• Anonym (Skattebetalare)

Sluta lägg skattepengar på tjockisoperationer och gör mummy makeovers istället

Såg just Skönhetsbubblan ang. mammaplastik och känner mig något irriterad. Tjockisoperationer görs just nu på rutin och jag vet flera som gjort det utan att betala en spänn. Däremot får man pröjsa själv om en graviditet har sabbat ens kropp rejält och man vantrivs. Det är ju helt sjukt. Ja, tjockisar kostar samhället massor eftersom dom drabbas av en massa sjukdomar MEN det är ens egna beteende som orsakat det och det är relativt lätt att åtgärda. Ja, jag vet att jag lär få en massa påhopp för detta, men väx upp, ta ansvar. Sluta äta skräp och börja förbruka kalorier istället så är det relativt lättfixat.

Efter en graviditet förändras kroppen. För en del är det mer och för andra mindre. Det är solklart mer berättigat för en mamma vars kropp förändrats efter graviditet och som vill göra nåt åt det att få det sponsrat än en fetmaoperation.

Kan man gissa att det är överviktiga gubbar som suttit och beslutat att fetmaoperationer ska sponsras, men inte mammaoperationer? 

• Svar på tråden Sluta lägg skattepengar på tjockisoperationer och gör mummy makeovers istället
  • misplacedname

En graviditet är väl också självvald?

• Anonym

tycker att alla ska få betala själv. oavsett om dom har fetma eller "trasiga" kroppar från graviditet.

• Mamafrida

Instämmer! Det känns som att det är "för lätt" att få en tjockisoperation nu. Vissa behöver det, ja, men vissa går medvetet upp i vikt för att få en operation, det är sjukt.

• Anonym

Okej, men är det inte ett eget val att bli gravid oxå?? Lika mkt som att man kan tänka på vad man äter.
    Jag har varit gravid och fött barn, men min kropp är inte förstörd. Visst det syns att jag fött barn, men konstigt annars. Man får ju faktiskt tänka på vad man äter när man är gravid med och då behöver inte kroppen bli förstörd.

Anonym skrev 2012-05-02 22:28:44 följande:
    Okej, men är det inte ett eget val att bli gravid oxå?? Lika mkt som att man kan tänka på vad man äter.
    Jag har varit gravid och fött barn, men min kropp är inte förstörd. Visst det syns att jag fött barn, men konstigt annars. Man får ju faktiskt tänka på vad man äter när man är gravid med och då behöver inte kroppen bli förstörd.
    Ja, alltså jag är också välsignad med att vara jäkligt välbevarad efter mina graviditeter. Det krävdes en del envishet, men skam den som ger sig. Alla har dock inte samma tur utan deras kroppar förändras på ett sätt som dom själva inte kan styra över. Det är dom som jag tycker borde få hjälp om dom vill. Jag har alltid varit supernöjd med min kropp och hade den blivit förändrad rejält efter graviditeterna så hade jag blivit jätteledsen. Kanon, för alla er som inte bryr er om sånt, men det är dom andra jag tänker på.
    Mamafrida skrev 2012-05-02 22:30:52 följande:
    Fast en graviditet är väl ett sunt val, och att överäta är väl ett osunt val...går inte att jänföra dessa!
    Kan bara instämma!
  • Anonym (#)
    misplacedname skrev 2012-05-02 22:25:53 följande:
    En graviditet är väl också självvald?
    Anonym skrev 2012-05-02 22:28:44 följande:
    Det ligger i samhällets intresse att folk blir gravida, det ligger absolut inte i samhällets intresse att folk blir överviktiga.
  • Mamafrida
    Anonym (#) skrev 2012-05-02 22:41:18 följande:
    Det ligger i samhällets intresse att folk blir gravida, det ligger absolut inte i samhällets intresse att folk blir överviktiga.

Precis!
  • Anonym (Wtf)

men nu finns det ju faktiskt dom som blir överviktiga pga av sjukdom och pga av psykiska problem. kom fan inte och säg att de väljer att äta sig tjocka.. jag känner en person som gjort detta som kämpat hela sitt liv med mobbning och försökt otaliga gånger att gå ner i vikt för att sedan gå upp igen och hon har haft de jävligt jobbigt psykiskt. du måste må bra i sinnet för att må bra i kroppen och kunna gå ner. det är en psykisk påfrestelse att banta och gå ner i vikt och inte alltid så lätt.. 

dra inte alla över samma gräns och jämför inte graviditet med fetma. graviditet är inte sjukdom.. inte senast jag kollade men det kan fetma vara!!!! 

Svar på tråden Sluta lägg skattepengar på tjockisoperationer och gör mummy makeovers istället