• Anonym (S)

Varit sjukskriven och kommer tillbaka till ett helvete

Jag har varit sjukskriven en månad och kom tillbaka till mitt arbete i måndags. 
    Under denna månaden jag varit borta har ingen gjort mitt arbete. Det svämmar över på alla håll. Samtidigt som det kommer in massa nytt att göra. Jag har ett hektiskt arbete och det är delvis därför jag varit sjuk. 
    Jag har erbjudit mig att arbeta övertid men får inte, det ska hinnas på min arbetstid. Jag vågar nästan inte läsa epost eller svara i telefonen för det är många som undrar när deras ärenden är klara.
    Sitter nu här med stickningar i armar och huvud. Jag pratade med min läkare idag som ringde upp mig för att höra hur det går. Han ville sjukskriva mig på nytt. 
    Jag har alldeles för hög arbetsmoral, har aldrig tidigare varit sjukskriven och känner som en skam att inte klara mitt jobb.
    Hjälp mig tänka. 

• Svar på tråden Varit sjukskriven och kommer tillbaka till ett helvete
  • Anonym (Man)

Säg fuck it! Du ska inte ta det ansvaret just nu. Bara att skita i det och tänka på dig, ditt och dina närmaste.

• Anonym (a)

Ingen tackar dig när du brinner ut dig för en omöjlig arbetsbörda.

• Anonym (Lilly)

Jag vet (av egen erfarenhet) att det är svårt, men man måste försöka göra sig av med en del av den där arbetsmoralen. Att ge massor, när man får väldigt lite tillbaka, är inte hållbart.

• Anonym (E)

Instämmer med ovanstående. Din chef borde ha löst situationen när du var borta, inte låtit allt samlas på hög. Det är orimligt att förvänta sig att du ska hinna ikapp en månads arbetsuppgifter på din ordinarie arbetstid. 

Jag var med om liknande när jag hade varit sjukskriven. Jag kom tillbaka till ett fullständigt kaos och dessutom fördubblade arbetsuppgifter på grund av en förändrad situation på mitt arbete. 

Precis som du har jag hög arbetsmoral och höll på att jobba ihjäl mig. Jag hade konstant huvudvärk och började blöda näsblod. Det visade sig att jag hade skyhögt blodtryck och fick börja medicinera omgående. 

Ingen tackade mig för att jag slet ut mig och idag hade jag aldrig gått med på de arbetsförhållandena utan sagt ifrån. 

Lyssna på din läkare och sjukskriv dig igen. Varför ska du bry dig om ett jobb där de uppenbarligen skiter i hur du mår? Sedan söker du nytt jobb. 

Nu jobbar jag på en arbetsplats som är helt fantastisk. Jag har kvar min höga arbetsmoral men här utnyttjas den inte utan uppskattas och både kollegor och chef stämmer av med mig om jag jobbar övertid av ren omtanke

Du ska ta dina symtom på stort allvar. När din kropp reagerar på stressen så har det gått alldeles för långt. Det är bara ett jobb och dessutom ett jobb där du inte trivs. Ditt liv och din hälsa är mycket viktigare än så. 

• Nässelfjärilen

Detta handlar inte om högarbetsmoral utan att du sätter ditt arbete före ditt mående. Sluta upp med det. Ditt mående är viktigare än jobbet och att bränna ut sig gång på gång är ohållbart. 

Mitt tips? Sjukskriv dig och byt därefter jobb. Det låter som en dålig arbetsplats och som en chef som inte tar sitt ansvar gällande arbetsmiljö.

Livet är kort. Slösa det inte på att vara på ett jobb som får dig att må dåligt.

• Anonym (Ui)

Sjukskriv dig! Sen kan du be läkaren om ett intyg på att du blir sjuk av jobbet, så kan du kanske slippa eller i alla fall korta ner avstängningen hos a-kassan när du säger upp dig. 

En månad är inte tillräckligt. Jag är själv i precis din situation, kommer vara sjukskriven i två månader sen börja på 50%. Det var konstigt att leva på skattebetalarnas pengar för jag är uppfostrad att jobba och göra rätt för mig, men det gick över. 

• Dexter dot com

Bli sjukskriven igen och ha sedan en möte med chefen och facket om din arbetssituation innan du kommer tillbaka så chefen får till en förändring tills du är på plats igen.

• Anonym (Hej)

Höll på att arbeta ihjäl mig p g a hög arbetsmoral. Nu sitter jag här 2 år senare och har inte återhämtat mig än. Tog mig inte upp ur sängen, kroppen och huvudet värkte, konstant hjärtklappning och ångest och sömnproblem. Ingen matlust. VAr rädd om dig, det är inte värt det. Har sagt upp mig från jobbet, eftersom jag skulle bli lika dålig igen om jag kom tillbaka. Fick inget tack heller för allt arbete jag lade ner.

• Anonym (Bella)

Jag har varit sjuk i en förlossningsskada, har problem kvar med det. Har aldrig hört en enda läkare som velat sjukskriva mig. En läkare ville att jag skulle ta föräldradagar efter en operation. Eller som när jag opererade sfinkterskada, då skulle jag vara sjukskriven i två veckor. De tyckte efter det att man kunde jobba med narkotiska läkemedel i kroppen och ha anpassade arbetsuppgifter. Vill gärna ha kontakt uppgifter till er läkar.

• Anonym (Bella)
    Anonym (Ui) skrev 2024-11-30 08:34:04 följande:

Sjukskriv dig! Sen kan du be läkaren om ett intyg på att du blir sjuk av jobbet, så kan du kanske slippa eller i alla fall korta ner avstängningen hos a-kassan när du säger upp dig. 

En månad är inte tillräckligt. Jag är själv i precis din situation, kommer vara sjukskriven i två månader sen börja på 50%. Det var konstigt att leva på skattebetalarnas pengar för jag är uppfostrad att jobba och göra rätt för mig, men det gick över. 

Hur har du gjort med referenser?
  • Anonym (Elsa)

Din chef ska ha ett åtgärdsprogram för din återkomst. Ofta börjar man jobba 25% sen ökar man till 50% små steg i taget.

Hög arbetsmoral är bra men inget jobb är värt att du kraschar. För du ÄR inte oumbärlig för jobbet. Säger du upp dig är du inom kort ersatt och snart glömd. Ingen kommer minnas dina insatser. Så gör digsjälv en björntjänst och sluta värdera dig själv utifrån dina prestationer! Du är värdefull för den du är, inte vad du gör.

Svar på tråden Varit sjukskriven och kommer tillbaka till ett helvete