Solidaritet skrev 2015-09-28 15:27:49 följande:
Det är inte alls säkert.
Du förutsätter att efterfrågan styrs av priset. Det är det jag undrar om du har några belägg för.
Detta är sådant som sätter guldkant på tillvaron, alltså lyxkonsumtion. Det är allt annat än säkert att konsumtionen regleras av priset. Effekten av slopad RUT och ROT kan bli marginell.
Det är klart att det kostar samhället att du utnyttjar RUT. Du blir ju skattesubventionerad. Jag är med och betalar för din städhjälp på skattesedeln.
Jag anser att skattepengar kan användas betydligt mer effektivt och rättvist.
En ensamstående förälder med ett lågbetalt jobb skulle alla dagar i veckan hellre se mer personal i skolan eller i vården än att vara med och betala för att du får mer fritid.
Det är inte dig personligen jag anklagar. Du utnyttjar bara systemet. Felet är att systemet är utformat som det är. Vi får råda bot på det.

Jag undrar om nån räknat på vad RUT/ROT
verkligen ger, vi hör om vita arbeten och skatteintäkter från det,
Men om vi räknar med subventioner som läggs ut, avgifter som höjs för att täcka subventionerna,, och att även svarta arbeten ger viss skatteintäkt, även dom måste konsumera och nyttja allt som vi andra gör, m.m.
Vad blir då eg resultatet, mer än att Storebror får lite bättre koll på vad vi håller på med?
Jag har en känsla av att i rena pengar så går det i stort sett jämt ut, sett i ett samhällsperspektiv