• olof 45

Orimligt att tonåringen ska betala?

gUD VAD ALLA GÖR EN STOR SAK AV ATT DET ÄR STYVPAPPAN SOM SKRIVER. oM FRÅGAN HADE KOMMIT FRÅN MAMMAN SJÄLV HADE SVAREN LÅTIT ANNORLUNDA.

(sorry, Capslock...)

Om mamman sagt "Dottern hade denna deal, nu har hon slösat pengar men hotar mig om hon inte får shoppa", hur hade svaren låtit?

SJÄLVKLART hade folk sagt att den bortskämda skrikande ungen får stå sitt kast. Att om man gör henne en börntjänst nu kommer hon vara manipulativ for ever.

Man ska bara titta på henne lungt och säga "men du har fått pengar. Det är inte vårt fel att du slösat bort dem. Du får önska dig pengar i julklapp eller vänta tills nästa "lön", precis som alla andra nästan-vuxna och vuxna människor. Alternativt får du låna, men du kan inte skrika dig till mera pengar, det fattar du väl?"

man har också ett samtal med dotterns pappa, och förklarar situationen - att dottern försöker använda flytt som hot. Ska ni som föräldrar sätta ner foten eller vad? Vill han ha en dotter som anväbnder sådan manupulation, eller kommer han säga att nej, jag och mamma är överens och du kan inte rymma hem till mig bara för att du är sur på mamma - när du dessutom borde vara sur på dig själv.

Hur har det gått förresten TS? 

• olof 45
    Jemp skrev 2025-01-09 11:25:10 följande:
    Det är klart att diskussionen låtit annorlunda, eftersom den till stor del handlar om ifall just styvpappan/ts ska diktera hur föräldrarna ska hantera det hela. 
    detta var ju knappast TS fråga... Det är bara sura människor på detta forum som vill göra det till en styvförälderfråga...

TS undrade om själva tanken är rimlig, att en unge som slösat bort sina pengar får lära sig genom att 'stå sitt kast', eller om man ska baila ut. 

Och det finns folk här som tydligen tycker att man ska "rädda" en 16 (snart 17)-åring, trots att hon har nödvändiga kläder, känt till förutsättningarna, och faktiskt bara behövde bita ihop några dagar... Curling generationen talar, helt klart...

Hela världen börjar fyllas av väldigt dåligt uppfostrade unga vuxna, som inte klarar av minsta motgång...
  • olof 45
    Anonym (Tonåring) skrev 2025-01-10 10:03:39 följande:

Det är skillnad på att klara sig och att känna att man har flera klädesplagg som man tycker om och kan ha. Är det viktigt att få tonåringen att må dåligt över att ha för lite kläder?

Hon har väl gett bort kläder som hon inte kan tänka sig att använda igen. Det är löjligt viktigt för tonåringar att ha rätt kläder. Min tonårsson håller nu på att sälja en massa av sina kläder som inte är enligt hans smak längre. 

Fel fråga!

Är det viktigt att lära en 17-åring att det finns konsekvenser av ens egna handlande? Hon HA FÅTT pengar redan. HON har slösat bort dem. Nu får hon vänta I NÅGRA DAGAR. Gråt liksom!

Om detta räknas som att vara "tuff mot tonåringar", baxnar jag. 

Denna tonåring försöker dessuton utpressa sin mor! Bara den saken hade fått mig att sätta ner foten, ordentligt. Ingenting gott får komma av sådana manipulativa metoder! 

Jag skulle ha svarat henne "Det där är hemskt fult och manipulativt! Jag ringer din pappa, så får vi se hur välkommen du är att få flytta dig bara för att straffa mig! vSkäms för att du ens försöker utpressa mig!"
  • olof 45
    Anonym (ton) skrev 2025-01-10 10:54:17 följande:
    Hela frågeställningen var fel från början.

En styvförälder som tycker att han ska bestämma över styvbarnet. Han själv vill hålla sitt barn på snålgräns och för att hon inte ska känna avundsjuka så genomdriver han att även styvbarnet ska ha lika lite. 

det funkar inte för styvbarnet och då blir han sur på barnets föräldrar för att de vill agera annorlunda mot sitt barn. Återigen för att han själv vill vara snål mot sitt barn och då hålla styvbarnet på samma snålnivå för att hans egen unge inte ska opponera sig.

Men den typen av rättvisa är orimlig i en styvfamilj. Varje barns föräldrar bör få bestämma nivån för sitt eget barn, inte den andres barn. 

Och är det viktigt att lära en 17-åring konsekvenser genom att de får ta smällen? Nej, de kan lära sig med mjukare metoder, som diskussion och resonemang istället för den hårda vägen. Du får väl baxna hur mycket du vill. 

Och att en tonåring flyttar från ett hem där en snål styvpappa får härja fritt och tror att han bestämmer över alla. Ja, det är väl inget konstigt alls med det. Tonåringen har väl inte bett om att behöva bo med honom och hans barn och tvingas in i hans snålregim Och trivs man inte i styvfamiljen och har möjlighet att flytta - varför inte? Vuxna skiljer sig och flyttar när de inte trivs med familjen, det måste även barn få göra när de inte trivs i styvfamiljen. 
    Snål styvpappa som får härja fritt? Vad får du allt ifrån? Svårt att ta dig på allvar nu... Styvpappan ifråga har bara introducerat ett hyfsat vanligt system där barnen får sitt barnbidrag men också visst ansvar - väldigt pedagogiskt och bra.

