Inlägg från: Världsmedborgare |Visa alla inlägg
  • Världsmedborgare

Funderar du på att rösta på SD? Läs det här!

FDFMGA skrev 2015-09-15 17:14:46 följande:
    Det är skillnad på vad man röstar på i ett verkligt val och vad man säger sig sympatisera med  i en mer eller mindre seriöst utförd opinionsundersökning. Det var mycket medvetet jag skrev röstade på i valet 2014, då med ambitionen att det inte skulle kunna missförstås.

Det är tre år till nästa val och det hinner hända mycket till dess.

Min tes är alltså att så småningom så kommer en stor del av dem som röstade på SD i valet 2014 inte att vilja kännas vid detta ens för sig själva. Vad folk påstår sig komma att rösta på i en opinionsundersökning är däremot inte mycket att bry sig om.
    Jag påstår inte att dessa siffror är rätt, men jag tror 40% av de som tidigare rösta på Norges motsvarighet till SD, försvann i Norges val i går, å att S gick starkt framåt.
    Jag har en känsla att det kan gå samma väg med SD, d.v.s att SD:s anhängare väljer något av alliansen partier istället, vid kommande val.
  • Världsmedborgare
    Dasking skrev 2015-09-15 17:57:03 följande:
    Nä det är ju inte ett valresultat, men tyvärr har ju inte stödet minskat än.

Vad jag inte gillar är att övriga politiker avfärdar allt som kommer från SD´s håll som rasism/populistisk smörja och på så sett blir det ju sällan en riktig diskussion eller debatt. Det är det som behövs för att alla ska se vad SD egentligen står för. Gå in i TV studion och ta fighten, det är det jag önskar att företrädarna för partiet jag röstade på ska göra. Då löser sig problemet sig själv så att säga. Svenska folket är inte dumma i huvudet. Jag röstade som du kanske förstår inte på SD, men jag tror på demokratin och om man sopar skiten under mattan kommer det att komma fram än värre än det va när man gjorde det. Sen är ju människor som röstar på SD också människor annars är vi fel ute.

Det är ju liksom din rättighet att säga vad du vill men det är inte säkert att det är lagligt.
    Du har en hel del poänger i det du skriver, jag skulle åxå vilja se riktiga Tv-debatter, förutom dom jag ser som sänds från Sveriges riksdag.., eller dom är inte speciellt riktiga dom heller, frågorna/ämnena som behandlas är ju givna i förväg så svaren blir därefter.

Tyvärr kommer vi inte att få se nån som helst öppen debatt i svensk Tv, eftersom inga partiledare eller nån representant ställer upp utan att först ha fått frågorna långt i förväg.
    Detta för att deras talskrivare eller dom själva fått tid på sig att formulera "rätt" svar.
    Det vi får se är alltså rena låtsas debatterna, som i de flesta fall, iaf för mig, helt saknar värde.
  • Världsmedborgare

Opinionen har vänt, och det kraftigt, nu vill många fler att vi ska ta emot ännu fler flyktingar, mot bara för någon månad sen!
    Att dessutom oron för fler flyktingar också ökat är förståeligt, min oro har även den ökat, men den är inte riktad mot flyktingarna, utan mot att vi fortfarande är för dåliga och långsamma, att hantera det som behövs för att flyktingarna ska komma in i vårt svenska samhälle.

• Världsmedborgare
    Flash Gordon skrev 2015-09-28 07:51:11 följande:
    Mer på temat: Inte vilja ta till sig komplicerande fakta:

Att tyska myndigheter bedömer att en tredjedel av de som säger sig vara från Syrien ljuger kan vi läsa om i bland annat  ...

österrikisk media
    www.oe24.at/welt/Jeder-dritte-Syrer-schwindel...

amerikansk media:
    www.washingtonpost.com/world/europe/germany-c...

brittisk media
    www.dailymail.co.uk/news/article-3249386/Germ...

Nya Zeeländsk media:
    www.3news.co.nz/world/30-percent-of-migrants-...#axzz3n0c2cPeM

och dansk media:
    jyllands-posten.dk/international/europa/ECE80.../

Men inte i svensk media. Åtminstone inte än, så vitt jag kan se.

Varför?

Vad tror man händer när folk i svensk media först läser en beskrivning av vad som pågår och sedan kan surfa ut på nätet och läsa om samma händelse fast med ett helt annat innehåll i berättelsen?

Varför är man så rädd(?) för fakta och synpunkter som komplicerar bilden?
    Varför skulle någon läsa just dessa tidningar, varför skulle just dina synpunkter vara dom rätta, varför tror du andra bildar sig egna åsikter, varför finns det så många "sanningar"?

När folk surfar ut på Nätet, så bildar dom sig en egen uppfattning är svaret, på din fråga om vad som händer när dom får olika beskrivningar av en händelse.

Att flera tidningar skriver ur en synvinkel/har samma åsikter, betyder inte att det är en sanning, det betyder bara att dom delar en "sanning", har samma ståndpunkt.

• Världsmedborgare
    Flash Gordon skrev 2015-09-28 09:33:53 följande:
    Ingen av de där artiklarna handlar om att tyska myndigheter påstår att var tredje "syrier" inte är syrier.

Det är du som använder orden "konspiration" och "sammansvärjning".

Jag bara frågar varför svensk media inte rapporterar om saken. 

Det blir onekligen märkligt när resten av världen kan läsa om en händelse och det står en sak medan man i Sveriges media presenteras en helt annan bild av saken.

Varför kan Washington Post rapportera om det men inte DN?

För följdfrågan blir ju givetvis: Hur många "syrier" som kommer till Sverige är verkligen syrier?

