• Anonym (Anonym)

Psykiska symtom vid Graves sjukdom?

Hej, min mamma som är 59 blev förändrad för några år sedan. Hon lämnade pappa efter 40 år, skulle bokstavligt talat kasta ut honom och skrev med okända gubbar på nätet som hon skulle skicka pengar till trots att hon hade skulder för hon köpt kläder och grejer. Hon betedde sig konstigt, sprang runt och verkade stressad. Skrattade och var fnissig när vi pratade om seriösa saker. Började pierca sig på fem ställen i ansiktet och tatuera sig. Träffade okända människor på stan och festade med dem. Blockerade mig för jag sa ifrån lite snällt och blev ovän med alla sina vänner som hon också blockerade. Blev svart i klädstilen, från rosa och blommigt. Färgade håret svart, från blont. Vid det tillfället sa hon att hon kände sig annorlunda. Men hon trodde det var klimakteriet och vården med. Ögonen var oerhört torra på henne. 

Efter att jag varit blockad i något år så kringgick jag blockeringen och ringde upp henne ändå. Pratade med henne och det var som om hon hade glömt allting. Som om inget hänt. 

Nu ett halvår efter fick hon hjärtflimmer och hamnade på akuten. De såg att hon hade hypertyreos, graves sjukdom. 

Det jag undrar är om sjukdomen kan ha påverkat henne psykiskt? Försökte nämna detta till henne men hon kom inte ihåg någonting från den tiden när hon var sådan. 

• Svar på tråden Psykiska symtom vid Graves sjukdom?
  • Anonym (Anonym)

Hon blir dessutom irriterad om man nämner något om det men det hör kanske till, har läst att man kan bli oroligt lättirriterad av detta. 

Hoppas bara att mamma kan återgå till det vanliga nu när hon fått medicin och hjälp för det här, om det kan ha varit därför. Det var så uppenbart att något hände.  

• Lynx123

Tror jag inte. Hon ville nog bara förändra sitt liv innan det var för sent.

• Anonym (Anonym)
    Lynx123 skrev 2025-02-22 11:40:34 följande:

Tror jag inte. Hon ville nog bara förändra sitt liv innan det var för sent.

Läser man om det kan man få mycket psykiska besvär av det 
  • Lynx123
    Anonym (Anonym) skrev 2025-02-22 16:41:52 följande:
    Läser man om det kan man få mycket psykiska besvär av det 
    Jo, fast mer i form av depression, trötthet och oro snarare än att pierca sig och festa runt. Det låter mer som att hon velat leva livet...om än ganska sent.
  • Anonym (Blip)

Nja...

Vad jag läser kan man få ångest, bli irritabel och få svårt att sova med mera av Graves men inte uppvisa så stora förändringar som du beskriver.

Men det kan kanske vara att det fanns annan sjukdom som låg latent, och triggades av Graves?

Min mormor blev konstig runt 55 och trodde att grannen var tvilling och att hon var släkt med brittiska kungahuset och en massa rappakalja, men det gick väl någorlunda över när hormonerna lugnade sig.

Jag fick själv en konstig episod på 6 månader vid klimakteriet då jag knappt sov, hade ångestattacker, var adrenalinhög ständigt med förhöjd puls och blev hypersexuell, men jag hade i alla fall inga riktiga vanföreställningar vad folk märkte. Sökte hjälp hos läkare men blev inte trodd. Nu när jag tittar tillbaka så fattar jag inte ens hur jag tänkte då, jag var en helt annan person.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Blip) skrev 2025-02-22 17:07:30 följande:

Nja...

Vad jag läser kan man få ångest, bli irritabel och få svårt att sova med mera av Graves men inte uppvisa så stora förändringar som du beskriver.

Men det kan kanske vara att det fanns annan sjukdom som låg latent, och triggades av Graves?

Min mormor blev konstig runt 55 och trodde att grannen var tvilling och att hon var släkt med brittiska kungahuset och en massa rappakalja, men det gick väl någorlunda över när hormonerna lugnade sig.

Jag fick själv en konstig episod på 6 månader vid klimakteriet då jag knappt sov, hade ångestattacker, var adrenalinhög ständigt med förhöjd puls och blev hypersexuell, men jag hade i alla fall inga riktiga vanföreställningar vad folk märkte. Sökte hjälp hos läkare men blev inte trodd. Nu när jag tittar tillbaka så fattar jag inte ens hur jag tänkte då, jag var en helt annan person.

Ja men precis. Hon fattar ju inte heller nu hur hon tänkte. Vet att hon när allt började också sa att hon kände sig konstig och som en helt annan person. Men vården brydde sig inte och avfärdade det som klimakteriebesvär. Som två olika personer precis som du säger. Jon hade ingen empati. Allt handlade bara om henne och lögner drogs hela tiden. Sådan är hon ju inte annars. 

Läskigt det där, hur mycket det kan påverka.

• Anonym (Anonym)
    Lynx123 skrev 2025-02-22 17:00:58 följande:
    Jo, fast mer i form av depression, trötthet och oro snarare än att pierca sig och festa runt. Det låter mer som att hon velat leva livet...om än ganska sent.
    Nja, inte så pass. 
  • Anonym (Anonym)

Läst om de som blivit psykotiska av det.

• Anonym (Anonym)

Obehagligt. Men vi får se om hon går tillbaka till den hon var innan sen, mer än hon redan gjort. 

• Anonym (K)

Jag trode att jag hade ångest och var på gränsen till psykotisk när jag hade hyperthyreos pga Graves. Ämnesomsättningen gick på högvarv med jättehög puls som kroppen tolkade som ångest. (Att jag dessutom hade blodbrist gjorde inte saken bättre) Det bände rätt snabbt när jag fick medicin som bromsade ämnesomsättningen och hjälpte upp blodvärdet.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (K) skrev 2025-02-22 17:48:57 följande:

Jag trode att jag hade ångest och var på gränsen till psykotisk när jag hade hyperthyreos pga Graves. Ämnesomsättningen gick på högvarv med jättehög puls som kroppen tolkade som ångest. (Att jag dessutom hade blodbrist gjorde inte saken bättre) Det bände rätt snabbt när jag fick medicin som bromsade ämnesomsättningen och hjälpte upp blodvärdet.

Så läskigt.

Om kroppen går på högvarv på det videt är det nog inte alls konstigt om man får alla möjliga symtom, även psykiska. Många verkar vilja dela upp det här med psykiskt / fysiskt, men allt hänger ju ihop med varann. 

Skönt att det blev bättre sen för dig. 

• Anonym (Anony)

Ja, man kan få allvarliga psykiska och fysiska symtom. Kan det varit långt gånget hos din mamma? Ju längre tiden gå utan behandling, ju sämre blir det.

Svar på tråden Psykiska symtom vid Graves sjukdom?