• Anonym (Ursprung)

Vad har du för ursprung?

Vad har du för ursprung? och vad har din partner för ursprung?
    (Rötter).

Jag: 25% svensk, 25% tysk, 25% fransk, 25% libanes.
    Min man: svensk 100%

• Svar på tråden Vad har du för ursprung?
  • bradfield

Jag är 50/50 svensk/finsk. Min partner är amerikan med tyska rötter.

• Aniiee

Jag orkar inte räkna på procentsatser och grejer, men....

Jag är född i Sverige

Min mamma är född i sverige
    Min mormor är född i sverige av svenska föräldrar (södra sverige så....längre bak danskar)
    Min morfar är född i ungern av judiska föräldrar. Hans mamma kom från italien (också judinna)

Min pappa ar född i sverige.
    mina farföräldrar var samer.

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Anonym (blandat)

Far fransman, farfar katalan. Sextiotalist innan det trycktes på att tala sitt modersmål med barn och jag kan ingen franska. Mor svenska med ryktesvis någon finne eller same många generationer bakåt. Mors svenska släkt mörk, fars franska ljusare så att jag är brunett beror på den svenska sidan.

Mina barn föddes med mongolfläck så deras sydamerikanske far har gissningsvis något indianskt ursprung bakåt även om det inte syns. Barnen är dock ljusare än jag.

• häxjakt
    Anonym (Blandad) skrev 2014-03-11 20:02:15 följande:
    Man kan ju lägga en tanke åt vilket språk barnet mest kommer komma i kontakt med exempelvis. De släktingar jag träffar som inte pratar svenska pratar antingen tyska eller svenska. De tyska träffar jag bara när de reser hit från Tyskland, men finska talar några släktingar här i Sverige.

För min egen del hade jag hellre lärt mig finska, framför tyska. Men min pappa ville varken att jag skulle ha det finska släktnamnet eller lägga tid åt att lära mig språket. Han kommer från en liten by i de norra delarna av Finland där de tydligen pratar väldigt "slappt" och han tyckte inte det skulle funka med "standardfinskan" jag skulle få lära mig i skolan (eller som de flesta andra finnar i trakten talade). Jag fick istället lära mig tyska genom min mormor (och hennes TV med tyska barnkanaler). Jag fick inte någon hemspråksundervisning i det, men läste det under högstadiet och var rätt stolt över mitt fina uttal och hur jag liksom redan kunde första årets tyska. Men jag använder ju nästan aldrig tyskan! Jag träffar någon tysk gubbe var tredje år kanske och de pratar ändå på engelska med mig. Min finska släkt träffar jag oftare och eftersom min farmor (numera släktens "överhuvud") talar finska så talar också alla mina farbröder/fastrar och kusiner på den sidan finska när vi ses. Där sitter jag och förstår inte ett skvatt. Ibland översätter min pappa lite... ibland. Min personliga önskan är i alla fall att jag hade lärt mig det språk jag mest skulle komma i kontakt med.

Vill tillägga att trespråkighet inte låter så himla jättegalet, eller? Jag tänker på de tvåspråkiga människor jag känner som också lärt sig engelska galant t.ex. Men man kanske kan satsa på två språk först och sen utvidga det när de liksom kan göra sig ordentligt förstådda?

En extra tanke, jag vet inte hur relevant det är, men om ni funderar på om barnet ska få hemspråksundervisning kan ni ta reda på vad som vore enklast att ordna? Samiska tillhör ju ändå ett utav Sveriges minoritetsspråk så det ska vara lättare att få det som hemundervisning, men i praktiken har jag förstått att det är rätt svårt (beroende på vart man bor och hur motiverad ni som föräldrar och skolan är). Man brukar säga att det inte finns några lärare, men det gör det, även om dem inte är i samma stad. Jag hörde på radion om två flickor som fick lära sig samiska av en lärare genom distansundervisning (webbkameror och sånt) eftersom det inte fanns någon lärare i just deras ort.
    Tack för ditt svar! Vi grubblar som sagt ordentligt på det här. Letar litteratur i ämnet flerspråkighet och så vidare. Vi jobbar vidare på att hitta en lösning som passar.
  • Anonym (Blandras)

Min morfar härstammade från resande folket i Värmland o Norge, mormor är från Åland. Pappas mor o far va nog helt "svenska" vad jag vet. Så jag är 33% av Norge Finland o Sverige med tattarblod B-)

• Anonym (Blandras)
    Anonym (Blandras) skrev 2014-03-11 23:46:29 följande:

Min morfar härstammade från resande folket i Värmland o Norge, mormor är från Åland. Pappas mor o far va nog helt "svenska" vad jag vet. Så jag är 33% av Norge Finland o Sverige med tattarblod B-)

Sambons mor är från Åland o pappan va från Småland tror jag...
  • Insanejane77

Jag är 75% svensk och 25% tysk då min mormor var tyska. Min farmor har berättat att hon har släktforskat till 1700-talet någonstans och att vi långt tillbaka har vallonskt påbrå blandat med franskt och nån enstaka spanjor har jag för mig. Min make är mest svensk men lär ha någon procent ryss i sig.

• mr me

Jag är helsvensk.

Ni som skriver att ni har valloner i släkten, vet ni att ni har det eller tror ni att ni har det? Antalet valloner som invandrade till Sverige var inte särskilt stort och många tror att de har vallonskt påbrå bara för att de är brunetter. Men helsvenska brunetter finns också. Bara en kommentar sådär... :)

• DJÄVULENS HÖGRA HAND
    mr me skrev 2014-03-12 00:06:49 följande:
    Jag är helsvensk.

Ni som skriver att ni har valloner i släkten, vet ni att ni har det eller tror ni att ni har det? Antalet valloner som invandrade till Sverige var inte särskilt stort och många tror att de har vallonskt påbrå bara för att de är brunetter. Men helsvenska brunetter finns också. Bara en kommentar sådär... :)
    Jaha...det var något nytt...
    Hur många Valloner var det som permanent bosatte sig då?
    Nej jag är inte Vallon.
  • mr me
    DJÄVULENS HÖGRA HAND skrev 2014-03-12 00:15:18 följande:
    Jaha...det var något nytt...
    Hur många Valloner var det som permanent bosatte sig då?
    Nej jag är inte Vallon.
    Färre än tusen valloner bosatte sig i Sverige (Källa: Nationalencyclopedin). Så på en befolkning på drygt en miljon invånare i Sverige på 1600-talet så utgjorde vallonerna mindre än en promille av befolkningen.

Så alla som i politiska diskussioner ständigt och jämnt tar upp att vallonerna minsann invandrade till Sverige har inte riktigt proportionerna klara för sig. Men det är en annan diskussion.

Hursomhelst så är vallonernas tillskott till den svenska genpoolen extremt litet och det är väldigt få svenskar som kan sägas ha vallonblod.
Svar på tråden Vad har du för ursprung?