• Anonym (Studenten)

Hur mycket kostade era barns student?

Äldsta barnet tar studenten i sommar och hittills har kostnaderna sprungit iväg rejält.

Balklänning 6000 kr
    Frisör 1500 kr
    Skor 2000 kr
    Väska 1200 kr
    Balbiljett 600 kr
    Limousine 1000 kr

Vi har även köpt en studentklänning för 2500 kr och sedan tillkommer skor och frisör. Minst 2000 kr, troligtvis närmare 2500 kr.

Då har vi ens räknat med kostnader för cateringmat och dryck till mottagningen som kommer besökas av förhållandevis många personer.

Rent spontant känns det som att vi har väldigt tilltagna utgifter. Är det fler som har lagt ut ungefär lika mycket, var det kanske dyrare eller hur mycket landade er slutgiltiga nota på?

• Svar på tråden Hur mycket kostade era barns student?
  • Anonym (vaaaa)
    Fjärilslarv skrev 2014-03-28 15:51:48 följande:
    men inte betalar väl föräldarna klänningar och så?
    min pappa betalade mina skor till studenten för att jag behövde specialskor.
    Jag har inget emot att betala mina barns student men jag skulle aldrig gå med att betala det som Ts dotter begär kan jag säga. Däremot så kommer jag att göra en mkt fin student för dom.
  • Anonym (kurra)
    Anonym (Lilja) skrev 2014-03-27 17:13:39 följande:
    låter extremt dyrt. 

Dottern får en uppsydd klänning från sömmerska  för 900 kr inför balen , studentklänningen en vanlig slät enkel vit köps in för ca 400 kr (hon har några hon väljer på) 

skor lånar hon av mig 

Samåker flera stycken till balen och dom delar på bensinpengar

Har ingen extrem mottagning ,  smörgåstårta och vanlig tårta med närmaste familjen samma kväll. Dagen efter kommer lite andra släktingar på middag och då blir det grillbuffe vi ordnar själva. Kanske 1000 kr för kött, tillbehör och gott att dricka. 

Alltså det är student vi pratar om , inte ett bröllop. 

Vi har pengar men det är så här dottern vill ha sin student och då gör vi som hon vill ha det. 
    Men detta har jag svårt att tro på, att sy upp en klänning tar ganska lång tid och den ska provas flera gånger etc. Blir urusel timlön med bara 900, tro mig jag har sytt mycket och vet vilket jobb som ligger bakom.

Kan aldrig tro att någon gör det för 900 kronor, särskilt inte om tyget ingår. Om det inte är en potatissäcksklänning eller nåt, eller en halvfärdigt billig variant som bara behöver personanpassas lite snabbt i passformen.
  • Anonym (kurra)
    Anonym (vaaaa) skrev 2014-03-28 15:38:10 följande:
    Håller med dig, hur kan man köpa en så dyr klänning. Hade varit roligt att få se en bild på denna exklusiva klänning som kostar så mkt.
    Men hallå vad är det för budgetklänningar ni pratar om? Jag gifte mig 2006 och min bröllopsklänning kostade 10 000 kr PÅ REA. Fanns absolut inget billigare som passade eller var snygg. Och då är jag varken snobb eller särskilt rik.
  • Anonym (KHL)
    Mina föräldrar betalade allting, jag hade ju gått i skolan och hade knappast de pengar som behövdes...
  • Flygfotogen
    Specialskor?
  • milkimi
    Anonym (Uber rik) skrev 2014-03-28 14:42:11 följande:
    Skulle aldrig lägga så lite på mitt barns student. Låter du henne gå på bal med trasor på sig? Är du uteliggare eller bara snål?
    Frisk fläkt ;)
  • milkimi
    Flygfotogen skrev 2014-03-28 15:06:49 följande:
    Jag anser att studenten idag inte är värd att fira. Spara firandet tills en högre utbildning alternativt ett bra jobb har landats. 
    Efter 13 långa år i skolan tycker jag det var värt som sjutton att fira studenten. Jag vet inte hur många gånger man hade ångest över prov, uppgifter och andra saker som hör där till. Ibland blev man till och med oerhört skolless på grund av att man jämt slet arslet av sig. Glad att man lyckades då jag hade en riktigt kämpig period i 2:an.

Alla går inte en utbildning heller (sällan de varar 13 år förresten...) och tar bara ett "vanligt" jobb (inget fel med det!) Den obligatoriska skolgången är man liksom uppvuxen med. 

Jag vet inte om du har barn. Men säger du till dem att de inte är värda att firas?
  • Fjärilslarv
    Anonym (kurra) skrev 2014-03-28 16:10:40 följande:
    Men detta har jag svårt att tro på, att sy upp en klänning tar ganska lång tid och den ska provas flera gånger etc. Blir urusel timlön med bara 900, tro mig jag har sytt mycket och vet vilket jobb som ligger bakom.

Kan aldrig tro att någon gör det för 900 kronor, särskilt inte om tyget ingår. Om det inte är en potatissäcksklänning eller nåt, eller en halvfärdigt billig variant som bara behöver personanpassas lite snabbt i passformen.
    jo en kinaklännig kan göra det och ändå vara custom made.
  • Fjärilslarv
    Flygfotogen skrev 2014-03-28 16:36:10 följande:
    Specialskor?
    ja skor som är gjorda för folk som pronerar.
    nu har jag dock skoinlägg som är specialgjorda av skotekniker, betalade 150kr för dom eftersom jag hade det på remiss utan remiss kostade det nog minst 1500kr. men detta var skor som redan hade pronationsstoppet i sig inbyggt.
  • Fjärilslarv
    Anonym (KHL) skrev 2014-03-28 16:28:03 följande:
    Mina föräldrar betalade allting, jag hade ju gått i skolan och hade knappast de pengar som behövdes...
    eh spara?
Svar på tråden Hur mycket kostade era barns student?