• Anonym (Studenten)

Hur mycket kostade era barns student?

Äldsta barnet tar studenten i sommar och hittills har kostnaderna sprungit iväg rejält.

Balklänning 6000 kr
    Frisör 1500 kr
    Skor 2000 kr
    Väska 1200 kr
    Balbiljett 600 kr
    Limousine 1000 kr

Vi har även köpt en studentklänning för 2500 kr och sedan tillkommer skor och frisör. Minst 2000 kr, troligtvis närmare 2500 kr.

Då har vi ens räknat med kostnader för cateringmat och dryck till mottagningen som kommer besökas av förhållandevis många personer.

Rent spontant känns det som att vi har väldigt tilltagna utgifter. Är det fler som har lagt ut ungefär lika mycket, var det kanske dyrare eller hur mycket landade er slutgiltiga nota på?

• Svar på tråden Hur mycket kostade era barns student?
  • Anonym (KHL)
    picknickfilt skrev 2014-03-28 10:30:17 följande:
    Mina föräldrar betalade "bara" för mottagningen med några släktingar, present och plakat.

Jag betalade:
    Balklänning 2500
    Skor (samma till student och bal) 300
    Studentklänning 400
    Studentmössa 600
    Väska (bal+student) 100
    Flakbiljett 500
    Balen 800
    Sjal, lite smink, hårspänne 200 kanske?

Gissar lite på en del men det var några år sen.

Står verkligen så många föräldrar för sina barns hela student? :O Jag är förvånad faktiskt.
    Jag blir förvånad att föräldrar inte betalar för barnens student faktiskt, i mitt fall var det självklart att mina föräldrar stod för kalaset även om min student för ett par år sedan inte var sådär dyrt som i ts fall men någon tusenlapp gick det på.
    Jag tycker det är mer kotymt att föräldrar betalar faktiskt...
  • Anonym (20 år)

Hade skämts om mina föräldrar slösade bort så mycket pengar på en enda dag i mitt liv. Men tja, har ni råd så varför inte?

• Anonym (KHL)
    Anonym (Smaklöst) skrev 2014-03-28 09:59:12 följande:
    Tja, smaklöst. På flera sätt.
    Är det smaklöst med catering? :O
  • Amnia
    Nyfiken gul skrev 2014-03-28 08:55:43 följande:
    Ni som har många barn, kostar studenten lika mycket för alla barnen?
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-

Jag har två barn och deras nota blir ungefär lika hög. Kostnaderna som TS anger ligger ungefär i paritet med äldsta barnets annalkande student i sommar. Det skiljer två år mellan dem.
  • Amnia
    Anonym (KHL) skrev 2014-03-28 10:47:29 följande:
    Jag blir förvånad att föräldrar inte betalar för barnens student faktiskt, i mitt fall var det självklart att mina föräldrar stod för kalaset även om min student för ett par år sedan inte var sådär dyrt som i ts fall men någon tusenlapp gick det på. Jag tycker det är mer kotymt att föräldrar betalar faktiskt...

Jag också. Skulle aldrig låta barnen betala för sin studentdag. Deras intjänade pengar kan läggas på något bättre.
  • Anonym (Mamma 2)
    Jag blir förvånad att föräldrar inte betalar för barnens student faktiskt, i mitt fall var det självklart att mina föräldrar stod för kalaset även om min student för ett par år sedan inte var sådär dyrt som i ts fall men någon tusenlapp gick det på.
    För oss var det självklart att betala studentmottagning och så. Vi vill ju fira att gymnasiet är avklarat! Däremot gav vi ingen specifik studentpresent utan såg kläder och fest som present nog.
  • Anonym (KHL)
    Amnia skrev 2014-03-28 10:53:29 följande:

Jag också. Skulle aldrig låta barnen betala för sin studentdag. Deras intjänade pengar kan läggas på något bättre.
    Många av studenterna har heller aldrig tjänat egna pengar så!
    Studenten tycker jag är en bonus som föräldrarna ger, ungefär som att man har födeledagskalas när ens barn fyller år.
  • Anonym (student 2)

Har inte barn, men kan tala om vad min student kostade för 6 år sedan :)

Balklänning 800 kr 
    Frisör 0 kr (kompis)
    Skor 0 kr (hade redan)
    Väska 0 kr 
    Balbiljett 350 kr
    Limousine 0 kr (gick)

"Mottagning", tjaa.. Min syster tog studenten samma dag, 100 mil därifrån så det v ar inte så många som kom på min student. Mamma, mammas man, mormor, moster, lillebror och lillasyster i vagn. 
    Pappa, våra helsyskon och resten av släkten på pappas sida var på syrrans student.

Plakat gjorde mammas man på sitt jobb (tryckeri), studentvagn fick vi åka gratis för att en klasskompis pappa ägde en lastbil. Sen fick jag en skumpa, lite vanliga studentgosedjur och sånt och sen åt vi på pizzeria innan min familj åkte hem igen.  

Så inte så dyrt tror jag! :) Hade aldrig en riktig mottagning med middag och presenter och sånt, det v ar meningen att jag och syrran skulle slå ihop våra till en och ha hemma hos mamma med hela släkten och vännerna, men det blev aldrig av och glömdes bort. Så lite avis blev jag när andra syrran tog studenten två år senare och det hölls en stoooor mottagning av min familj. Sedan lillebror förra året när han tog studenten så frågade jag mamma på skämt när vi ska ha min mottagning, och hon sa då att den har vi väl haft? Och sen kom hon på att vi inte har det och började "ja men oj, det måste vi ju fixa!" Fast det känns ju inte helt okey att ha det så långt efteråt, haha ;) 

• annelius

Har en son som tar studenten och han kostar en studentmössa, en kostym med skjorta och slips, finskor samt mat till festen. Den hålls i en föreningslokal där hyran är 250 kronor och maten gör jag själv, så kan de går på 4000-max kanske? 

Kostymen kan han använda både till bal och studentdagen och "festen" är för närmsta familj

• picknickfilt
    Mina bröder fick iofs allt betalt. Men de gick inte på ngn bal.
Svar på tråden Hur mycket kostade era barns student?