Inlägg från: Anonym (Skattebetalare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Skattebetalare)

Sluta lägg skattepengar på tjockisoperationer och gör mummy makeovers istället

Såg just Skönhetsbubblan ang. mammaplastik och känner mig något irriterad. Tjockisoperationer görs just nu på rutin och jag vet flera som gjort det utan att betala en spänn. Däremot får man pröjsa själv om en graviditet har sabbat ens kropp rejält och man vantrivs. Det är ju helt sjukt. Ja, tjockisar kostar samhället massor eftersom dom drabbas av en massa sjukdomar MEN det är ens egna beteende som orsakat det och det är relativt lätt att åtgärda. Ja, jag vet att jag lär få en massa påhopp för detta, men väx upp, ta ansvar. Sluta äta skräp och börja förbruka kalorier istället så är det relativt lättfixat.

Efter en graviditet förändras kroppen. För en del är det mer och för andra mindre. Det är solklart mer berättigat för en mamma vars kropp förändrats efter graviditet och som vill göra nåt åt det att få det sponsrat än en fetmaoperation.

Kan man gissa att det är överviktiga gubbar som suttit och beslutat att fetmaoperationer ska sponsras, men inte mammaoperationer? 

• Svar på tråden Sluta lägg skattepengar på tjockisoperationer och gör mummy makeovers istället
    Anonym skrev 2012-05-02 22:28:44 följande:
    Okej, men är det inte ett eget val att bli gravid oxå?? Lika mkt som att man kan tänka på vad man äter.
    Jag har varit gravid och fött barn, men min kropp är inte förstörd. Visst det syns att jag fött barn, men konstigt annars. Man får ju faktiskt tänka på vad man äter när man är gravid med och då behöver inte kroppen bli förstörd.
    Ja, alltså jag är också välsignad med att vara jäkligt välbevarad efter mina graviditeter. Det krävdes en del envishet, men skam den som ger sig. Alla har dock inte samma tur utan deras kroppar förändras på ett sätt som dom själva inte kan styra över. Det är dom som jag tycker borde få hjälp om dom vill. Jag har alltid varit supernöjd med min kropp och hade den blivit förändrad rejält efter graviditeterna så hade jag blivit jätteledsen. Kanon, för alla er som inte bryr er om sånt, men det är dom andra jag tänker på.
    Mamafrida skrev 2012-05-02 22:30:52 följande:
    Fast en graviditet är väl ett sunt val, och att överäta är väl ett osunt val...går inte att jänföra dessa!
    Kan bara instämma!
    Anonym (Wtf) skrev 2012-05-02 22:49:05 följande:
    men nu finns det ju faktiskt dom som blir överviktiga pga av sjukdom och pga av psykiska problem. kom fan inte och säg att de väljer att äta sig tjocka.. jag känner en person som gjort detta som kämpat hela sitt liv med mobbning och försökt otaliga gånger att gå ner i vikt för att sedan gå upp igen och hon har haft de jävligt jobbigt psykiskt. du måste må bra i sinnet för att må bra i kroppen och kunna gå ner. det är en psykisk påfrestelse att banta och gå ner i vikt och inte alltid så lätt.. 

dra inte alla över samma gräns och jämför inte graviditet med fetma. graviditet är inte sjukdom.. inte senast jag kollade men det kan fetma vara!!!! 
    Men hur många tror du blir överviktiga pga sjukdom??? Nån promille om ens det. Sätter man överviktiga på en ö där maten är reglerad och det krävs fysisk aktivitet så kommer alla gå ner i vikt. Överviktiga har vanligtvis dessutom högre ämnesomsättning eftersom det kräver mer att flytta runt på tyngre kropp.

Fetma är ingen riktig sjukdom som man kan smittas av. Man kan ha nåt fel på ämnesomsättningen (vilket är extremt ovanligt) och det kan bero på en sjukdom som leder till fetma, men fetma i sig är ingen sjukdom. Detsamma gäller för alkoholism.
    Anonym skrev 2012-05-02 22:59:32 följande:
    tur inte du sitter i politiken för då skulle ingen kunna må dåligt

Det finns massa saker som kan ha hänt för att man ska drabbas av sjukdomar som ex alkoholism som faktiskt ÄR en sjukdom.
    Så om vi förbjuder alkohol så kan folk fortfarande drabbas av "sjukdomen" alkoholism??? Alkohol fuckar upp saker i hjärnan precis som en bunt andra olagliga substanser , men du väljer att dricka alkoholen till att börja med. En person som aldrig druckit alkohol drabbas inte av alkoholism.
    Anonym (Wtf) skrev 2012-05-02 23:12:23 följande:
    Hahaha.. så att föda barn och bli missnöjd med sin kropp är en sjukdom man kan smittas med..???? guud vad sjuk jag är då...

fetma isig är ingen sjukdom..nej.. men det finns sjukdomar som kan göra en väldigt överviktig.. 

är du en sådan människa som tycker övervikiga borde betala för två platsen på bussen också då??

och joo alkoholism är en sjukdom..
    Nej, men en graviditet innebär en naturlig påfrestning på en kropp som vissa klarar sig igenom bra och andra inte. Jag har aldrig påstått att det är en sjukdom, men det är någonting som jag hellre sponsrar med skattepengar än fetmaoperationer.

