Inlägg från: Anonym (Elin79) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Elin79)

Föräldrar: Hur pratar ni om sex med era söner?

Såklart att det är viktigt, oavsett vilket kön ens barn har!!

Min äldsta son tar studenten nästa år och tog hem sin första flickvän hösten i åk8. Sen vet ju inte jag exakt när han/de blev sexuellt aktiva men vi har alltid kunnat prata om det. Han berättade till exempel när de hade varit på ungdomsmottagningen och ordnat p-stav åt flickvännen. Så han kanske är lite korkat naiv men sån kommunikation har vi.

Min approach (som mamma) har nog mest alltid kommit ur omsorg eller vad man ska säga. Jag har sagt saker som att jag hoppas att de är försiktiga, att de tar hand om varandra, frågat om det är något han undrat, hjälpt honom att leta fram kontaktuppgifter till ungdomsmottagningen och sånt. Sen vet jag att pappan och han har haft samtal av annan karaktär där jag förstås varken ska eller vill ha några detaljer. 

Minns när han var yngre och hade väldigt detaljerade frågor om vissa saker som hände kroppsligt under puberteten och då var det skönt att kunna säga att "det där får du ta med pappa"

Min största rädsla är könssjukdomar, pga unga kanske bara tänker att det är graviditet man behöver skydda sig ifrån. Eller att han ska göra någon gravid oplanerat. När det gäller samtycke har vi förstås pratat om det också sen han var liten men där kan jag inte se att han skulle gå över gränser, jag hoppas verkligen inte det. Inte så som jag känner honom. 

Stort och viktigt ämne!

• Anonym (Elin79)
    Anonym (J) skrev 2024-11-29 07:09:23 följande:
    Precis de får ju lära sig i skolan om inte annat 
    Det skulle jag inte räkna med...
  • Anonym (Elin79)
    Anonym (tanten) skrev 2024-11-29 07:25:47 följande:
    Skydd har vi pratat om mycket och det är jag inte orolig för längre. Jag är inte ett dugg orolig över att han skulle gå över gränsen och så annars. Jag är mest orolig för att t.ex tjejen vid något tillfälle skulle supa sig jättefull och sen inte minnas vad hon gjort och typ anklaga honom för något. Det händer ju. Sen kan ju han också vara jättefull. Men det är ju det jag inte vet hur jag ska säga. Ska man inte få ha sex när man är full och ung? För att man dagen efter inte kanske minns vad som hänt? Eller är det överdrivet av mig att tänka så? 

Jag är ju lite orolig också för att de nyss träffat, då jag knappt känner henne och de känner ju inte varandra så bra heller. 
    Det man kan förstärka då är väl att det inte finns någon brådska. Hur viktigt det är att lära känna varandra och att intimitet är något man ska dela med någon nära, inte ge bort till vem som helst. 

Och det här med "alla andra" som man hör lite då och då som förälder vet man ju att det inte är sant. Jag är övertygad om att det skryts om ditt och datt även inom detta område, att man förstärker vad som verkligen skett osv. Där kan säkert vissa känna att man borde eller måste vissa saker och så ska det inte behöva vara.
Svar på tråden Föräldrar: Hur pratar ni om sex med era söner?