• Anonym (Trasig)

Psykolog som lägger över skuld/ansvar på mig

Hej! 

Jag går till psykolog varje vecka sedan 1 år tillbaka. Anledningen till att jag började gå till psykolog var att jag utvecklade PTSD symtom av min då nya före detta chef.

Förmodligen kopplar min hjärna ihop trevliga män med livsfara pga tidigare händelser där män först varit trevliga för att allt sedan utvecklar sig till något hemskt. Av en man jag hade sexuell relation med blev jag helt plötsligt strypt av så att jag fick spräckta blodkärl i ansiktet. En annan man jag jobbade med kysste mig helt oväntat på halsen. Den tredje "trevliga mannen", min före detta chef, skrev om min hälsa i en gruppchatt på jobbet, problemet var ju bara att jag också var med i den chatten och jag kände mig helt galet huggen i ryggen. 

Har beskrivit dessa händelser med min psykolog men upplever att hon mest vänder på allt och undrar vad jag sänder ut för signaler. Att jag förmodligen behöver bli tydligare med hur jag kommunicerar och att jag är lite dålig på att förstå hur andra personer kan känna. Känner mig mest bara förvirrad över hur JAG kan skydda mig mot dessa händelser? Ska jag tolka det som att skulden är min för vad jag blivit utsatt för? Och hur kan det i så fall hjälpa mig både känslomässigt och praktiskt? Är lösningen att ha alla män på en armslängd avstånd, både fysiskt och emotionellt?

• Svar på tråden Psykolog som lägger över skuld/ansvar på mig
  • Anonym (Nja)

Nej, hon skuldbelägger inte dig men antagligen ligger det väl något i vad hon säger eftersom hon föreslår det. Vi måste alla lära oss att sätta gränser mot andra om vi vill förebygga oönskad närkontakt. Och ja, man behöver faktiskt hålla män på en armlängds avstånd om man inte vill riskera att de ska tro att man är intresserad!

• Anonym (E)

Ja, det är ditt fel.

• Anonym (Det är KBT)

Hon ger dig verktyg så att du kan reagera och hantera situationer på ett annat, mer hälsosamt sätt. Det är det som är KBT.

• Fjäril kär

Nej hon ger dig inte skulden men hon utmanar dina tankegångar så du själv ska upptäcka den röda tråden och kunna använda dom verktyg hon ger dig.  Det är KBT helt enkelt. 

• Anonym (.)

Givetvis ska man utmana tankegångar men det där låter inte helt okej. Det är inte meningen att den som går i terapi ska lägga över all skuld på sig själv.

• Tow2Mater

Du kan inte helt skydda dig mot att liknande händer igen, men du kan ju lära dig att minska risken och hur du kan hantera det ifall det händer igen.

• Anonym (I)

Psykologer är överskattade enligt mig.

Min fokuserade bara på hur jag skulle ändra mig så att det skulle bli lättare för andra. ej på hur jag mådde i det hela.

• Anonym (.)
    Anonym (I) skrev 2024-12-14 20:57:07 följande:

Psykologer är överskattade enligt mig.

Min fokuserade bara på hur jag skulle ändra mig så att det skulle bli lättare för andra. ej på hur jag mådde i det hela.

Så du dömer ut alla efter en?
  • Anonym (I)
    Anonym (.) skrev 2024-12-14 20:57:43 följande:
    Så du dömer ut alla efter en?
    Uppenbarligen godkändes hon av psykiatrin så känns som det säger en del. 
  • Anonym (Kanske)

Hon utmanar dig att ta ett visst ansvar i situationen du sitter i. Att sätta gränser och lära sig av sina misstag. Allt är inte bara andras fel och att vara ett evigt offer är destruktivt.

Svar på tråden Psykolog som lägger över skuld/ansvar på mig