Inlägg från: SpanskaFlugan |Visa alla inlägg
  • SpanskaFlugan

Funderar du på att rösta på SD? Läs det här!

Anonym (Vänster) skrev 2015-09-10 23:34:10 följande:
    Det är inte så svårt, gå in på migrationsverkets hemsida eller ännu böttre ring eller maila dem så får du svart på vitt. Går att läsa på deras hemsida också vad som gäller. Det är svårt att hitta några källor om man inte ens till en början letat....

Så kaxig du var då! Anledningen till att jag frågar är att det på Migrationsverkets sida står 71 kr/dag för den grupp som får högst ersättning. Det är inga 10'000 i månaden. Så därför undrar jag var Gert, Suffering och gänget får sina fakta.
  • SpanskaFlugan
    Gert skrev 2015-09-11 13:54:25 följande:
    Menar du att i Sverige får de lägre bidrag och det är därför de kommer hit? Danska TV2 har intervjuat flyktingar som säger att skälet till att de vill till Sverige är att bidragen är högre här.
    Give ´em Hell!

Det var tydligen svårt att svara på det här, trots att jag tyckte frågan var så enkel... Men det kanske har att göra med var man har sina källor. Så, frågan var: var får ni i formationen att invandrare i Sverige får 10'000 kr i månaden? Och vilken sorts invandrare talar vi om, asylsökande, asylsökande som fått PUT, arbetskraftsinvandrare, anhöriginvandrare, papperslösa illegala flyktingar? Vilka får 10'000 kr i månaden och var hittar ni den informationen?
  • SpanskaFlugan
    Anonym (inte bestämt mig) skrev 2015-09-11 15:01:52 följande:
    Kanske bättre att svara på frågorna rakt av Bättre förmåner säger du..Hur tänker jag då? -  Jag tänker inget om det, har aldrig påstått att de har bättre förmåner (för jag vet inte) bara kom med en teori om vad duke menade. Tycker jag 71 kr om dagen är mycket? -  Svårt att svara på, måste de även betala boendet med de pengarna? Och olika människor har olika behov av olika sorters konsumtion så om pengarna räcker är omöjligt att ha en uppfattning om, egentligen. Vet inte heller vad en flykting uppfattar som "mycket". Om du menar att jag ska utgå från mig själv och mina behov när jag svarar på frågan så skulle det funka om det är så att boendet redan är betalt. Skulle inte tycka att det var "mycket" men det skulle funka för mig. Men ska jag betala även boende, nej då skulle det vara alldeles för lite.

71 kr i månade ska räcka till allt utom boende. Mat, kläder, sjukvård, medicin, hygienartiklar, fritidsaktiviteter, buss/tågbiljetter, allt helt enkelt.
  • SpanskaFlugan
    todo nada skrev 2015-09-11 15:10:41 följande:
    Bra fråga.. Jag kan inte få någon av dessa dagspenningar till 10 000:-/månad. För en familj med flertal barn möjligtvis isf. www.migrationsinfo.se/fragor-och-svar/hur-myc.../

Ja, enda möjliga verkar vara om man är ensamstående med minst fyra barn och får så kallat etableringsstöd (vilket man får i Max två år). Men då verkar det totala bidraget vara på närmare 20'000 kr/månaden och då räknar man alla bidrag som även "vanliga" får som bostadsbidrag, barnbidrag, flerbarnstillägg, underhållsstöd osv. Och visst, 20'000 i månaden kanske låter mycket men att som ensamstående med fyra barn få allt att-göra-listan runt på 20'000 kr i månaden är tufft i Sverige.
  • SpanskaFlugan
    Anonym (Dumskallar) skrev 2015-09-11 15:25:50 följande:
    Så du menar att de ska glida räkmacka istället för att anstränga sig?

Om du på allvar tror att de får bidragen utan motprestation är du mer än lovlig okunnig om hur samhället fungerar. Bland annat krävs att de går på SFI 8-17 varje vardag. Personligen tycker jag det är bra att vi ger dem chansen att lära sig svenska eftersom det är inträdesbiljetten till vidare studier och jobb. Om vi inte gav dem bidrag så de kan försörja sig under tiden de lär sig svenska skulle de ha mycket svårare att komma i arbete och bidra till samhället.
  • SpanskaFlugan
    Anonym (inte bestämt mig) skrev 2015-09-11 16:25:54 följande:
    Absolut varken billigt eller lätt. Dock är det sällan mitt matkonto går över 1000. Men alla har olika behov som sagt. Undrar hur mycket och hur dyrt en genomsnittlig flykting är van att äta? Vart ska de transportera sig? Är det längre än vad en flykting klarar att gå? Märk väl att jag på inga vis lägger någon värdering bakom de här frågorna, bara funderar på hur lätt eller svårt det är för dom att klara sig på de där pengarna. Själv skulle jag fixa det, men det har jag ju redan sagt. Vet du förresten hur mycket socialbidrag man får som ensam svensk medborgare? Bara nyfiken på hur mycket som skiljer, och om det skiljer

Vad en svensk får i social bidrag är svårt att få svar på. Jag googlade det igår men det verkar som att det görs en individuel bedömning för varje fall. Jag blev inte mycket klokare så det vore intressant om någon har ett svar. Transporter har varit en stötesten, många boenden ligger otillgängligt till utanför städer och samhällen, så mycket av pengarna har gått åt till att ta bussen till matbutiker. Men vissa kommuner ger asylsökande gratis busskort så vissa behöver inte ta den kostnaden från ersättningen, medan andra måste betala transporter själva.
  • SpanskaFlugan
    Gert skrev 2015-09-11 18:09:35 följande:
    10.000 kr i månaden verkar vara i underkant, i alla fall om du är ensamstående trebarnsmamma. Vänsterjournalisten Stefan Lindgren har kontaktat Försäkringskassan för att reda ut det hela. 22.249 kr per månad och detta är inte skattepliktig inkomst, fick han till svar av Försäkringskassan. www.8dagar.com/2013/08/invandringens-pris-enl...
    Give ´em Hell!

