Inlägg från: amalie79 |Visa alla inlägg
  • amalie79

    Hur funkar det egentligen med en resurs på förskolan?

    Det är väl svårt att säga när det kan se så olika ut beroende på vilka behov barnet har.
    Jag känner just ett ds-barn bla och där har man valt att lägga resursen som extra tid i dagisgruppen, alltså inte en speciell person som följer henne. Man ville med det att hon skulle vara som vem som helst i gruppen.
    Hon kräver lite extra passning men äter själv, går på toa, talar bättre än något annat ds-barn logopeden mött i sin karriär. Det de jobbar med är extra träning. Tyvärr är det väl den som blivit lidande då det inte blivit tillräckligt mycket träning. Men nu börjar hon snart förskoleklass, i vanlig klass så då blir det väl en resurs som bara är hennes i stället.

  • amalie79

    [quote=69263037][quote-nick]Alexi skrev 2013-03-22 15:34:05 följande:[/quote-nick]Tack för era svar, intressant att läsa. Barnet ifråga på vår förskola är typ 2-3 år men rätt grav DS tror jag eftersom barnet inte går ännu, inte i närheten vad jag kan se. Dessutom upplever jag att det barnet kräver väldigt mycket passning, ska alltid försöka rymma ut genom dörrar till kapprum osv när man kommer in eller ut, barnet är väldigt ?på? andra barn genom daskar (av ren entusiasm) och det har hänt flera gånger att det varit för hårdhänt. Jag kan ju ingenting om DS så jag vet inte vad som är vad men i princip alltid när man kommer så är en personal inom en meter från det barnet känns det som. Men det är ju som sagt helt ?vanliga pedagoger? och ingen som verkar vara anställd för att vara just resurs (det fanns en förut som var mer inriktad på särskilda behov men den personen är inte kvar på förskolan).

    Dock undrar jag ju just hur det fungerar i början och slutet av dagen. Våra barn går ganska exakt åtta timmar per dag och det barnet är alltid där när vi kommer eller kommer samtidigt och är alltid kvar när vi hämtar. Är det då tilltaget så att det är extra personal kvar hela tiden tills det barnet går hem? För annars är det väl risk för för lite personal till de andra barnen de timmarna just eftersom det barnet behöver mycket uppmärksamhet?

    Hur mycket anpassar man verksamheten på en avdelning med barn med särskilda behov? Gör man aktiviteter som är extra lämpade för det barnet eller är det gruppens fokus som står först i fokus och så får det barnet hänga på om det går?

    Hur brukar behoven se ut för DS-barn?

    Brukar barn med DS flyttas upp i ålderskategori på avdelningarna eller stannar det kvar på småbarnsavdelningen länge i de fall förmåga och utveckling mest motsvarar småbarn?

    RöttärSött: Vad menar du med ?det når sällan föräldrarna??[/quote

    I min väns dotters fall följer hon sina jämnåriga. Började som treåring i storbarnsgrupp framför allt för talutvecklingen. Bland mindre barn hade hon ju inte fått någon draghjälp. Hon ska börja förskoleklass med dem till hösten också men jag vet att andra föräldrar som de gjorde studiebesök med valt att ha sina ds-barn ett extra år

    på förskola medan min väninna anser att förskolan gett vad de kan nu.

    De har arbetat lite med tecken men funkar sådär. Ibland bra ibland inte!

Svar på tråden Hur funkar det egentligen med en resurs på förskolan?