Psykiska symtom vid Graves sjukdom?
Hej, min mamma som är 59 blev förändrad för några år sedan. Hon lämnade pappa efter 40 år, skulle bokstavligt talat kasta ut honom och skrev med okända gubbar på nätet som hon skulle skicka pengar till trots att hon hade skulder för hon köpt kläder och grejer. Hon betedde sig konstigt, sprang runt och verkade stressad. Skrattade och var fnissig när vi pratade om seriösa saker. Började pierca sig på fem ställen i ansiktet och tatuera sig. Träffade okända människor på stan och festade med dem. Blockerade mig för jag sa ifrån lite snällt och blev ovän med alla sina vänner som hon också blockerade. Blev svart i klädstilen, från rosa och blommigt. Färgade håret svart, från blont. Vid det tillfället sa hon att hon kände sig annorlunda. Men hon trodde det var klimakteriet och vården med. Ögonen var oerhört torra på henne.
Efter att jag varit blockad i något år så kringgick jag blockeringen och ringde upp henne ändå. Pratade med henne och det var som om hon hade glömt allting. Som om inget hänt.
Nu ett halvår efter fick hon hjärtflimmer och hamnade på akuten. De såg att hon hade hypertyreos, graves sjukdom.
Det jag undrar är om sjukdomen kan ha påverkat henne psykiskt? Försökte nämna detta till henne men hon kom inte ihåg någonting från den tiden när hon var sådan.