• Anonym (Trasig)

Psykolog som lägger över skuld/ansvar på mig

Hej! 

Jag går till psykolog varje vecka sedan 1 år tillbaka. Anledningen till att jag började gå till psykolog var att jag utvecklade PTSD symtom av min då nya före detta chef.

Förmodligen kopplar min hjärna ihop trevliga män med livsfara pga tidigare händelser där män först varit trevliga för att allt sedan utvecklar sig till något hemskt. Av en man jag hade sexuell relation med blev jag helt plötsligt strypt av så att jag fick spräckta blodkärl i ansiktet. En annan man jag jobbade med kysste mig helt oväntat på halsen. Den tredje "trevliga mannen", min före detta chef, skrev om min hälsa i en gruppchatt på jobbet, problemet var ju bara att jag också var med i den chatten och jag kände mig helt galet huggen i ryggen. 

Har beskrivit dessa händelser med min psykolog men upplever att hon mest vänder på allt och undrar vad jag sänder ut för signaler. Att jag förmodligen behöver bli tydligare med hur jag kommunicerar och att jag är lite dålig på att förstå hur andra personer kan känna. Känner mig mest bara förvirrad över hur JAG kan skydda mig mot dessa händelser? Ska jag tolka det som att skulden är min för vad jag blivit utsatt för? Och hur kan det i så fall hjälpa mig både känslomässigt och praktiskt? Är lösningen att ha alla män på en armslängd avstånd, både fysiskt och emotionellt?

• Svar på tråden Psykolog som lägger över skuld/ansvar på mig
  • Anonym (Vera)
    Anonym (Patricia) skrev 2024-12-15 11:00:58 följande:

Om du hade beskrivit dina möten med dessa personer i en Facebook-grupp som fokuserar på relationer tex , vad tror du att du hade fått för råd ? 
    Jo givetvis att vara extra noga med vilka signaler du sänder ut, att se över dina krav på andra människor, att bli bättre på att läsa av andra människor,  lära dig se röda flaggor, inse ditt värde etc etc.  
    Att hamna i EN dålig relation kan alla göra , men att upprepa det flertalet gånger är ett klart mönster på att du missar något i kontakten med andra människor och att du behöver jobba på dig själv. 

Att hamna i en dålig situationen kan hända alla säger du. Har man någon som helst förståelse för en matematik och sannolikhet så förstår man att vissa även kommer att råka ut för både två, tre och fem dåliga händelser i ett land med 10 miljoner invånare. 
  • Anonym (Det är KBT)
    Anonym (Elsa) skrev 2024-12-15 12:34:50 följande:

Intressanta svar här. Om ts går därifrån och känner sig skuldbelagd har samtalet inte varit bra. Det innebär inte att en psykolog inte kan utmana tankar men det behöver göras på ett sätt som inte får ts att må direkt dåligt. 

Terapi kan vara oerhört jobbigt. Det innebär inte att samtalet varit dåligt. Det är en process. Om man inte är beredd på att det kan bli både jobbigt och utmanande innan det blir bättre, ska man nog hoppa terapi.
  • Anonym (Kanske)
    Anonym (Elsa) skrev 2024-12-15 12:34:50 följande:

Intressanta svar här. Om ts går därifrån och känner sig skuldbelagd har samtalet inte varit bra. Det innebär inte att en psykolog inte kan utmana tankar men det behöver göras på ett sätt som inte får ts att må direkt dåligt. 

Det kan jag hålla med om. Men lite behöver man nog utmana för att komma någon vart. Sen kan det kännas jobbigt i början, men att det ger bra effekt i längden. Det kan psykologen vara medveten om.
  • Anonym (Patricia)
    Anonym (.) skrev 2024-12-15 12:29:36 följande:
    För en chef som snackar om privata saker i en gruppchat eller att en kollega plötsligt kysser en på halsen är något som man själv behöver jobba på sig själv för? En kollega som gör sånt kan inte varit tydlig innan heller.
    Att andra beter sig som skit fråntar en inte ansvaret att man själv mycket väl kan ha gjort dåliga val. Dåligt självförtroende och konflikträdd tex kan vara såna saker som gör att man kan hamna i trängda lägen och därmed kan behöva jobba på för att våga säga ifrån grisigt beteende. 
  • Anonym (Tack för ditt inlägg)
    Anonym (Trasig) skrev 2024-12-14 16:39:58 följande:
    Psykolog som lägger över skuld/ansvar på mig

Hej! 

Jag går till psykolog varje vecka sedan 1 år tillbaka. Anledningen till att jag började gå till psykolog var att jag utvecklade PTSD symtom av min då nya före detta chef.

Förmodligen kopplar min hjärna ihop trevliga män med livsfara pga tidigare händelser där män först varit trevliga för att allt sedan utvecklar sig till något hemskt. Av en man jag hade sexuell relation med blev jag helt plötsligt strypt av så att jag fick spräckta blodkärl i ansiktet. En annan man jag jobbade med kysste mig helt oväntat på halsen. Den tredje "trevliga mannen", min före detta chef, skrev om min hälsa i en gruppchatt på jobbet, problemet var ju bara att jag också var med i den chatten och jag kände mig helt galet huggen i ryggen. 

