Hör grannens sex, vad göra
Jag skrev en lapp som jag satte på porten.
"Anna och Kalle, ni stör hela huset med erat frustande".
Efter det var det tyst.
Jag skrev en lapp som jag satte på porten.
"Anna och Kalle, ni stör hela huset med erat frustande".
Efter det var det tyst.
Bor man i lägenhet så får man acceptera att ens grannar kommer att utföra olika aktiviteter som medför ljud. Det är t ex OK att lyssna på musik, sjunga eller spela ett instrument så länge det sker på en rimlig ljudnivå. Barn kommer alltid att skrika och leva rövare emellanåt. Ibland kommer något grannpar gräla och vara högljudda. Och folk kommer att ha sex.
Råkar man då bo i ett äldre hus där ljudisoleringen inte är så bra är det ofrånkomligt att man kommer höra en del. Tål man inte att höra några stön eller tycker att det är ett slags övergrepp så ska man nog fundera på om lägenhet är rätt typ av bostad att leva i. Och har man inget annat val så är det inte svårare än att stoppa i ett par öronproppar eller spela lite musik den korta stund det hörs.
Absolut att man bör tänka på ljudnivån när man har sex och låta bli att skrika rakt ut eller stöna jättehögt hela tiden. Men man ska inte behöva vara knäpptyst heller utan rätten att bo och leva i sin lägenhet ska gälla åt alla håll. Hade någon satt upp en lapp i vår trappuppgång eller gett oss en pik så hade jag blivit riktigt förbannad kan jag säga. Så länge man visar normal respekt och hyfs ska folk skita i andras privatliv.