Waldo skrev 2012-05-04 14:13:22 följande:
Ett träningsläger?
Jo vi är alla beroende av quick fixes nuför tiden verkar det som
Lyxfällan och biggest looser och jag vet inte vad
En obesitas operation är dock ingen guick fix utan en investering på lång sikt.
Det är ingen operation och så slipper man tänka och så kan man susa sig igenom sin viktminskning
Du får ta tag i kostlära och lära dig äta på nytt igen. Du får äta i princip som en viktväktare resten av livet efter en obestias operation
Du är helt enkelt tvungen till att se över din kost och kosthållning därför allt annat kommer att leda till bristsjukdommar
Ett träningsläger en månad och efter ett halvår sedan är du tillbaka i samma vanor igen
Men det är ju en snabblösning, för alla parter, även samhället - för då har dom gjort sitt för den personen och kommit undan med låt oss säga 50 000:- just den månaden
Medans den stora kostnaden kommer att belasta samhållet flera år framåt i tiden
Ett träningsläger på X längd beroende på viktminskning ser inte jag som en quick fix egentligen utan som att en individ får ta tag i sina problem på allvar och att det ger möjlighet till en sann nystart. Självklart skulle även obligatorisk psykologhjälp finnas på ett sånt.
Med tanke på hur extremt vanliga fetma-operationer numera är så tycker jag det faktiskt är en väldigt enkel (och kostsam och riskabel) utväg i dagsläget. Det vore mycket bättre att folk med fetma fick lära sig att äta rätt och börja motionera istället för att opereras. Är ett fint samhälle med i-landsproblem man lever i som handfallet bara "Jaha, du kan inte sluta att stoppa i dig skräp?! Jamen, då opererar vi dig istället". För länge sen såg jag ett program där en tjej skulle gå ner lite i vikt. Hon gick till tandläkaren som limmade fast ett par fästen på tänderna och sen satte man in tråd mellan över- och underkäken så hon endast kunde öppna munnen tillräckligt för att få in ett sugrör så hon fick köra med flytande föda ett tag. Så mycket enklare, betydligt mindre riskabelt och billigare. Vore intressant att veta vad en fetma-operation verkligen kostar i reda pengar för med tanke på läkarbesök med utredning, läkarteam (narkosläkare, kirurg, sjuksköterskor) vid operation, eftervård, men det verkar ingen bryr sig om eftersom folk inbillar sig att det är gratis. Men nån som vet får gärna ge mig fakta.
Man märker verkligen av i denna tråd hur många bara accepterar fetma som ett problem som "råkat" dyka upp och totalt vägrar inse att det finns ett individansvar. Eget ansvar verkar inte ens finnas i mångas värld numera utan det är samhället (=skattebetalarna) som ska gå in och fixa ett problem man själv fullt egenhändigt skapat.