• Anders1970

Varför är alla så värdelösa på att ställa frågor?

Hej anonym (En vän)

Jag läser ut en bitterhet ????

I enkelhet kan du bara råda över dig själv samt att du troligt vill ha "bra frågor" så du känner dig sedd o bekräftad.

Som man frågar får man svar, du kan alltså lägga in egna frågeställningar och där igenom få till frågor som du i samtalet kan svara på.

Eller så påtala du behovet av få utveckla dig mot bättre ställda frågor.

• Anders1970
    Anonym (En vän) skrev 2024-12-01 09:00:29 följande:
    De gånger jag har försökt prata om det här med andra människor, eller bara delat med mig av mina tankar och erfarenheter, har svaret ofta varit detsamma: 'Jag är inte intresserad.'
    Du har själv troligtvis formulerat svaret.

Minst 50% av allt som händer en själv eller dialog, situationer man är med om, har utgångspunkten från en själv. Ofta är procentsatsen för en själv än högre.

Jag känner inte alls igen mig. Tycker det är lätt att få intressanta samtal där man på frågor får utveckla saker samt omvänt.

Tror det är en riktigt dålig tanke att fel och problem ligger hos "alla andra". Rent krast kan du ju på inget sätt påverka det, du kan endast påverka dig själv.

Så vettigt är väl att gå till en beteende eller samtals psykolog. Väl där kan du lära dig till önskad dialog.

Lycka till 👍
  • Anders1970
    Anonym (En vän) skrev 2024-12-02 21:48:06 följande:
     måste jag nog acceptera att alla inte är intresserade av att ha djupa eller balanserade samtal, och att det är okej. Det handlar kanske inte om att försöka förändra andra, utan om att lägga min energi på de relationer där det finns ett ömsesidigt intresse att mötas.
    Bra, det börjar gå upp för dig att du till merpart är en del av problemet.

De som fortfarande lyssnar o ställer bra frågor osv. slå vakt om dem. De övriga (stora massan) får du hantera norm socialt (det är vad det är) 

Trots allt är det ju du som upplever problem o du själv är den enda du kan justera.
Svar på tråden Varför är alla så värdelösa på att ställa frågor?