Sluta lägg skattepengar på tjockisoperationer och gör mummy makeovers istället
Anonym (Anonym) skrev 2024-12-12 09:31:04 följande:
Jag håller med dig! Jag har egentligen inget emot att operationer görs mot fetma men att du har rätt till skattefinansierad hjälp vid fetma men inte att återställa kroppen efter graviditet är riktigt sjukt! Hur kan politiker ens prata om jämställdhet när kvinnor förväntas offra sina kroppar för barnafödande. Och när man säger "men du får ju ett barn", så jaha, det får inte pappan då? Eller är det bara mitt barn? Inte nog med att vi ska bära barn, föda och amma så ska vi också själva bekosta att återställa kroppen?? Sen kan man ju hoppas att de flesta par delar på den kostnaden eller han betalar mer, men der finns ju de som blir lämnade och ensamstående. Istället för att finansiera att kvinnor ska kunna skaffa barn på egen hand (det är väl knappast jämställt, när män inte har samma möjlighet?) och knappast i barnets bästa att barnet bara har en förälder. Lägg de pengarna som går åt insemination och livslånga underhållsbidrag för barn som kommer till genom insemination på att kvinnor har rätt till återställande operationer. Sen kan man ju tänkta att en och annan kanske är mer nöjd med sin kropp efter än före, men förtjänar vi inte det efter att ha burit och fött framtidens skattebetalare? Dessutom får man ju ärr som aldrig försvinner.
En anledning är nog att graviditets skador är något som endast drabbar kvinnor. Vården är inte heller jämlik. Mäns problem anses mer prioriterade. Förlossningskador har länge varit nedprioriterat trots att många kvinnor lider av det. Övervikt är lika mycket ett manligt problem som kvinnligt, ja t.o.m. fler män lider av övervikt än kvinnor.