024-11-30 12:04:14 följande:
    Här är det ingen som åker och hämtar, det var kanske i högstadiet men numera så sker det väldigt väldigt sällan. Utifrån att han knappast vill komma hem vid 22-23 utan är de ute så är de ute längre än så. Och hemmafesterna tar inte heller slut vid den tiden.
    Visst, han kan ringa om det hänt något väldigt akut och maken har absolut åkt 7 mil mitt i natten. Och ljudet på telefonerna är alltid på när han är borta, är man förälder så är man. Men att sitta uppe och vänta är vi förbi.

Referensen till att vi har små barn är utifrån att vi inte kan sitta uppe till 01-02 och vänta in den stora eftersom vi har små som vaknar cirkus 06.
    Plus att en av oss har arbete schemalagt i skift så varannan helg är det bara en förälder hemma (jag) och jag kan ju inte bara dra. Det vet äldsta sonen om också, att i helgen jobbar pappa så det måste helst vara bestämt på förhand vad som ska gälla för jag har inte möjlighet att börja tjafsa om det sen när jag dessutom är själv. 
    Jag är helt med dig - det enda jag reagerade på var att du sa att det är uteslutet att face-tajma; jag fattar att det är uteslutet för er (precis som det är uteslutet för mig), men nu utgick jag ju från ts situation (eftersom det var hennes situation det gällde), och i hennes situation kan jag inte se varför det skulle vara uteslutet.
  • Anonym (Gnu)
    Anonym (Party on) skrev 2024-11-30 12:11:18 följande:

Gnu - jag menade inte dig utan håller med om mycket du skriver. Och visst är det Ts hem och regler i stort. Det jag vänder mig mot är de som skriver så auktoritärt att det är minsann bara att för annars bla bla bla, Så funkar det ju inte i ett normalt hem. Ogillar starkt kadaverdisciplin - som tonåring hade det fått rakt motsatt effekt hos mig i alla fall. Då hade rebellen tittat fram och det hade antagligen lett till ett starkt försämrat förhållande med föräldrarna.

Ibland är jag så glad över att jag var tonåring på 70-80-talet. Mina regler var i princip ring alltid hem om du blir sen och berätta var du är vilket jag också följde. Att sova över hos kompisar - inget problem. Tvärtom tyckte de att det kändes tryggare än att jag ensam skulle ta mig hem.Jag åkte på charter med kompis som 16-åring och drog på tågluff som 17. Skickade hem ett vykort i veckan - det var dealen. De litade på mig och att jag kunde fatta rätt beslut vilket jag (oftast) gjorde. I dag behandlas 18-20-åringar som små barn det är ju bisarrt i mina ögon!

Haha - hela det här inlägget kunde ha varit exakt mitt 😊 bortsett från att du väl är sådär en fem-tio år äldre än mig (jag är 71:a). Men principen var den samma även för oss sjuttiotalister. Jag och bästisen åkte till London när vi slutat nian och med samma bästis och två andra tågluffade jag varje sommarlov i gymnasiet. Min bästis var en jävel på att spela gitarr, de två andra var svinbra på att sjunga, och jag var bra på att snacka ihop en jävligt bra show - även när språket inte riktigt räckte till - så vi drog in tillräckligt mycket pengar för att finansiera resandet även under tiden. Det var tider det! 😊 Men, nu blev det OT ...
Svar på tråden Ungdomar och sova borta när det är fest?