Inlägg från: RöttÄrSött |Visa alla inlägg
  • RöttÄrSött

    Hur funkar det egentligen med en resurs på förskolan?

    Som andra säger så är det olika, man kan ha en person som alltid är resurs (ofta outbildade i min kommun). Vi däremot föredrar att ta in en extra förskollärare eller barnskötare i arbetslaget och sedan alternera så man exempelvis är resurs var fjärde dag eller vecka och övrig tid är man "vanlig" personal. Då är det ingen katastrof om någon är sjuk då barnet känner alla, resurspersonen arbetar på samma sätt som övriga arbetslaget samt att hela arbetslaget får kompetens för att ta hand om just det barnet.

    Som resurs arbetar man mycket olika beroende på barnet, det kan vara att man sitter närmast på samlingen och kan viska kommentarer som bibehåller uppmärksamheten. Det kan vara att man kan bli kvar sist vid påklädning så barnet inte behöver vara med om den stressen då alla ska ut. Det kan vara att kunna ta resursbarnet och två andra barn och göra en lek där man kan stödja resursbarnet så denne kan vara med. Det finns alla varianter

    Dock är det ofta problem om barnet har långa dagar! Även om man får en heltidsresurs (40 timmar) så kan barnet gå 50-60 timmar, det blir ett enormt pusslande på morgonen och eftermiddagen samt att det blir känsligt om tiderna ändras med kort varsel. Har man tur är det "bara" barnet i behov av resurs som drabbas genom att inte få lika bra stöd övrig tid (även om man försöker efter förmåga) men det är svårare med våldsamma barn som kan utgöra fara för andra. Man kan inte få mer än heltidsresurs (att ens få heltidsresurs är lyxigt!) Det når dock sällan föräldrarna...

  • RöttÄrSött

    Ja en felanvänd resurs är ofta en ordningsvakt som bryter alla dåliga situationer och "vaktar" barnet. Det tror jag beror på att det är många unga och outbildade som plockas in istället för utbildade pedagoger som vill jobba med barns utveckling.

  • RöttÄrSött

    Ser att flera undrat över kommentaren om att personalbristen sällan når föräldrarna.

    Vi i personalen kan ju för det första inte peka ut ett annat barns problem för er andra föräldrar och för det andra hör det till jobbet att hålla anseendet uppe för att föräldrarna ska känna sig trygga. Vi gör vårt bästa men vi räcker inte alltid till, speciellt inte då resursbarnen går långa dagar. Därför är det bra att föräldrar pressar förskolechefen om sådana här frågor - vi i personalen viftas ofta bort.

Svar på tråden Hur funkar det egentligen med en resurs på förskolan?