Så dina 10'000 kr är tagna ur luften? Hade du ingen källa på 10'000 eller? De där 20'-22'000 har jag och Todo nada redan diskuterat ovan.
  • SpanskaFlugan
    Anonym (Vänster) skrev 2015-09-12 07:56:39 följande:
    Ops... Var visst kanske ännu värre?! m.dailytelegraph.com.au/news/aylan-kurdi-drow...

Så en kvinna hävdar plötsligt att hon sitter på fakta, men har inga bevis, via en kusin i Australien, och omedelbart så tar du det för absolut sanning? Det kan inte vara så att den här kvinnan ser viken respons fadern fått efter all uppmärksamhet och vill ha lite av uppmärksamheten? Dessutom har turkiska myndigheter redan arresterat tre män i relation till att olyckan och ingen av dem var fadern till den drunknade 3-åringen.
  • SpanskaFlugan
    Anonym (Vänster) skrev 2015-09-12 09:37:53 följande:
    Vet du, informationssökning får du göra själv.. Om du vill döma allt utifrån en artikel - visst gör det. Andra personer ser till att läsa olika nyheter och drar sedan slutsatser ifrån det. Detta var EN artikel, och säger egentligen ingenting men det går att hitta mer info för den intresserade och för den villige. Men det jobbet får du göra själv. Men såklart - ibland är det såklart skönast och lättast att befinna sig kvar i sin pk-bubbla där allt som motsäger ens verklighet är sådant man helt enket inte intressear sig för att läsa. Vi andra bildar oss en uppfattning utifrån olika källor och är kritiska...

Aha, så du får posta EN artikel och tvärsäkert hävda att detta är sanningen. Men när du blir ifrågasatt är det plötsligt snack om källkritik, olika källor, läsa olika nyheter och dra slutsatser och så favoritordet "pk". Med andra ord, allt det där du inte en enda gång har gjort i tråden. Men du ser, om du inte accepterar att folk lägger fram en artikel från en seriös nyhetsorganisation som källa, då får du inte göra det själv och sen leka "kränkt" när du blir ifrågasatt.
  • SpanskaFlugan
    absoluteawesome skrev 2015-09-12 10:53:34 följande:
    Det snackas om ett tredje världskrig. Fan va sköj. Ja det är märkligt hur en familj kan punga ut 4 000 euro och en annan familj 10 000 dollar för att sätta sig i en halvsjunkande båt?! Jag försöker får fram i en annan tråd att för dem pengarna borde det finnas mer alternativ.

Tror du en syrier kan sätta sig på ett flyg från Aleppo till Stockholm bara sådär?
  • SpanskaFlugan
    Anonym (galenskap) skrev 2015-09-12 12:02:22 följande:
    En sak i det hela som dom flesta missar när korståg används som ett "argument" korståg gick inte ut på att sprida religionen med våld som muslimer har gjort genom tiden, korståg gick ut på att skydda utsatta kristna från muslimer.  

Hej historielöshet.....
  • SpanskaFlugan

Den här tråden har helt spårat ut. Ni har en vidrig människosyn, ni vet vilka ni är, vidrig, vidrig människosyn. Allt kokar ner till att ni inte vill ha hit människor från andra länder, sen försöker ni skönmåla det med bleka argument om att de inte har skäl, att de bara är ute efter bidrag, att se bara är bortskämda, att de myglar, är lögnare men allt handlar om att ni är xenofober men ni har inte ens ballar nog att stå för det! Jag har fan i mig mer respekt för någon som öppet vågar säga att de har fördomar om muslimer och inte vill ha dem här än de fega kräk som här i tråden vrider sig in och ut i sina försök att hitta ursäkter för sina åsikter. Skämmes ta mig fan och ni bör be en extra bön till vad det nu är ni kan tänkas tro på att ni inte återföds som dyngbagge i nästa liv eller ännu hellre, syrisk flykting.

• SpanskaFlugan
    Anonym (Atypisk) skrev 2015-09-24 16:38:03 följande:
    Lite perspektiv till Alan.  Det dör hundratusentals barn under 5 år av malaria. Företrädesvis i Afrika söder som Sahara.  Läs det igen. HUNDRATUSENTALS. Uppåt en miljon. Barn. Små barn.  Att vaccinera mot malaria är varken dyrt eller krångligt. Men ingen jävel bryr sig. Alan var mer "fotogenisk" för han var klädd som våra egna barn. För mig är det en rasistisk reaktion. Att svarta afrikaner inte är lika mycket värda...

Redan 2009 samlade svenska folket in 5,9 miljoner kronor i kampen mot malaria genom Musikhjälpen. Vissa svenskar verkar i alla fall bry sig ganska mycket om barn som dör i malaria. För övrigt har antal fall malaria minskat med 60% de senaste 15 åren. 6 miljoner människor har räddats undan malaria trots att kampen ännu inte är vunnen. Men att använda malaria som ett exempel är okunnigt. www.dn.se/arkiv/nyheter/malariadod-minskar-kraftigt
Svar på tråden Funderar du på att rösta på SD? Läs det här!