• Anonym (irriterad!)

Koppla din jävla hund!!!

(Ja det har säkert startats hundra trådar om detta innan så det behöver eventuella viktigpettrar tala om för mig...)

Idag var jag ute och gick med min hund i ett helt vanligt villaområde. Lite längre bort fanns ett par andra hundar och eftersom min har svårt för möten satte jag honom ner och jobbade på kontakt. Allt var frid och fröjd, min hund reagerade super och var fokuserad på mig, precis som jag ville.

MEEEN helt plötsligt hörde jag ett jävla skällande och tittade upp. En stor jävla labbe med ragg från nacke till svans rusade mot oss! Jag som själv har en hund i samma storlek hann tänka tusen tankar att nu blir det slagsmål, hur ska jag kunna hålla isär dom mm mm.
    Jag höll andan och förflyttade mig snabbt till andra sidan vägen och höll tummar och tår för att labben inte skulle följa efter. Han stod tack och lov kvar på tomten (som förövrigt helt saknade staket) men såg fortfarande hotfull ut.

Jag fick på nytt försöka få kontakt med min hund som blev lika överraskad och rädd som jag! Lyckligtvis hämtade han sig fortare än vad jag gjorde och vi slapp kalabalik, dock var han lite dämpad ett slag.
    Jag stod kvar en liten stund och labben lommade tillbaka till sin ägare som knappt gav mig en blick. Inte en ursäkt och inte heller ett koppel ordnades fram. Vad i hela helvete, man ber väl för fan om ursäkt eller?! Och man kopplar väl sin jävla byracka om den gjort ett sådant utfall?!

Fattar inte folk att en sådan grej kan förstöra asmycket för en "problemhund" som min? Vi jobbar jättehårt och ett sånt här bakslag kan förstöra resten av promenaden/träningen.

Så varför varför varför envisas folk med att ha hundarna lösa om de inte kan uppföra sig?
    Jag som inte är hundrädd fick nästan hjärtat i halsgropen, tänk vad den kan skrämma folk som är hundrädda på riktigt? Mina ben darrade i ett kvarter innan jag hämtade mig. Då kom ilskan fram istället och det är stört omöjligt att försöka träna sin hund på ett positivt sätt då, så jag gav upp och gick hem istället. Tack för den idiotjävel!

Nej koppla din jävla hund där det finns folk så slipper vi andra bli rädda!!!

• Svar på tråden Koppla din jävla hund!!!
  • Anonym (irriterad!)
    Pimey skrev 2012-02-24 08:09:05 följande:
    Nä men nu var hunden på SIN tomt och på SIN tomt får den skälla, hoppa, skutta, resa ragg ja vad den vill för det är SIN egen tomt. Enda han gjorde var att vakta sin egendom vilket är helt normalt för en hund. sen om ägaren och hunden blev rädd ja bad luck det är bara att gå vidare.
    En hund får INTE göra vad den vill bara för att den står på sin egen tomt. Den får till exempel inte jaga harar eller rådjur även om den stannar exakt på tomtgränsen. Det spelar ingen roll att den gjorde det för att "vakta", den kan ändå bli belagd med koppeltvång.
    Anonym skrev 2012-02-24 00:36:37 följande:
    Nej, inte ens om hunden är lös kan man förutse att något ska inträffa. Om jag har min hund lös på gården och din kommer in och min hund attackerar din så är det inte min hunds fel.
    Nej det är inte din hunds fel, det är ditt. Om man inte har något staket är det inte alltid så lätt att se var tomtgränsen går. Skulle din hund bita min är det DU som får stå för skadorna vad du än tycker om saken.
  • Anonym
    Anonym (irriterad!) skrev 2012-02-24 10:05:15 följande:
    En hund får INTE göra vad den vill bara för att den står på sin egen tomt. Den får till exempel inte jaga harar eller rådjur även om den stannar exakt på tomtgränsen. Det spelar ingen roll att den gjorde det för att "vakta", den kan ändå bli belagd med koppeltvång.

Nej det är inte din hunds fel, det är ditt. Om man inte har något staket är det inte alltid så lätt att se var tomtgränsen går. Skulle din hund bita min är det DU som får stå för skadorna vad du än tycker om saken.
    Suck...: "Under tiden den 1 mars-20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att springa lösa i marker där det finns vilt. Under den övriga tiden av året skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att driva eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt."

På sin egen gård får man ha hunden lös. Den kan inte bli belagd med koppeltvång om den stannar på gården!

Bara för att du har svårt att se en tomtgräns så betyder det inte att du kan låta din hund inkräkta på andras revir/gårdar. Då är det du som är skyldig för ev. skador som uppstår.
  • Anonym (irriterad!)
    Du har fel. Uttala dig inte om du inte vet vad som gäller. Om du läser vad det står : de ska hållas under sådan tillsyn att de förhindras att driva vilt. Har du en hund som inte lyssnar på ett nej utan sätter efter ett rådjur spelar det ingen som helst roll att den håller sig på tomten. En sådan hund(ägare) KAN bli belagd med koppeltvång. På din gård upphör inte lagen att gälla.

För övrigt är det enbart JAKThundar som används till JAKT som får driva vilt.

