• Hjelm

Hur hanterar man sin avundsjuka och missunnsamhet?

Påminn dig själv om att deras lycka och framgång inte sker på din bekostnad. Det finns ingen viss begränsad mängd och som de har snott "din" del av. 

Påminn dig också om att det vi avundas inte alltid är logiskt. Du inbillar dig att du hade velat ha en flicka, men du har ingen aning om vad det hade blivit för person och du knappast älskat henne mer än vad du redan älskar din son. Du kan avundas någon annans mer välbetalda jobb, men kanske hade du hatat det jobbet och då är inga pengar värt det.

Påminn dig också om att många saker vi avundas kan vi vända till uppskattning. Visst kan jag avundas Helen Sjöholms sångröst, men jag väljer att uppskatta hur härligt det är att jag får njuta av hennes sång.

Varje kväll när du lägger dig kan du tänka på tre saker från idag att vara tacksam över. Det kan vara allt från att det var en riktigt rolig dag på jobbet till att du gjorde någon annan glad med en komplimang, att du tog dig ut på en promenad trots att vädret var dåligt, att du har en vän som alltid ställer upp, pengar kvar på kontot eller att du lagade en riktigt god middag.  Tacksamhet är något man kan öva sig på och som effekt minskar avundsjuka.

Svar på tråden Hur hanterar man sin avundsjuka och missunnsamhet?