• Anonym (Undrande)

Sömn förr i tiden

Jag har hört att personer förr i tiden sov
    i två omgångar. Först en sömn. Sedan uppe en stund och gjorde handarbeten, läste m.m och sedan en ny sömn.

Jag har väldigt svårt att tänka mig att detta är sant? Hur kom dom ens upp ur sängen utan väckarklocka? På natten? Och på morgonen? 

Blir man inte fasligt trött av ett sådant upplägg, oregelbunden sömn.

Detta är ett mysterium för mig.

• Svar på tråden Sömn förr i tiden
  • Anonym (No mystery)

Inte mycket till mysterium skulle jag säga. Förr i tiden var det vanligt att människor sov i två omgångar, en praxis som kallas bifasisk sömn. Denna sömnrytm var särskilt utbredd i Europa under medeltiden och fram till 1800-talet, innan artificiellt ljus blev vanligt.

Hur fungerade tvåfassömnen?

Första sömnen ? Började kort efter solnedgången och varade i cirka 3?4 timmar.

Vakenperiod ? Efter första sömnen var människor vakna i 1?2 timmar. Under denna tid läste de, bad, badade, samtalade, hade sex eller till och med arbetade.

Andra sömnen ? Efter vakenperioden somnade de igen och sov till gryningen.

Underlag och historiska källor

Litterära och historiska texter: Dokument från 1500- till 1700-talet nämner termer som "första sömnen" (first sleep) och "andra sömnen" (second sleep).

Sömnstudier: Modern forskning, särskilt av historikern Roger Ekirch, har visat att människor naturligt faller in i detta mönster om de inte utsätts för elektriskt ljus.

Experiment: Studier där försökspersoner fått leva med naturligt ljus har visat att de spontant börjar sova i två omgångar.

Varför försvann tvåfassömnen?

Med industrialiseringen och elektrisk belysning förändrades människors dygnsrytm. Långa arbetsdagar och sociala förändringar gjorde sammanhängande sömn mer praktisk. Idag lever vi med en monofasisk sömncykel, där vi sover en längre period under natten.

• Anonym (eli)

Först en djup sömn som de vaknade automatiskt ur och var vakna ett tag tills de blev trötta igen och sov tills solen gick upp. De hade förmodligen inga klockor och gick efter solen och sin naturliga dygnsrytm. Jag har själv varit i såna här perioder och det har inte påverkat mig negativt.

• Anonym (Undrande)
    Anonym (eli) skrev 2025-02-17 21:47:44 följande:

Först en djup sömn som de vaknade automatiskt ur och var vakna ett tag tills de blev trötta igen och sov tills solen gick upp. De hade förmodligen inga klockor och gick efter solen och sin naturliga dygnsrytm. Jag har själv varit i såna här perioder och det har inte påverkat mig negativt.

Ja, jag har också tänkt på det. Men lyssnat lite på sömnforskare och dygnsrytmen verkar ju vara individuell. Ofta när vi är lediga och har en längre semester eller liknande så faller vi gärna in i det som egentligen är vår naturliga dygnsrytm genetiskt. Om vi inte ställer klockan och blir väckta. Vissa verkar vakna tidigt och vara uppe med solen. Andra är uppe längre på nätterna. Antar att det fyller någon funktion långt tillbaks i tiden när vi levde på savannen? Vissa kanske vakade över flocken på nätterna, för hot av vilddjur, är min gissning. Som att man tog hand om varandra i jour. Andra var uppe och jagade i gryningen? 

Därför gör det mig lite förvirrad att det skulle vara vår naturliga dygnsrytm.

• Anonym (om)
    Anonym (eli) skrev 2025-02-17 21:47:44 följande:

Hur fungerade detta i ett land som Sverige där man har dagsljus stor del av dygnet på sommaren och bara liten del av dygnet på vintern?

Sov man annorlunda på sommaren då, kanske mindre totalt sett än på vintern?
  • Egon den stora
    Anonym (om) skrev 2025-02-19 11:57:46 följande:
    Hur fungerade detta i ett land som Sverige där man har dagsljus stor del av dygnet på sommaren och bara liten del av dygnet på vintern?

Sov man annorlunda på sommaren då, kanske mindre totalt sett än på vintern?
    Förmodligen då man också vart mer eller mindre tvungen att anpassa sig efter djuren och mjölkning.
    Det är ju bara någon generation bort att man steg upp tidigt och mjölkade och jobbade fram till lunch,  sen är man och gick och la sig och sov någon timme och sen var det mjölkning på kvällen. 
Svar på tråden Sömn förr i tiden