Och nej, även om jag så skulle bryta mig in hos dig och din hund biter är det DU som står för de skador din hund orsakar. Det kallas strikt ägaransvar och jag föreslår att du läser på lite så du vet vad lagen säger.
    Det är helt oväsentligt vad du tycker och tänker om det.
  • Anonym
    Anonym (irriterad!) skrev 2012-02-24 10:42:45 följande:
    Du har fel. Uttala dig inte om du inte vet vad som gäller. Om du läser vad det står : de ska hållas under sådan tillsyn att de förhindras att driva vilt. Har du en hund som inte lyssnar på ett nej utan sätter efter ett rådjur spelar det ingen som helst roll att den håller sig på tomten. En sådan hund(ägare) KAN bli belagd med koppeltvång. På din gård upphör inte lagen att gälla.

För övrigt är det enbart JAKThundar som används till JAKT som får driva vilt.

Och nej, även om jag så skulle bryta mig in hos dig och din hund biter är det DU som står för de skador din hund orsakar. Det kallas strikt ägaransvar och jag föreslår att du läser på lite så du vet vad lagen säger.
    Det är helt oväsentligt vad du tycker och tänker om det.
    Nej, jag har inte fel för på en normal hustomt förväntas det inte finnas vilt och absolut spelar det roll om hunden jagar bort rådjuret från tomten och stannar på tomten eller om hunden drar iväg utanför tomten och jagar rådjuret.

Inte en chans och du har gått på den där skrönan som så många andra. Du får ta och lära om och lära rätt så ska du se att det blir bättre.
  • Anonym (hundägare)

Jag förstår att du, TS, blev skrämd och att träningen gick åt helvete. Men det kan du inte beskylla händelsen för. Olika situationer lär alltid uppstå när du är ute och tränar, (talar av egen erfarenhet) och det enda du kan göra är att ta ansvar för dej och din hund. Men, nu är det ju så som så många andra redan påpekat och som du själv skrev, att hunden stannade på sin tomt och visserligen var hotfull, men antagligen har den väldigt mkt vaktinstinkt.
    Det kan mkt väl vara så att ägaren hade full koll på sin hund, eller känner du ägaren och hunden? Det kan h funnits kommandon som du inte alls hunnit uppfatta, handrörelser eller ord uttalade med viskningar. Om du över t ex kontaktövningar med din hund vet du att detta är fullt möjligt.
    Alla människor måste inte skrika på sina hundar. För en del räcker det med vanlig samtalston även om hunden befinner sej en bit bort från ägaren. Själv ser jag detta rätt ofta då jag själv vattentränar med min Leonberger och umgås med många som gör det samma, jag känner även de som sysslar med spår, vakt, lydnad etc.  Men poängen här är att DU blev skrämd och framför allt blev du arg eftersom du blev skrämd och dina tankar for iväg till vad som KUNDE ha hänt om situationen var annorlunda.

Istället för att vara arg och upprörd så skulle jag om jag var du, känna glädje i att ha kunnat passera en hund som faktiskt höll sej på sin tomt, även om den var hotfull. Fokusera hellre på de som låter sina hundar vara lösa på promenader och som inte får dem att lyssna på inkallning och skriker "Han är inte farlig!" eller "Hon är jättesnäll!" medan de kommer springande. I de fallen brukar jag svara ngt i stil med "Men min är inte det" t ex, för det är fan så mkt mer irriterande med folk som utgår ifrån att bara för att deras hund är snäll och inte gör ngt så gör inte min heller det. Men min grabb väger 76 kg och är enormt mkt större än t ex en labbe och du kan ju gissa vem som får betala för vems skador om det blir bråk......

• MissSandra

Min hund blev ihjälbiten av en okopplad kamphund. Alla hundar ska vara kopplade! Idioter till ägare!

• Anonym (irriterad!)
    Anonym skrev 2012-02-24 10:55:51 följande:
    Nej, jag har inte fel för på en normal hustomt förväntas det inte finnas vilt och absolut spelar det roll om hunden jagar bort rådjuret från tomten och stannar på tomten eller om hunden drar iväg utanför tomten och jagar rådjuret.

Inte en chans och du har gått på den där skrönan som så många andra. Du får ta och lära om och lära rätt så ska du se att det blir bättre.
    Jag har många gånger sett rådjur och harar på min tomt.

Du tror alltså på fullaste allvar att din hund får jaga ett rådjur så länge det inte sker i skogen?! Din hund får ALDRIG driva vilt. Din åsikt förändrar inte lagen.
  • Anonym
    MissSandra skrev 2012-02-24 11:29:47 följande:
    Min hund blev ihjälbiten av en okopplad kamphund. Alla hundar ska vara kopplade! Idioter till ägare!
    Värst är de förbannade smågundarna som ständigt och jämt kommer springande.
  • TantMy
    Anonym (irriterad!) skrev 2012-02-21 23:00:56 följande:
    Om en hund inte kan uppföra sig borde den inte vara lös heller.
    Så sant TS, tyvärr är det många hundägare som inte fattat detta och har noll koll och visar noll hänsyn till sina medmänniskor.
    Tråkigt bara att vi andra som sköter oss för lida för detta.
Svar på tråden Koppla din jävla hund!!!