• Alexi

Hur funkar det egentligen med en resurs på förskolan?

Jag är bara nyfiken på vad det egentligen innebär att det är en resurs på en avdelning för ett specifikt barn. Hur fungerar det med den personens schema, när ska den vara där, följer den barnet, hur är tanken att det ska eller inte ska påverka övriga barn och avdelningen i stort osv?

Sonen går på en 1-2-årsavdelning och det är ett barn med DS där som har resurs. Det är bara "vanlig" personal på avdelningen, dvs ingen specialutbildad eller så (de har dock alla fått gå typ teckenutbildning och så) men det är mer personal ju till följd av barnet som behöver resurs. Men varför har man resurs, vad är liksom huvudsyftet? Är det meningen att den personalen bara ska följa det barnet hela dagen och alltid vara där när det barnet är där? Eller ska den personalen avlasta att det barnet är extra krävande så att det inte går ut över de andra barnen?

Man hör ju ofta att folk ser det som positivt att det finns en resurs för att då får alla barnen på avdelningen glädje av den ökade personaltätheten men jag funderar ju på om den personen då inte alltid är där (tex på eftermiddagen när det börjat gå hem lite personal), hur blir det då när det fortfarande finns ett väldigt krävande barn men inte fler personal?

• Svar på tråden Hur funkar det egentligen med en resurs på förskolan?
  • Skopan

Det beror ju på hur behovet är för barnet , ibland behövs det inte hela vistelsetiden o ibland gör det . Sen kan det ibland vara så att resurs sätts in för att vara en extra i arbetsgruppen för det finns ett barn med speciella behov !

• Litenbåt

Det är väldigt olika beroende på barnet. Vissa barn behöver resursen varje minut, andra inte.

Mitt barn har resurs på heltid. Resursen ska i första handen vara med mitt barn, men även med hela gruppen om möjlighet ges. Om min son t.ex. sitter och bygger med lego i evigheter så kan resursen spela spel med andra barn i samma rum. Hon har alltid koll på mitt barn men behöver inte alltid ägna all uppmärksamhet till honom jämt.

• RöttÄrSött

Som andra säger så är det olika, man kan ha en person som alltid är resurs (ofta outbildade i min kommun). Vi däremot föredrar att ta in en extra förskollärare eller barnskötare i arbetslaget och sedan alternera så man exempelvis är resurs var fjärde dag eller vecka och övrig tid är man "vanlig" personal. Då är det ingen katastrof om någon är sjuk då barnet känner alla, resurspersonen arbetar på samma sätt som övriga arbetslaget samt att hela arbetslaget får kompetens för att ta hand om just det barnet.

Som resurs arbetar man mycket olika beroende på barnet, det kan vara att man sitter närmast på samlingen och kan viska kommentarer som bibehåller uppmärksamheten. Det kan vara att man kan bli kvar sist vid påklädning så barnet inte behöver vara med om den stressen då alla ska ut. Det kan vara att kunna ta resursbarnet och två andra barn och göra en lek där man kan stödja resursbarnet så denne kan vara med. Det finns alla varianter

Dock är det ofta problem om barnet har långa dagar! Även om man får en heltidsresurs (40 timmar) så kan barnet gå 50-60 timmar, det blir ett enormt pusslande på morgonen och eftermiddagen samt att det blir känsligt om tiderna ändras med kort varsel. Har man tur är det "bara" barnet i behov av resurs som drabbas genom att inte få lika bra stöd övrig tid (även om man försöker efter förmåga) men det är svårare med våldsamma barn som kan utgöra fara för andra. Man kan inte få mer än heltidsresurs (att ens få heltidsresurs är lyxigt!) Det når dock sällan föräldrarna...

• Lille Skrutt

Min son hade heltidsresurs och det var två tjejer som turades om att ha honom. Vår pojke har autism och resurserna hade ingen erfarenhet av autismpedagogik, men fick handledning varannan vecka av utbildade autismpedagoger. Varje dag så tränade de vår pojke på att lära sig kommunicera och leka. Först ensamma i ett eget rum, sedan med ett par barn till och så småningom ute på avdelningen bland alla barnen. Vår pojke har aldrig utvecklats så fort som under dessa år med social träning på förskolan. En bra resurs kan vara helt avgörande för barnets utveckling. Det räcker alltså inte bara att varande barnet utan resurserna ska hjälpa barnet att utvecklas.

• RöttÄrSött

Ja en felanvänd resurs är ofta en ordningsvakt som bryter alla dåliga situationer och "vaktar" barnet. Det tror jag beror på att det är många unga och outbildade som plockas in istället för utbildade pedagoger som vill jobba med barns utveckling.

• amalie79

Det är väl svårt att säga när det kan se så olika ut beroende på vilka behov barnet har.
    Jag känner just ett ds-barn bla och där har man valt att lägga resursen som extra tid i dagisgruppen, alltså inte en speciell person som följer henne. Man ville med det att hon skulle vara som vem som helst i gruppen.
    Hon kräver lite extra passning men äter själv, går på toa, talar bättre än något annat ds-barn logopeden mött i sin karriär. Det de jobbar med är extra träning. Tyvärr är det väl den som blivit lidande då det inte blivit tillräckligt mycket träning. Men nu börjar hon snart förskoleklass, i vanlig klass så då blir det väl en resurs som bara är hennes i stället.

