Inlägg från: Anonym (En vän) |Visa alla inlägg
  • Anonym (En vän)

Varför är alla så värdelösa på att ställa frågor?

Jag måste bara få säga det: Varför är människor så otroligt dåliga på att ställa frågor? För mig är frågor grunden till att bygga en relation. De visar att du bryr dig, att du vill förstå, att du faktiskt ser den andra personen. Men i verkligheten verkar det som att folk hellre pratar om sig själva eller bestämmer sig för vem du är utan att ens fråga.

Vad jag stör mig mest på är bristen på följdfrågor. Du berättar något som betyder mycket för dig, och istället för att ställa en enda fråga för att förstå mer, så kommer det antingen tystnad eller en färdig uppfattning som de kastar tillbaka på dig. Som om de redan vet exakt vad du tänker och känner, trots att de knappt lyssnat. Det känns så ytligt, som om det inte finns något intresse för att verkligen förstå den man pratar med.
    Är det bara jag som tycker så här? Är det så här för alla, eller har jag haft otur med människor omkring mig? Hur ser ni på det här med frågor i relationer ? tycker ni att folk är för dåliga på att fråga och lyssna, och hur påverkar det era relationer?
  • Svar på tråden Varför är alla så värdelösa på att ställa frågor?
  • Anonym (En vän)
    Jag har läst igenom några svar här och känner verkligen igen mig i mycket. Det är skönt att veta att man inte är ensam om att uppleva det här, men samtidigt lite sorgligt att det verkar vara så många som känner likadant.

De gånger jag har försökt prata om det här med andra människor, eller bara delat med mig av mina tankar och erfarenheter, har svaret ofta varit detsamma: 'Jag är inte intresserad.' Som om det handlade om intresse?! Det handlar inte om att du ska tycka att jag är spännande, det handlar om medkänsla och artighet. Det handlar om att försöka sätta sig in i någon annans skor och förstå vad den personen går igenom. Att kunna se världen ur någon annans perspektiv, om så bara för en stund. Det är inte intresse ? det är att vara människa.

Och det här med att hålla ett samtal? Jag är ju bara en vanlig kille, men jag upplever att det ibland framstår som någon sorts ovanlig talang att kunna få samtal att flyta. Jag fattar inte hur det har blivit så här. Vad hände med att vara nyfiken på varandra?

För mig är frågor som oljan i maskineriet ? de gör att samtalet rullar framåt. Utan frågor blir det bara stelt och tyst. Eller ännu värre: en monolog. Och följdfrågor är nyckeln! De visar att du inte bara hörde vad jag sa, utan att du faktiskt lyssnade och vill veta mer. Det bygger relationer, det skapar tillit, och det gör att vi inte bara går runt och känner oss som främlingar för varandra.

Jag har tänkt på det här mycket, och min känsla är att något har hänt med vårt samhälle. Vi är för upptagna, för stressade eller bara för ovana vid att verkligen engagera oss i ett samtal. Samtidigt tycker jag att exempelvis amerikaner och britter ofta är mycket bättre på det här. De kanske inte alltid är superdjupa, men de är mästare på att hålla en konversation vid liv. Det är som att deras kultur har en annan respekt för samtalets konst.

Samtal är inte bara prat ? det är hur vi skapar kontakt. Det är hur vi visar att vi bryr oss om varandra. Och det är något vi alla behöver, även om vi inte alltid tänker på det. Utan bra samtal riskerar vi att glida isär som människor.

Vad tänker ni? Har ni också märkt att samtalen har förändrats? Hur ser ni på vikten av frågor och följdfrågor i att bygga relationer?
  • Anonym (En vän)
    Efter att ha läst alla era svar och reflekterat över det här ämnet känner jag att jag kanske behöver tänka om lite. Det har varit givande att läsa era tankar och se att så många känner igen sig, men samtidigt landar jag i att det nog är så här det ser ut i många fall. Och kanske är det något jag bara måste förhålla mig till på ett nytt sätt.

Jag har alltid haft en förmåga att se och möta andra människor. Jag tycker om att lyssna, bekräfta och försöka förstå deras perspektiv. Det är något som känns naturligt för mig och som jag tycker är viktigt i alla relationer. Men jag börjar inse att det kanske inte är lika naturligt för alla. Många samtal blir ensidiga, och vissa relationer verkar helt enkelt sakna den ömsesidighet jag letar efter. Hur mycket energi jag än lägger på att försöka möta någon där de är, så leder det ibland ingenstans.

Jag tycker fortfarande att det är tråkigt, men kanske handlar det om att acceptera att det är så här och istället fokusera på vad jag själv kan göra.

En sak jag har börjat fundera på är att sätta gränser, inte bara för vilka relationer jag lägger energi på, utan också direkt i samtal som känns obalanserade. Jag tror det är okej att avbryta någon när deras monolog pågår för länge, särskilt om det börjar kännas som att de inte är intresserade av en dialog. Det kan låta så enkelt som: 'Jag hör vad du säger, men jag skulle också vilja dela något från min sida.' Eller: 'Jag tycker det här är intressant, men kan vi prata lite om det jag tog upp tidigare?'

För mig handlar det om att inte bara sitta och vänta på att samtalet ska bli bättre av sig självt, utan att aktivt styra det i en riktning där jag också känner mig hörd. Jag tror att det är en viktig del av att skapa balans och undvika att samtal bara blir en envägskommunikation.

Samtidigt måste jag nog acceptera att alla inte är intresserade av att ha djupa eller balanserade samtal, och att det är okej. Det handlar kanske inte om att försöka förändra andra, utan om att lägga min energi på de relationer där det finns ett ömsesidigt intresse att mötas.

Det här är en process för mig, men jag börjar känna att jag kanske kan hitta ett sätt att förhålla mig till det här som känns bättre. Jag är nyfiken på hur ni tänker ? har ni också märkt att vissa samtal eller relationer inte går att förändra? Och hur gör ni för att sätta ramar och gränser som fungerar för er?
Svar på tråden Varför är alla så värdelösa på att ställa frågor?