• Anonym (irriterad!)

Koppla din jävla hund!!!

(Ja det har säkert startats hundra trådar om detta innan så det behöver eventuella viktigpettrar tala om för mig...)

Idag var jag ute och gick med min hund i ett helt vanligt villaområde. Lite längre bort fanns ett par andra hundar och eftersom min har svårt för möten satte jag honom ner och jobbade på kontakt. Allt var frid och fröjd, min hund reagerade super och var fokuserad på mig, precis som jag ville.

MEEEN helt plötsligt hörde jag ett jävla skällande och tittade upp. En stor jävla labbe med ragg från nacke till svans rusade mot oss! Jag som själv har en hund i samma storlek hann tänka tusen tankar att nu blir det slagsmål, hur ska jag kunna hålla isär dom mm mm.
    Jag höll andan och förflyttade mig snabbt till andra sidan vägen och höll tummar och tår för att labben inte skulle följa efter. Han stod tack och lov kvar på tomten (som förövrigt helt saknade staket) men såg fortfarande hotfull ut.

Jag fick på nytt försöka få kontakt med min hund som blev lika överraskad och rädd som jag! Lyckligtvis hämtade han sig fortare än vad jag gjorde och vi slapp kalabalik, dock var han lite dämpad ett slag.
    Jag stod kvar en liten stund och labben lommade tillbaka till sin ägare som knappt gav mig en blick. Inte en ursäkt och inte heller ett koppel ordnades fram. Vad i hela helvete, man ber väl för fan om ursäkt eller?! Och man kopplar väl sin jävla byracka om den gjort ett sådant utfall?!

Fattar inte folk att en sådan grej kan förstöra asmycket för en "problemhund" som min? Vi jobbar jättehårt och ett sånt här bakslag kan förstöra resten av promenaden/träningen.

Så varför varför varför envisas folk med att ha hundarna lösa om de inte kan uppföra sig?
    Jag som inte är hundrädd fick nästan hjärtat i halsgropen, tänk vad den kan skrämma folk som är hundrädda på riktigt? Mina ben darrade i ett kvarter innan jag hämtade mig. Då kom ilskan fram istället och det är stört omöjligt att försöka träna sin hund på ett positivt sätt då, så jag gav upp och gick hem istället. Tack för den idiotjävel!

Nej koppla din jävla hund där det finns folk så slipper vi andra bli rädda!!!

• Svar på tråden Koppla din jävla hund!!!
  • Anonym
    Anonym (irriterad!) skrev 2012-02-25 00:05:27 följande:
    Jag har gått förbi sent en kväll när jag var säker på att hunden inte var ute, bara för att se så min hund inte reagerade helt galet. Han morrade lite och spände sig men det ska nog gå bra att passera, så länge det inte händer igen. Men eftersom ägaren inte brydde sig tror jag tyvärr jag kan förvänta mig det.

Jag har aldrig sett den hunden förut, men jag vet att de inte har bott där speciellt länge heller. Sen går jag oftast på dagen och då är de nog på jobbet.

Min hund har varit med om x antal attacker och framrusande hundar och det har satt sina spår. Nu ser han alla hundar som potentiella hot tills han blir motbevisad. Det är skitsvårt att jobba bort! Han hade inte varit sån om det inte vore för alla puckon rent ut sagt som tror så gott om sina hundar att de kan ha dom lösa. 

Det är inte första gången jag råkar ut för nåt sånt här. En man har en stor riesen som är fullständigt galen mot andra hundar. Han har "fostrat" (läs agat) den stenhårt och skulle förmodligen slå ihjäl den själv om den lämnade tomten men jag vågar inte gå förbi ändå. Det är inte värt risken. De har bara en halv låg mur på en sida tomten och de gånger jag gått förbi har den ålat sig halvt över, samtidigt som den morrat och med mord i blicken tittat på min hund.
    Den har bitit en hund över ryggen så vidare snäll är den inte.
    En hund som anfaller biter inte den andra över ryggen. Såg du själv på när den "attackerade" eller är det skvaller du lyssnar på?
  • Anonym (irriterad!)
    Anonym skrev 2012-02-25 10:34:51 följande:
    En hund som anfaller biter inte den andra över ryggen. Såg du själv på när den "attackerade" eller är det skvaller du lyssnar på?
    Haha herregud! Nu vet jag vad jag har att diskutera med. Inte konstigt man talar för döva öron.. Tack och hej!
  • Anonym (irriterad!)
    Pimey skrev 2012-02-25 07:57:28 följande:
    Men ska alla nu ta och slänga upp ett meterhögt staket för att din hund är rädd för alla hundar? På dig låter det som om alla hundägare är puckon för att de inte underlätta för dig och din hund. Tyvärr så är det nog så att du får försöka träna bort det du kommer att stöta på hinder oavsett vad du säger. Men det måste du ju även göra för att kunna träna bort rädslan hos din hund.
    Fortfarande: inte ALLA hundar. Bara såna som inte kan uppföra sig, som denna
  • Anonym (irriterad!)
    Anonym skrev 2012-02-25 10:32:58 följande:
    Du verkar inte förstå tråden. Hunden var på sin gård och skrämde bort inkräktare, det är tillåtet. En knivviftande psykopat hade åk in på psyket tillsammans med polisen för det är inte tillåtet att vifta med knivar och hota andra.
    Förbipasserande, inte inkräktare. Stor skillnad. Lär man sin hund vråla på allt och alla är man ju rent ut sagt dum i huvet.
  • Jackson