• Alexi

Tack för era svar, intressant att läsa. Barnet ifråga på vår förskola är typ 2-3 år men rätt grav DS tror jag eftersom barnet inte går ännu, inte i närheten vad jag kan se. Dessutom upplever jag att det barnet kräver väldigt mycket passning, ska alltid försöka rymma ut genom dörrar till kapprum osv när man kommer in eller ut, barnet är väldigt ”på” andra barn genom daskar (av ren entusiasm) och det har hänt flera gånger att det varit för hårdhänt. Jag kan ju ingenting om DS så jag vet inte vad som är vad men i princip alltid när man kommer så är en personal inom en meter från det barnet känns det som. Men det är ju som sagt helt ”vanliga pedagoger” och ingen som verkar vara anställd för att vara just resurs (det fanns en förut som var mer inriktad på särskilda behov men den personen är inte kvar på förskolan).
    Dock undrar jag ju just hur det fungerar i början och slutet av dagen. Våra barn går ganska exakt åtta timmar per dag och det barnet är alltid där när vi kommer eller kommer samtidigt och är alltid kvar när vi hämtar. Är det då tilltaget så att det är extra personal kvar hela tiden tills det barnet går hem? För annars är det väl risk för för lite personal till de andra barnen de timmarna just eftersom det barnet behöver mycket uppmärksamhet?

Hur mycket anpassar man verksamheten på en avdelning med barn med särskilda behov? Gör man aktiviteter som är extra lämpade för det barnet eller är det gruppens fokus som står först i fokus och så får det barnet hänga på om det går?

Hur brukar behoven se ut för DS-barn?

Brukar barn med DS flyttas upp i ålderskategori på avdelningarna eller stannar det kvar på småbarnsavdelningen länge i de fall förmåga och utveckling mest motsvarar småbarn?

RöttärSött: Vad menar du med ”det når sällan föräldrarna”?

• Lille Skrutt
    Alexi skrev 2013-03-22 15:34:05 följande:
    Tack för era svar, intressant att läsa. Barnet ifråga på vår förskola är typ 2-3 år men rätt grav DS tror jag eftersom barnet inte går ännu, inte i närheten vad jag kan se. Dessutom upplever jag att det barnet kräver väldigt mycket passning, ska alltid försöka rymma ut genom dörrar till kapprum osv när man kommer in eller ut, barnet är väldigt ”på” andra barn genom daskar (av ren entusiasm) och det har hänt flera gånger att det varit för hårdhänt. Jag kan ju ingenting om DS så jag vet inte vad som är vad men i princip alltid när man kommer så är en personal inom en meter från det barnet känns det som. Men det är ju som sagt helt ”vanliga pedagoger” och ingen som verkar vara anställd för att vara just resurs (det fanns en förut som var mer inriktad på särskilda behov men den personen är inte kvar på förskolan).
    Dock undrar jag ju just hur det fungerar i början och slutet av dagen. Våra barn går ganska exakt åtta timmar per dag och det barnet är alltid där när vi kommer eller kommer samtidigt och är alltid kvar när vi hämtar. Är det då tilltaget så att det är extra personal kvar hela tiden tills det barnet går hem? För annars är det väl risk för för lite personal till de andra barnen de timmarna just eftersom det barnet behöver mycket uppmärksamhet?

Hur mycket anpassar man verksamheten på en avdelning med barn med särskilda behov? Gör man aktiviteter som är extra lämpade för det barnet eller är det gruppens fokus som står först i fokus och så får det barnet hänga på om det går?

Hur brukar behoven se ut för DS-barn?

Brukar barn med DS flyttas upp i ålderskategori på avdelningarna eller stannar det kvar på småbarnsavdelningen länge i de fall förmåga och utveckling mest motsvarar småbarn?

RöttärSött: Vad menar du med ”det når sällan föräldrarna”?
    Jag har inget barn med downs syndrom, så jag kan bara svara utifrån mina erfarenheter. Det jag har upplevt och det jag har hört från andra föräldrar är att det sällan finns extraresurser just på tidiga mornar eller sena eftermiddagar. Antalet barn är ju ofta mindre då och ordinarie personalstyrkan brukar kunna klara det (men säkert inte alltid, beroende på olika omständigheter). När man har barn med särskilda behov i förskolan så anpassas verksamheten ändå i princip alltid efter standardbarnens behov. Ytterst få ändringar görs för att möta barn med särskilda behov. Om man har tur kan man få heltidsresurs. Detta täcker dock inte tidiga mornar och sena eftermiddagar. I vissa fall kan det då säkert gå ut över den ordinarie verksamheten just dessa tider, men den största delen av dagen brukar ändå fungera som det ska.

Det största problemet är inte de normala barnen eller de resurskrävande utåtagerande barnen utan (om jag får vara OT) de barnen med särskilda behov som inte gör något väsen av sig. De som sitter i ett hörn och leker för sig själva. De upplevs inte som något problem, utan verksamheten för alla de andra barnen funkar ändå. Det sätts aldrig in resurser för sådana barn.
  • Litenbåt

Lille skrutt: Varför har man då satt in resurs för mitt barn som sitter tyst i ett hörn och leker själv?

• Mellanmjölkens land

När mitt barn började fanns det ett barn med resurs på avdelningen (hen gick över till storbarnsavdelningen strax efter). Det barnet hade vissa motoriska svårigheter och eventuellt en utvecklingsstörning. Behövde hjälp motsvarande ett barn på 6-12mån. Resursen tog huvudansvaret för att barnet skulle kunna vara som vilket annat barn som helst i gruppen. Körde rullstolen (nu har barnet en rullstol som hen kan hantera själv men hade det inte då), matade, lyfte etc etc. De vanliga pedagogerna hade ansvar för det pedagogiska arbetet men själva skötseln var de inte så involverade i.

Blev det tid över hjälpte resursen till med övriga barngruppen men framförallt räknades barnet med i det totala antalet barn på avdelningen men krävde inte särskillt mycket resurser av de vanliga pedagogerna.

Svar på tråden Hur funkar det egentligen med en resurs på förskolan?