Och om de inte är syrier: vad är de då och vilket är deras syfte med att ljuga om saken?

Och hur bra koll har vi egentligen på de som kommer in i landet just nu?
    Vad är det som är märkligt?
    Att Sverige är rätt enigt om vilken "sanning" som ska föras fram?
    Det är inte alls märkligt, så ser det ut i de flesta länder.

Dina tre sista rader: Står inte det i dina tidningar?
    Det står det i dom jag läser., eller på de många nyhetskanaler som finns att se på.
  • Världsmedborgare
    Anonym (???) skrev 2015-09-28 09:52:41 följande:

Här är en bild som summerar galenskap som pågår nu.

Det är dom sd vill hjälpa.

Inte mobil och märkeskläder bärande "flyktningar" som tycker att "hjä'lpen" som delas upp här inte duger.

Bland det dummast jag sett

Du har inte ställt dig frågan varför många flyktingar har dessa saker? Antagligen inte, men då ska jag upplysa dig.
    Det beror på att dom fått dom till skänks av oss Västerlänningar, för vi köper inte lump, vi skänker inte ens lump, för det sorteras bort i alla insamlingar.
    Dessutom lämnas det kvar massor med kläder, av folk som besökt dessa fattiga, eller krigshärjade länder
  • Världsmedborgare
    Anonym (???) skrev 2015-09-28 10:10:08 följande:

tror du ens på det själv?

Dessa är inte bortglömda, bara ignorerade när man tar miljarder från biståndet för att bekosta fortsatt skadlig massinvandring av välställda, välgödda opportunister, terrorister och annat papperslöst som "flyr" till oss nu.

Ja visst, eftersom jag själv deltagit i den verksamheten.
    Det skickas containervis med märkeskläder till dessa länder från hela Europa, och säkert lämnas det lika mycket kvar av turister och andra besökare.
    Besöker du dessa länder så kommer du troligen att bli tillfrågad om du har några kläder att skänka, många hotell ber även om att kläder ska lämnas kvar, som de som sköter städning och service kan få, eftersom lönerna är så usla.
  • Världsmedborgare
    Anonym (???) skrev 2015-09-28 11:45:02 följande:

Man ger det man har råd med.

Det kommer kosta ohyggliga summor att bygga upp välfärden igen och städa upp bland alla papperslösa så det kanske inte blir så mycket över.

Däremot är varje krona spenderat utomlands på att hjälpa dom riktigt behövande värd mer än 1000 kronor bortslösade på lyxasylanter.

Mycket turister i drabbade områden.

Underligt är också att vi ser inga svältande undernärda barn och kvinnor på flykt, i princip endast välklädda, välgödda och välutrustade unga män.

Så frågan kvarstår, tror du ens själv på det du skriver?

Ja faktiskt, en hel turister finns, i vissa av länderna dräller det av europeiska turister, men eftersom du verkar så dåligt påläst så tänker jag inte förklara mer, jag förstår att du bara tror fattiga finns i länder utan turism.
    Du verkar ju t.o.m tro att svältande undernärda människor ska kunna fly, hur tänkte du då?

• Världsmedborgare
    Solidaritet skrev 2015-09-28 12:17:58 följande:
    Eller också kan vi lägga pengarna på att hjälpa rika människor att renovera sina hus, anlita städerskor och bygga pool? 

Eller varför inte lägga pengar på att rika människor ska få billigare läxhjälp till sina barn? 

Eller var för inte lägga pengar i fickan på riskkapitalister? 

Allt detta är sådant SD hellre vill lägga pengar på, istället för att hjälpa människor som flyr undan krig. 

Vi har alla våra prioriteringar, men det är bara vidrigt. 

Dessutom. 

Om inte alliansen med stöd av SD rivit ned välfärden i åtta år, hade det inte kostat lika mycket att bygga upp den. 
    Helt rätt, en fungerande välfärd för alla, går bara att bygga med hjälp av skattepengar..
  • Världsmedborgare
    Solidaritet skrev 2015-09-28 15:27:49 följande:
    Det är inte alls säkert. 
    Du förutsätter att efterfrågan styrs av priset. Det är det jag undrar om du har några belägg för.
    Detta är sådant som sätter guldkant på tillvaron, alltså lyxkonsumtion. Det är allt annat än säkert att konsumtionen regleras av priset. Effekten av slopad RUT och ROT kan bli marginell. 

Det är klart att det kostar samhället att du utnyttjar RUT. Du blir ju skattesubventionerad. Jag är med och betalar för din städhjälp på skattesedeln. 
    Jag anser att skattepengar kan användas betydligt mer effektivt och rättvist. 

En ensamstående förälder med ett lågbetalt jobb skulle alla dagar i veckan hellre se mer personal i skolan eller i vården än att vara med och betala för att du får mer fritid.

Det är inte dig personligen jag anklagar. Du utnyttjar bara systemet. Felet är att systemet är utformat som det är. Vi får råda bot på det.  Flört
    Jag undrar om nån räknat på vad RUT/ROT verkligen ger, vi hör om vita arbeten och skatteintäkter från det,
    Men om vi räknar med subventioner som läggs ut, avgifter som höjs för att täcka subventionerna,, och att även svarta arbeten ger viss skatteintäkt, även dom måste konsumera och nyttja allt som vi andra gör, m.m.

Vad blir då eg resultatet, mer än att Storebror får lite bättre koll på vad vi håller på med?
    Jag har en känsla av att i rena pengar så går det i stort sett jämt ut, sett i ett samhällsperspektiv
Svar på tråden Funderar du på att rösta på SD? Läs det här!