Inlägg från: Världsmedborgare |Visa alla inlägg
  • Världsmedborgare

Funderar du på att rösta på SD? Läs det här!

Anonym (Atypisk) skrev 2015-09-28 15:41:03 följande:
    Självklart styrs efterfrågan av priset. Det var det dummaste...

Ok, exakt hur kostar det samhället pengar att jag utnyttjar RUT om jag med bestämdhet vet att jag inte annars skulle anlita städhjälp? Din logik är helt bisarr. Det är ju tvärtom. Pengarna jag betalar för städningen går till bolagsskatt, sociala förmåner, inkomstskatt osv osv... Annars hade jag ju haft pengarna kvar på kontot och då hade det inte blivit något till staten. 

Du kan inte vara så politiskt färgad att du inte förstår. Det är orimligt. 
    Då skulle dina pengar kunna användas för utlåning till extremt låg ränta, som är fallet idag.
    Och kanske skapa något som ger bra avkastning, allt måste ge högre avkastning än det minus på avkastningen som i de flesta fall en subvention alltid ger.

Ja bara ett förslag, ett annat är privatkonsumtion, det betyder arbete, arbetstillfällen och vinster för andra.., det finns mer, men det får räcka så.
  • Världsmedborgare
    Anonym (Atypisk) skrev 2015-09-28 16:01:09 följande:
    Vinsten med vita arbeten är att de anställda får sociala förmåner och fördelar. De får pensionsavsättningar, får säkrare anställningsvillkor, rätt till betald semester, kommer in i A-kassan, kan sjukskriva sig, vara hemma med sjuka barn osv osv. 

Vet vi verkligen det, eller är det bara som vi tror eller vill tro?
    Det finns kanske långt fler än vi anar, som löst allt det där på ett eget sätt,., jag vet bestämt att dom människorna finns, men det vore intressant att se en helt övergripande beräkning.

• Världsmedborgare
    Solidaritet skrev 2015-09-28 16:15:34 följande:
    Jag tror att skatteverket gjort en undersökning på det. Har inte rapporten framför mig just nu, dock. Men den undersökningen bygger så klart på att individer tillfrågats om hur de skulle ha agerat i ett hypotetiskt fall.

Jag tillhör dem som tvivlar på att RUT och ROT verkligen skapar arbeten, annat än mycket marginellt. Visst finns medelinkomsttagare som kanske inte ansett sig ha råd med städhjälp om de fått betala hela summan, men samtidigt är det naturligtvis en kostnad för staten att subventionera tjänsterna.  

Effekten  i avseendet att göra svarta jobb vita, är naturligtvis svårtolkad.
    Så länge Sveriges egen kassa rullar runt så händer inget dramatiskt, det är när det stannar av som det blir verkliga problem.
    Så bortser vi från allt annat utom vår inhemska ekonomi, spelar det eg inte nån roll, vad vi gör.
    Det enda som då betyder nåt är hur vi fördelar pengarna, och det kan vi bara göra genom att beskattningen sker på bästa och mest rättvisa sätt.

Så jag håller med dig, jag tror RUT/ROT är överskattat, men det ger förstås påtagliga siffror att visa upp, det gör inte dom svarta arbeten som utförs.
  • Världsmedborgare
    Anonym (Atypisk) skrev 2015-09-28 17:01:14 följande:
    Men sluta nu. 
    Varför det, det är en högst påtaglig sanning, men inte så politisk bekväm att prata om.
    Jag tycker det är viktigt, för ska man kunna håll koll på en ekonomi, så måste det grunda sig på all tänkbar fakta, det går inte att bara luta sig mot "bekväma" siffror, då fattas stora delar i de beräkningar som görs.
  • Världsmedborgare
    Solidaritet skrev 2015-09-29 09:59:49 följande:
    Att rösta på SD innebär att en är beredd att ge upp demokratiska rättigheter. Jag hoppas att deras väljare förstår det. 
    Det har inte varit så, men hur cyniskt det än kan låta, så har nog eländet i Syrien starkt bidragit till att deras väljare blivit mer medvetna.

Som nån skrev så är många av SD:s väljare inga rasister eller högerextremister, utan helt vanligt folk, det är troligen dom som kommer att få kalla fötter å dra iväg till nåt annat parti.

• Världsmedborgare
    todo nada skrev 2015-09-29 10:25:49 följande:
    Skrämmande är det. Winberg är ju en skön böna dessutom, jag har ännu inte klarat av att se henne debattera utan att hålla skämskudden i ett stadigt grepp.
    Jag fattar inte, SD har många ggr riktigt bra talare som kan fånga väljare, visserligen blandat med en hel del stolpskott, men dom finns överallt i alla partier, inte så mycket att orda om det.

Men Kristina Winberg platsar inte ens bland stolpskotten, hon är ju en fara för SD, så va fan gör hon nere i Bryssel!?
    Hon borde på sin höjd sitta i nåt arkiv, och sortera papper för SD:s räkning
  • Världsmedborgare
    Solidaritet skrev 2015-09-29 10:44:14 följande:
    Vi får jobba på det, en vilsen kallfotare i taget. Glad
    Om vi ens behöver göra det, det räcker troligen med att sitta på läktaren och titta på.., svensken är inte dum, så jag tror det ger sig själv.
  • Världsmedborgare
    Konstatera skrev 2015-09-29 17:51:44 följande:
    Hon är nog inte så dum som hon ser ut. Men efter att ha hånats för sitt korkade räkneexempel är det svårt att åter bygga på ett positivt momentum. 

Hon är nervös för att göra bort sig ännu en gång, vilket även leder till att du gör bort dig.
    Jag har lyssnat på denna människa ett otal ggr, hon sitter ju i EU för SD och hörs titt som tätt i media, och hon är ju totalt opåläst och okunnig och allt annat o.
    En fullständig katastrof för SD, men givetvis väldigt bra för oss alla andra
Svar på tråden Funderar du på att rösta på SD? Läs det här!