Om jag säger Nej på frågan om att koppla min hund, vad säger du då? Livet blir mycket bättre om man inte är så bitter och arg som du verkar vara ts. Det hände ju ingenting. Slappna av. 

• puss
    Jackson skrev 2012-02-25 19:18:49 följande:
    Om jag säger Nej på frågan om att koppla min hund, vad säger du då? Livet blir mycket bättre om man inte är så bitter och arg som du verkar vara ts. Det hände ju ingenting. Slappna av. 
    om du säger nej? ja, då får du stå för det.
    Easy cum easy go
  • puss
    Jackson skrev 2012-02-25 19:18:49 följande:
    visst, sitt är och var uppkäftig. det är ingen match. men du ska veta att folk (jag) kan bli riktigt jävla galna irl, och om nån flkuger på din hund med en sruvmejsel i högsta hugg kommer du vilja kunne dra in hunden fort som fan, om du är vettig.
    Easy cum easy go
  • puss

tufft att sitta och kolla på sin söderhuggna hund och känna sig cool för att man inte kopplade.

eller?
    du ba" woo hoo, jag bestämmer själv om jag ska sätta koppel eller inte!!". okej. fint. gör så.

Easy cum easy go
  • Jackson
    puss skrev 2012-02-25 19:21:14 följande:
    om du säger nej? ja, då får du stå för det.
    Och det gör jag också. Varje dag, minst 3 gånger om dagen. Skillnaden på hundägare och hundägare är rätt solklar om man kan titta på det med "nyktra ögon".

Min hane har jag alltid i koppel, men inte tiken, varför? Hanen är bufflig, allmänt macho och bråkig när det kommer andra hundar som inte har någon pli på sig, han blir uppspelt. Däremot tiken, jag litar på henne till 110% och det ser andra människor som är ute, vissa av dem både de som inte har hund och de som har brukar komma fram och vill ha tips på hur deras hundar eller deras bekantas hundar också kan bli som henne. Om det är någon som säger till och är hundrädd, givetvis så kopplar jag henne, eller platsar henne bredvid mig och hon gör absolut ingenting. Som sagt det är hanen som kan trilskas ibland.

Men sen så känner de flesta till oss i området nu och har sett iaf tiken växa upp sen hon var valp.
    Ute kopplar jag om någon säger till, världen är inte helt min än, men på vår tomt får de springa lösa, de får även skälla och vakta om de känner behov av det. Det är deras revir. Men så har vi ju staket också, och då kanske det inte är så farligt, vad vet jag?! 
  • Novelli
    Anonym (irriterad!) skrev 2012-02-21 23:12:32 följande:
    Nej den skadade inte oss men nog fan skrämde den mig rejält.

Jag förstår inte grejen med att ha hunden lös om den håller på och gör utfall. En "duktig hund" hade inte gjort så.
    Där håller jag fullständigt med dig. En väluppfostrad hund gör inte så. Även om den höll sig på sin tomt så skrämde den dig och det är inte okej!
    Ett staket hade gjort dig lugnare, eller koppel.
    Coyote skrev 2012-02-21 23:10:35 följande:
    Jag ser faktiskt inte riktigt problemet? Hunden stannade på sin tomt, utan att göra något annat än att skälla och vakta tomten, men inget annat?
    Dummaste kommentaren än så länge. En hund som gör ett sånt utfall kan väl inte säga var gränsen går. En dag går han över men ingen vet exakt när det sker.

Läste häromdagen om en familj vars kära hund bet deras eget barn helt oprovocerat. Har stor lust att säga att det var rätt åt dem! Fast den lilla flickan kan ju inte hjälpa att föräldrarna är så korkade och inte kan skydda henne.
Svar på tråden Koppla din jävla hund!!!