Alexi skrev 2013-03-22 15:34:05 följande:
Tack för era svar, intressant att läsa. Barnet ifråga på vår förskola är typ 2-3 år men rätt grav DS tror jag eftersom barnet inte går ännu, inte i närheten vad jag kan se. Dessutom upplever jag att det barnet kräver väldigt mycket passning, ska alltid försöka rymma ut genom dörrar till kapprum osv när man kommer in eller ut, barnet är väldigt ”på” andra barn genom daskar (av ren entusiasm) och det har hänt flera gånger att det varit för hårdhänt. Jag kan ju ingenting om DS så jag vet inte vad som är vad men i princip alltid när man kommer så är en personal inom en meter från det barnet känns det som. Men det är ju som sagt helt ”vanliga pedagoger” och ingen som verkar vara anställd för att vara just resurs (det fanns en förut som var mer inriktad på särskilda behov men den personen är inte kvar på förskolan).
Dock undrar jag ju just hur det fungerar i början och slutet av dagen. Våra barn går ganska exakt åtta timmar per dag och det barnet är alltid där när vi kommer eller kommer samtidigt och är alltid kvar när vi hämtar. Är det då tilltaget så att det är extra personal kvar hela tiden tills det barnet går hem? För annars är det väl risk för för lite personal till de andra barnen de timmarna just eftersom det barnet behöver mycket uppmärksamhet?
Hur mycket anpassar man verksamheten på en avdelning med barn med särskilda behov? Gör man aktiviteter som är extra lämpade för det barnet eller är det gruppens fokus som står först i fokus och så får det barnet hänga på om det går?
Hur brukar behoven se ut för DS-barn?
Brukar barn med DS flyttas upp i ålderskategori på avdelningarna eller stannar det kvar på småbarnsavdelningen länge i de fall förmåga och utveckling mest motsvarar småbarn?
RöttärSött: Vad menar du med ”det når sällan föräldrarna”?
Jag har inget barn med downs syndrom, så jag kan bara svara utifrån mina erfarenheter. Det jag har upplevt och det jag har hört från andra föräldrar är att det sällan finns extraresurser just på tidiga mornar eller sena eftermiddagar. Antalet barn är ju ofta mindre då och ordinarie personalstyrkan brukar kunna klara det (men säkert inte alltid, beroende på olika omständigheter). När man har barn med särskilda behov i förskolan så anpassas verksamheten ändå i princip alltid efter standardbarnens behov. Ytterst få ändringar görs för att möta barn med särskilda behov. Om man har tur kan man få heltidsresurs. Detta täcker dock inte tidiga mornar och sena eftermiddagar. I vissa fall kan det då säkert gå ut över den ordinarie verksamheten just dessa tider, men den största delen av dagen brukar ändå fungera som det ska.
Det största problemet är inte de normala barnen eller de resurskrävande utåtagerande barnen utan (om jag får vara OT) de barnen med särskilda behov som inte gör något väsen av sig. De som sitter i ett hörn och leker för sig själva. De upplevs inte som något problem, utan verksamheten för alla de andra barnen funkar ändå. Det sätts aldrig in resurser för sådana barn.