Har beskrivit dessa händelser med min psykolog men upplever att hon mest vänder på allt och undrar vad jag sänder ut för signaler. Att jag förmodligen behöver bli tydligare med hur jag kommunicerar och att jag är lite dålig på att förstå hur andra personer kan känna. Känner mig mest bara förvirrad över hur JAG kan skydda mig mot dessa händelser? Ska jag tolka det som att skulden är min för vad jag blivit utsatt för? Och hur kan det i så fall hjälpa mig både känslomässigt och praktiskt? Är lösningen att ha alla män på en armslängd avstånd, både fysiskt och emotionellt?

Hej,
    förlåt att jag skriver detta, eftersom inlägget ger inget svar på det du söker efter. Jag vill bara tacka för ditt inlägg, eftersom jag själv har svårt med trevliga män. Jag känner ingen känsla av ''livsfara'' tror jag, däremot känner jag ingen pålitlighet. T.ex män som bara är ute efter sex/kvinnor och bara använder sig av andra, får jag den uppfattningen. Jag känner sällan genuinitet. Det är oerhört väldigt få manliga kompisar som jag har. Jag hade endast två förut, men den ena har blivit komplicerad med, men den andre mannen ses jag ibland och uppskattar hans närvaro och umgänge.

Jag själv är en man. Jag har hamnat i svårigheter och hamnade alltid i bedrägliga utsatthet och förnedring av killar i tonåren och även i ung vuxen ålder.

Det blir ju extra svårt för mig att bara umgås med tjejer eller bara höra av sig till tjejer, då jag själv är en man och vill inte ge ut fel signaler. Så jag blir lätt ganska ensam egentligen.
  • Anonym (Elsa)
    Anonym (Det är KBT) skrev 2024-12-15 12:48:04 följande:
    Terapi kan vara oerhört jobbigt. Det innebär inte att samtalet varit dåligt. Det är en process. Om man inte är beredd på att det kan bli både jobbigt och utmanande innan det blir bättre, ska man nog hoppa terapi.
    Visst det kan vara jobbigt men man måste ha patienten med sig.
  • Anonym (Det är KBT)
    Anonym (Elsa) skrev 2024-12-15 14:25:42 följande:
    Visst det kan vara jobbigt men man måste ha patienten med sig.
    TS har haft förmånen att gå i terapi i ett helt år nu. Efter ett år borde man ha förstått konceptet.
  • Anonym (Hejhej)
    Anonym (I) skrev 2024-12-14 20:59:08 följande:
    Uppenbarligen godkändes hon av psykiatrin så känns som det säger en del. 
    Så du tror att alla psykologer som arbetat inom psykiatrin är bra? Kanske bättre och mer kompetenta än andra? Det är nog vad dom flesta tror och hoppas, men så ser tyvärr inte verkligheten ut. Det finns en del stolpskott.
  • Anonym (Hejhej)

Det låter inte bra.  Du bär ingen skuld överhuvudtaget, och det finns inget i ditt beteende eller något hos dig som gjort att du har råkat ut för dessa män. Du är ett brottsoffer och har utsatts för kvinnomisshandel.
    Tyvärr saknas det mycket kunskap om detta i samhället, och skulden läggs ofta på kvinnan, fast det är hon som har kämpat för sitt liv och ofta råkat ut för de grövsta brott man kan tänka sig. Den som aldrig gått igenom det, skulle aldrig förstå, för det är ett väldigt djupt och farligt psykologiskt spel att hamna i.
    Jag är ledsen för din skull att du har hamnat i det. Mitt råd är att du tar kontakt med kvinnojouren och byter psykolog. 

• Anonym (Trasig)
    Anonym (Tack för ditt inlägg) skrev 2024-12-15 13:14:23 följande:
    Hej,
    förlåt att jag skriver detta, eftersom inlägget ger inget svar på det du söker efter. Jag vill bara tacka för ditt inlägg, eftersom jag själv har svårt med trevliga män. Jag känner ingen känsla av ''livsfara'' tror jag, däremot känner jag ingen pålitlighet. T.ex män som bara är ute efter sex/kvinnor och bara använder sig av andra, får jag den uppfattningen. Jag känner sällan genuinitet. Det är oerhört väldigt få manliga kompisar som jag har. Jag hade endast två förut, men den ena har blivit komplicerad med, men den andre mannen ses jag ibland och uppskattar hans närvaro och umgänge.

Jag själv är en man. Jag har hamnat i svårigheter och hamnade alltid i bedrägliga utsatthet och förnedring av killar i tonåren och även i ung vuxen ålder.

Det blir ju extra svårt för mig att bara umgås med tjejer eller bara höra av sig till tjejer, då jag själv är en man och vill inte ge ut fel signaler. Så jag blir lätt ganska ensam egentligen.

Precis det där med pålitligheten, så är det för mig också. Jag blir direkt misstänksam av till synes trevligt beteende av män. Tyvärr. Majoriteten kanske "bara vill vara trevliga" som min psykolog uttrycker sig. Men hur ska man veta vem som kommer göra övertramp? Helt omöjligt att veta i förväg.

Men så intressant att du som man också upplever detta. Trodde det var ett problem främst av män mot kvinnor :) 

Ensamheten är värst!

Svar på tråden Psykolog som lägger över skuld/ansvar på mig