Men sluta nu dalta med tjockisar. Det är extremt få som är tjocka pga sjukdom. Hur många feta hittar du i svältdrabbade delar av Afrika? En hel bunt med det resonemang som förs här.
    Och ja, är du självvalt tjock så borde du betala för den plats du nyttjar.

Och nej, en sjukdom är ingenting som kan botas genom att man förbjuder ett preparat och därmed kvalar inte alkoholism in som sjukdom. 
    Anonym skrev 2012-05-02 23:14:53 följande:
    å herre gud så dum i huvudet du är TS. Lycka till med din fula kropp!
    Hahaha... Min kropp är jäkligt bra. Magrutorna på gång inför sommaren. Däremot vill jag hellre sponsra mammaproblem efter graviditet än tjockisar. Fler borde visa "systersolidaritet" så kanske det hände nåt här i världen.
    Anonym (Wtf) skrev 2012-05-02 23:31:06 följande:
    Jag tycker ärligt synd om dig, som inte kan visa empati för de människor som faktiskt kämpar.. givetvis ska inte allt serveras på ett silverfat, om man sitter på arslet utan att bry sig. de finns de människor som kämpar men som även psykiskt inte klarar att gå ner i vikt. jag daltar inte med överviktiga men jag daltar inte heller med egoistiska människor som du. jag tycker verkligen synd om dig. dig och alla andra mobbare!! 
    Nej, jag har lite empati för folk som låtsas kämpa utan att det ger resultat. Den ekvationen går inte ihop. Gör du jobbet så får du resultat. Och jo, du daltar med överviktiga. 

Istället för magoperationer för överviktiga så borde en läkare kunna ordinera träningsläger ex.vis en månad eller vad som behövs där kostlära samt massor av träning är obligatoriskt. Nä, just det... Sånt anses kränkande så det är bättre att skicka in folk på svindyra (och riskabla bukoperationer) med efterföljande plastikkirurgi när överskottshuden dyker upp. Sånt dyker också upp oftare när man svälter sig än när man tränar. Vet flera som jobbar inom vården som själva tycker det tokslösas med skattepengar på bukoperationer som istället borde gå till betydligt vettigare vård.

Om folk inte var så lättförolämpade så skulle dom ha större möjligheter att ta tag i och förändra sina liv. 

Waldo skrev 2012-05-04 14:13:22 följande:
    Ett träningsläger?

Jo vi är alla beroende av quick fixes nuför tiden verkar det som
    Lyxfällan och biggest looser och jag vet inte vad

En obesitas operation är dock ingen guick fix utan en investering på lång sikt.
    Det är ingen operation och så slipper man tänka och så kan man susa sig igenom sin viktminskning

Du får ta tag i kostlära och lära dig äta på nytt igen. Du får äta i princip som en viktväktare resten av livet efter en obestias operation
    Du är helt enkelt tvungen till att se över din kost och kosthållning därför allt annat kommer att leda till bristsjukdommar

Ett träningsläger en månad och efter ett halvår sedan är du tillbaka i samma vanor igen
    Men det är ju en snabblösning, för alla parter, även samhället - för då har dom gjort sitt för den personen och kommit undan med låt oss säga 50 000:- just den månaden
    Medans den stora kostnaden kommer att belasta samhållet flera år framåt i tiden
    Ett träningsläger på X längd beroende på viktminskning ser inte jag som en quick fix egentligen utan som att en individ får ta tag i sina problem på allvar och att det ger möjlighet till en sann nystart. Självklart skulle även obligatorisk psykologhjälp finnas på ett sånt.

Med tanke på hur extremt vanliga fetma-operationer numera är så tycker jag det faktiskt är en väldigt enkel (och kostsam och riskabel) utväg i dagsläget. Det vore mycket bättre att folk med fetma fick lära sig att äta rätt och börja motionera istället för att opereras. Är ett fint samhälle med i-landsproblem man lever i som handfallet bara "Jaha, du kan inte sluta att stoppa i dig skräp?! Jamen, då opererar vi dig istället". För länge sen såg jag ett program där en tjej skulle gå ner lite i vikt. Hon gick till tandläkaren som limmade fast ett par fästen på tänderna och sen satte man in tråd mellan över- och underkäken så hon endast kunde öppna munnen tillräckligt för att få in ett sugrör så hon fick köra med flytande föda ett tag. Så mycket enklare, betydligt mindre riskabelt och billigare. Vore intressant att veta vad en fetma-operation verkligen kostar i reda pengar för med tanke på läkarbesök med utredning, läkarteam (narkosläkare, kirurg, sjuksköterskor) vid operation, eftervård, men det verkar ingen bryr sig om eftersom folk inbillar sig att det är gratis. Men nån som vet får gärna ge mig fakta.

Man märker verkligen av i denna tråd hur många bara accepterar fetma som ett problem som "råkat" dyka upp och totalt vägrar inse att det finns ett individansvar. Eget ansvar verkar inte ens finnas i mångas värld numera utan det är samhället (=skattebetalarna) som ska gå in och fixa ett problem man själv fullt egenhändigt skapat.  
Svar på tråden Sluta lägg skattepengar på tjockisoperationer och gör mummy makeovers istället