• Mamafrida

Sluta lägg skattepengar på tjockisoperationer och gör mummy makeovers istället

Instämmer! Det känns som att det är "för lätt" att få en tjockisoperation nu. Vissa behöver det, ja, men vissa går medvetet upp i vikt för att få en operation, det är sjukt.

• Mamafrida
    Anonym (#) skrev 2012-05-02 22:41:18 följande:
    Det ligger i samhällets intresse att folk blir gravida, det ligger absolut inte i samhällets intresse att folk blir överviktiga.

Precis!
  • Mamafrida

Näe dessa operationer är lika vanliga som idioter på familjeliv! Det är bra att det finns operationer för de som VERKLIGEN behöver. Men nu känns det som att fetman ökar, för man kan ju alltid operera sig! Lättja, frosseri...etc... det är inga sjukdomar, det är dålig karaktär, lathet, och okunskap!

• Mamafrida
    Regnig måndag skrev 2012-05-03 08:02:33 följande:
    Det är förstås DU och inte läkarna som bedömer när det VERKLIGEN behövs?

Ja, precis! Nevars, men de som "läkarna" bedömmer vara obotliga fetton kan få gbp! De som skulle klara av att gå ner i vikt själva ska inte ha en gbp, även om de har uppnått den vikt som behövs för att få en gbp!
  • Mamafrida

Känns som att det enda kriteriet för att få en gbp är att du väger ett visst antal kilon, inte VARFÖR du väger dessa kilon!

• Mamafrida
    Lavish skrev 2012-05-03 08:14:31 följande:
    Fast anledningen till att vården sponsrar tjockisoperationer är väl att vara fet är ett skadligt tillstånd medicinskt. Att däremot ha fått hängiga tuttar är ju oftast inget som påverkar kroppens funktion eller hälsotillstånd.
    Ja det kan ju stämma, men det är inte rätt för det.
  • Mamafrida
    Regnig måndag skrev 2012-05-03 08:29:33 följande:
    Det är mycket tydligt att du moraliserar över överviktiga. Det är ok anser jag för små människor med klent självförtroende brukar behöva någon att hacka på och moralisera över. Det kan vara prostituerade, invandrare, överviktiga eller handikappade. Oavsett vem som är föremålet så är budskapet alltid densamma att de är så moraliskt förtappade och en själv är så sanslöst genombra på alla sätt och vis.

Men det är ok att du gör det därför det ger oss andra någon att hysa överseende med, ungefär som man klappar ett oförstående barn på huvudet och säger "det där kommer du förstå när du blir stor".  Vi får helt enkelt en chans att inse hur bra vi faktiskt är samtidigt som vi övar oss i att vara både storsinta och överseende.

Tack!
    Solig

Massa fina ord du! Men det låter mest som att du försöker övertyga dig själv om att du är bra.... hoppas det funkar!
  • Mamafrida

Jag gillar dock din sidfot, "jag har inte betalt för att vara snäll", haha

Min lyder: "jag tänker inte betala för att vara snäll" 

• Mamafrida
    Waldo skrev 2012-05-03 08:57:53 följande:
    Om du verkligen hade varit insatt i debatten runt obesitaskirurgin idag, kring forskningen och utvecklingen hade du vetat och hängt med hur det ser ut kring just uppföljning med psykologsamtal
    Vore intressant att få ett referat från dig kring detta

Anledningen till att det är försvarbart med obesitaskirurgi är att det är en samhällsekonomisk VINST efter dessa operationer, långt bortom skönhet och utseende och det är därför man kommer att fortsätta att satsa på detta
    Som allting när det kommer till kritan handlar det om pengar i denna värld, så även om detta
    Men eftersom du vet så mycket, vad tror du den samhällsekonomiska vinsten består av?

Jag har tyvärr ingen källa till mina funderingar, har du?
Svar på tråden Sluta lägg skattepengar på tjockisoperationer och gör mummy makeovers istället