• Anonym (less på egoföräldrar)

Så less på dessa föräldradagar!

Here we go again.

"Vi har inte utrymme att bevilja semester för alla för att x och x och x och x har begärt att vara föräldralediga över jul och nyår"

När ska det komma till nån ändring som ger arbetsgivarna lite utrymme att neka föräldraledighet under högsäsonger och hänvisa till semesterdagar? Föräldrar får väl söka semestrar som alla andra?

Fattar ju föräldraledighet fram till 1,5 år när de är lediga hela tiden men att sen systematiskt pytsa ut föräldraledighet och därmed trumfa systemet när andra också vill vara lediga, men inte får vara det pga detta är bara helt absurdt att det får vara så.

Samma på sommaren. Jobbade i ett team där det tyvärr fanns flera föräldrar som genast meddelade att de tar ut föräldraledigt de mest kritiska veckorna, vi övriga fick besked att vi behövde flytta våra önskemål och ta semester maj-juni eller augusti-september om vi ville ha 4 veckors sammanhängande.

Så, tack för den i år igen då att jag inte kan vara ledig med MINA barn under juldagarna (nej, jag gjorde aldrig så på den tiden jag hade föräldradagar och nej även om jag haft det hade jag inte gjort så eftersom det är sjukt oschysst mot sina kollegor)

Jag är bara jävligt sur och less just nu

• Svar på tråden Så less på dessa föräldradagar!
  • Anonym (Samma)

Jag håller helt och hållet med. Förutom att på min arbetsplats beviljas både semester och föräldraledighet så vi som väljer att jobba blir i stort sätt tvungna att jobba häcken av oss. Tycker att man borde få extra semesterdagar när man inte har barn 🤣 sen har jag kollegor som inte bryr sig. "Ja det är väl arbetsgivarens problem att jag vabbar, tar föräldraledigt etc" men det är ju vi som jobbar på golvet som blir lidande...

• Anonym

Känner igen det där.

Är precis lika less, och utnyttjade inte heller detta då det begav sig.

Det kommer en dag då de behöver hjälp med något... 

• Anonym
    Anonym (Samma) skrev 2024-12-02 20:27:36 följande:

Jag håller helt och hållet med. Förutom att på min arbetsplats beviljas både semester och föräldraledighet så vi som väljer att jobba blir i stort sätt tvungna att jobba häcken av oss. Tycker att man borde få extra semesterdagar när man inte har barn 🤣 sen har jag kollegor som inte bryr sig. "Ja det är väl arbetsgivarens problem att jag vabbar, tar föräldraledigt etc" men det är ju vi som jobbar på golvet som blir lidande...

Småbarnsföräldrar är de mest egoistiska som finns.
  • Anonym (.....)

Jag håller inte med!
    Tycker att våra föräldraförsäkring är helt fantastiskt. 
    Att du drabbas är inte dina kollegors fel utan din arbetsgivares som faktiskt vet om att ni vill vara lediga och inte löser situationen genom att se till att vikarier finns eller andra lösningar.
    Vi jobbar ihjäl oss och betalar en massa skatt på bekostnad av förlorad tid med våra barn, en positiv sak i det hela är föräldraledigheten.
    Det är självklart att dagen jag får barn kommer jag att nyttja föräldraledigheten också varför ska jag låta mina barn vara på fritids hela julen?
    Det upp till dig att sätta ner foten på din chef och kan inte du det sjukanmäl dig eller något.

• Anonym (Bibbi)

Jag förstår att det är irriterande, men kom ihåg att föräldraledigheten finns för barnens skull. För att de inte ska behöva sitta ensamma hemma mellan jul och nyår tex. (eller vara på en okänd förskola med vuxna och barn de inte känner pga sammanslagning). 

Att du inte beviljas ledigt beror på att din chef inte vill sätta in vikarier. 

• Anonym (Prioriteringar)
    Anonym skrev 2024-12-02 20:32:00 följande:
    Småbarnsföräldrar är de mest egoistiska som finns.
    Det är väl inte så konstigt heller? Man väljer helt enkelt att bry sig mer om något viktigare än jobbet, nämligen den tid man har med sin familj.

Jobbet och kollegor är helt enkelt inte det viktigaste personen har och kommer därför inte vara det hen prioriterar. 
  • Elin pelin

Vilken tråkig kultur. Tack och lov jobbar jag på en arbetsplats där vi alla har en kommunikation med ömsesidig respekt, oavsett om vi tar semester eller föräldraledighet. (vi kan inte stänga ner och måste vara ett visst antal på plats året runt)

Dock kan arbetsgivaren neka föräldraledighet om den anställda redan ansökt om tre perioder så har de redan tagit påsk, sommar och höstlov så får arbetsgivaren neka. Att t.ex. sluta tidigare var måndag räknas som en period.

www.simployer.se/artiklar/kan-alla-som-vill-vara-foraldralediga-i-jul/

• Anonym (S)

Jag håller med TS. Jag har heller aldrig använt min föräldraledighet till att ta ut ledigt under jul och sommar. Fattar inte att folk håller på så. Det är oschysst mot kollegorna. Det är inte alltid det finns möjlighet att ta in vikarier. På mitt jobb går det inte då det inte finns någon med de kunskaperna som kan hoppa in och jobba under några veckor. Det finns därför ingen annan lösning för arbetsgivaren än att ha ett visst antal av personalen inne under jul och semester.

• Anonym (Nja)
    Elin pelin skrev 2024-12-02 20:54:59 följande:

Vilken tråkig kultur. Tack och lov jobbar jag på en arbetsplats där vi alla har en kommunikation med ömsesidig respekt, oavsett om vi tar semester eller föräldraledighet. (vi kan inte stänga ner och måste vara ett visst antal på plats året runt)

Dock kan arbetsgivaren neka föräldraledighet om den anställda redan ansökt om tre perioder så har de redan tagit påsk, sommar och höstlov så får arbetsgivaren neka. Att t.ex. sluta tidigare var måndag räknas som en period.

www.simployer.se/artiklar/kan-alla-som-vill-vara-foraldralediga-i-jul/

Inte alltid. Man kan ha gått ner i arbetstid för att kunna sluta tidigare vissa dagar.
  • Anonym (.)

Tycker det mest rättvisa är alla söker ledighet på samma sätt men när eller om man får den beviljad så kan man ju lägga in föräldraledigt på den beviljade ledigheten. Min man och jag har alltid pusslat för att få ihop barnens ledighet. Har tidigare jobbat på förskola och det är inte helt lätt att sätta in vikarie när ordinarie personal är borta. Därför försökte vi i personalen alltid ta någon dag var för att det inte skulle bli så jobbigt och att alla gjorde någonting.

Svar på tråden Så less på dessa föräldradagar!