Seddan tycker han att det blir konstigt om den som misslyckas blir belönad! Vilket är helt rimligt - och han uppskattar inte att barnet hotar sin mor. Också rimligt. 

Dessutom, vilket många verkar missa här, finns helt rationella lösningar - som tex att barnet får låna pengar i förskott från nästa månadspeng. Eller att barnet får hålla sig till tåls några dagar. 

Så, jo. Jag baxnar! 

Och modern ville ju samma som styvpappan! Men veknar när hon utsätts för hot! 

Ändå fokuserar ni på att försöka mosa TS BARA och ENBART för att han är en STYVpappa. Det är så uppenbart.
  • olof 45
    Anonym (Monica) skrev 2025-01-10 13:37:21 följande:
    Förstår inte heller det. Förklara gärna ts
    Han har förklarat! Han hade detta upplägg för SITT barn, och det andra barnet ville haka på!
  • olof 45
    Anonym (ton) skrev 2025-01-10 14:34:25 följande:
    Du får ta vad du vill på allvar, det är ju upp till dig. Och baxna på di, det är också upp till dig. 

Styvpappan har ingen anledning att introducera nåt alls för andra ungar än sina egna. Föräldrarna sköter sina egna ungar, det är grunden. 
    Du missar ju fortfarande poängen, vilket är att det är barnet själv som VILLE ha denna "deal"...  Hon ville ha mera fickpengar helt enkelt.

Jag förstår till fullo styvpappan i det läget - ska man belöna en tonåring som skriker för att få sin vilja igenom? HANS BARN blir ju exponerat för detta beteende.

Igen: konsekvensen för detta barn är verkligen inte farligt alls. Hon dör INTE av att återanvända sin nuvarande garderob I NÅGRA DAGAR.

Så vilket råd skulle du ge till mamman i detta scenario? Glöm att dealen ursprungligen kom från (oh så hemskt) en styvpappa. Tänk bara på att mamman och dottern hade en deal, och dottern misslyckades och skriker och hotar sin mamma, trots att konsekvensen nästan är humoristikt icke-signifikant. Tycker du verkligen att mamman ska vika ner sig för en 16-årings vredesutbrott och hot? På riktigt????
  • olof 45
    Anonym (ton) skrev 2025-01-10 14:32:23 följande:
    Nej, han hade detta upplägg för sitt barn och tyckte att även det andra barnet skulle ha det så för att det inte skulle bli orättvist för hans barn som fick mindre. 
    Läs igen
  • olof 45
    Anonym (ton) skrev 2025-01-10 14:56:41 följande:
    Men då barnet inte klarade av upplägget så backade barnets förälder. Helt rimligt. För barnet har två föräldrar, och styvpappan är inte en av dem. Så han kan backa fullt ut, långt bak. Och sköta sitt eget barn, utan att lägga sig andras barn. 

Det spelar ingen roll vad du tycker om eventuella konsekvenser. Varken du eller styvpappan är föräldrar till det här barnet, och får därför inte vara med och bestämma. 

Mamman verkar klara sig fint utan råd från någon. Hon ser att delaen inte fungerade och gör om premisserna så att det funkar för hennes dotter. 

Mitt råd till styvpappan är att han ska backa, inte inbilla sig att barnen tillhör samma familj, inte inbilla sig att han kan komma och pracka på dem nån självpåtagen rättvisa mellan barn som inte är syskon eller ens tillhör samma familj. 
    Så du tycker att barn som skriker och surar och hotar, de ska man vika sig inför som förälder? Det är "rimligt"?

Jag tror itne på dig. Jag tror att du är här för att bråka och hata styvföräldrar.

TS verkar vara principfast. Och han verkar vilja att barnen ska växa upp till fungerande vuxna. 
  • olof 45
    Anonym (ton) skrev 2025-01-10 15:06:31 följande:
    Jag tycker inte att styvföräldrar ska hålla på och diktera villkoren för barn som inte är deras egna. 

Ja, TS verkar vara principfast. Ingen odelat positiv egenskap när man har med människor att göra och håller på och prackar på dem sina principer.
    Finns styvfamiljer där man beter sig som vilken familj som helst. Finns också studier som visar på att detta räddar den mentala hälsan för just styvföräldrar, som annars kan känna sig utanför - trots att mycket ansvar och arbete brukar hamna på dem (sjääälvklart ska ju styvföräldrar ställa upp på att skjutsa laga mat osv!)

Så du kanske borde sluta lägga dig i hur andra familjer lägger upp sin tillvaro?

Svara istället på mina frågor! Vilket råd skulle du ge MAMMAN, om du tog bort styvpappan från ekvationen? Om mamman och dottern hade denna deal, och dottern sedan med bråk och hot försöker få mer pengar än summan de var överens om?

Du vill kanske itne svara på den frågan, eller hur? För att ditt resonemang inte kommer att hålla.
Svar på tråden Orimligt att tonåringen ska betala?