Inlägg från: Anonym (Anonym) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anonym)

Sluta lägg skattepengar på tjockisoperationer och gör mummy makeovers istället

Anonym (Skattebetalare) skrev 2012-05-02 22:24:48 följande:
    Sluta lägg skattepengar på tjockisoperationer och gör mummy makeovers istället

Såg just Skönhetsbubblan ang. mammaplastik och känner mig något irriterad. Tjockisoperationer görs just nu på rutin och jag vet flera som gjort det utan att betala en spänn. Däremot får man pröjsa själv om en graviditet har sabbat ens kropp rejält och man vantrivs. Det är ju helt sjukt. Ja, tjockisar kostar samhället massor eftersom dom drabbas av en massa sjukdomar MEN det är ens egna beteende som orsakat det och det är relativt lätt att åtgärda. Ja, jag vet att jag lär få en massa påhopp för detta, men väx upp, ta ansvar. Sluta äta skräp och börja förbruka kalorier istället så är det relativt lättfixat.

Efter en graviditet förändras kroppen. För en del är det mer och för andra mindre. Det är solklart mer berättigat för en mamma vars kropp förändrats efter graviditet och som vill göra nåt åt det att få det sponsrat än en fetmaoperation.

Kan man gissa att det är överviktiga gubbar som suttit och beslutat att fetmaoperationer ska sponsras, men inte mammaoperationer? 

Jag håller med dig! Jag har egentligen inget emot att operationer görs mot fetma men att du har rätt till skattefinansierad hjälp vid fetma men inte att återställa kroppen efter graviditet är riktigt sjukt! 

Hur kan politiker ens prata om jämställdhet när kvinnor förväntas offra sina kroppar för barnafödande. Och när man säger "men du får ju ett barn", så jaha, det får inte pappan då? Eller är det bara mitt barn? Inte nog med att vi ska bära barn, föda och amma så ska vi också själva bekosta att återställa kroppen?? Sen kan man ju hoppas att de flesta par delar på den kostnaden eller han betalar mer, men der finns ju de som blir lämnade och ensamstående. Istället för att finansiera att kvinnor ska kunna skaffa barn på egen hand (det är väl knappast jämställt, när män inte har samma möjlighet?) och knappast i barnets bästa att barnet bara har en förälder. Lägg de pengarna som går åt insemination och livslånga underhållsbidrag för barn som kommer till genom insemination på att kvinnor har rätt till återställande operationer. Sen kan man ju tänkta att en och annan kanske är mer nöjd med sin kropp efter än före, men förtjänar vi inte det efter att ha burit och fött framtidens skattebetalare? Dessutom får man ju ärr som aldrig försvinner. 
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Rebecca) skrev 2024-12-12 16:29:50 följande:

En anledning är nog att graviditets skador är något som endast drabbar kvinnor. Vården är inte heller jämlik. Mäns problem anses mer prioriterade. Förlossningskador har länge varit nedprioriterat trots att många kvinnor lider av det. Övervikt är lika mycket ett manligt problem som kvinnligt, ja t.o.m. fler män lider av övervikt än kvinnor. 

Precis, vilket är sjukt och provocerande. En del av mig önskar att kvinnor kollektivt vägrade föda barn tills orättvisor kompenseras, då skulle det nog hända saker snabbt 😏 gammal tråd men ännu har inget ändrats så fortfarande aktuellt.. kvinnors kroppar har inget värde och vi förväntas stå ut med såväl förlossningsskador som estetiska men till följd av barnafödande 😒 

Stör mig på de som säger att det är ett fritt val och att man inte borde skaffa barn (eller ens ha sex) om man inte är beredd att ta det. Att skaffa barn är trots allt något som de flesta människor vill men bara kvinnor ska lida konsekvenserna utav det trots att lika många män blir föräldrar... 
Svar på tråden Sluta lägg skattepengar på tjockisoperationer och gör mummy makeovers istället