• nihka

Funderar du på att rösta på SD? Läs det här!

FDFMGA skrev 2015-10-03 13:04:28 följande:

Och min uppfattning är att det är detta debatten egentligen handlar om - huruvida de anständiga partierna ska försöka integrera inskränktheten eller inte.

Jag röstar för att vi håller inskränktheten och SDs verklighetsfrånvända bild av omvärlden borta.
  • nihka
    Rutgers skrev 2015-10-03 18:08:30 följande:
    Nä, det har de inte. Dessutom har de slutat med etnicitet.
    BRÅ har aldrig använt sig av etnicitet i sin statistik och det är bara SD som tycker att de ska börja med det. Eftersom SD har rasistiska inslag i sin politiska ideologi tycker man att det är av värde att försöka koppla ihop brott med sådant som hudfärg.
  • nihka
    todo nada skrev 2015-10-03 19:01:04 följande:
    För att inte tala på synen flertal har på flyktingar.

www.expressen.se/kvallsposten/sd-ledamot-liknar-flyktingar-vid-djur/

Vad säger SD sympatisörerna om detta? Denna man sitter som ledamot för SD i fullmäktige...

Alla som så tappert diskuterar för att SD inte är ett rasistiskt parti, är det inte jobbigt när de som är högt uppsatta inom partiet sätter käppar i hjulen på er? Genom att ÖVERTYDLIGT om och om igen visa motsatsen?
    Detta handlar naturligtvis ännu en gång återigen om s k enstaka rötägg.

SD har en uppsjö av enstaka rötägg och en aldrig sinade ström av nytillkomna. När en PK-SDrepresentant påminner om partiets nolltolerens mot rasistiska uttalanden uppfattar alla enstaka rötägg detta och PK-orötar sig genom att hävda tillfällig sinnesförvirring och i fortsättningen enbart uttala sig rasistiskt bakom lykta dörrar eller anonymt. Där kan man vara hur rötig som helst tillsammans med alla andra enstaka rötägg.
  • nihka
    FDFMGA skrev 2015-10-04 11:02:45 följande:
    Mm, dit är också mitt alternativ och den i mitt tycke viktigaste frågan att hålla fast vid under tiden fram till valet 2018.

SD är i grunden ointressanta - för galna, för okunniga, för belastade - men SD-krämarna ska inte underskattas. Det är långt från bara på nätet det finns figurer som med lock och pock försöker uppmana oss svenskar och de anständiga partierna att vi ska köpa skitlasset och göra politik det.

Jag kan iofs inte se minsta tecken på en förändring som innebär att något anständigt parti bjuder in "Folkrörelsen för enfald" - men mot bakgrund av att man gjort detta i så många andra länder kan det vara extra viktigt för oss Sverigevänner att uppmana våra politiker att värna den svenska traditionen att hålla rasismen på avstånd.
    Nej, det finns istället nya tydliga uttalanden om motsatsen: ingen av de andra riksdagspartierna vill ha något samarbete med SD medan "Folkrörelsen för enfald" ser hur övriga partier börjar öppna sig för ett samarbete med dem.
  • nihka
    Anonym (Feministen) skrev 2015-10-04 15:10:53 följande:
    "Sverigedemokrater och andra rasister". Att vara Sverigedemokrat är väl knappast synonym med att vara rasist.
    Nej, det finns naturligtvis människor som inte själva är rasister som sympatiserar med ett främlingsfientligt parti med rasistiska inslag med förtroendevalda som sprutar ur sig rasistiska uttalanden, men frågan är hur man kan bortse från det.
  • nihka
    Anonym (Feministen) skrev 2015-10-04 15:31:15 följande:
    Hur man kan bortse från det, den skulden ligger väl främst på andra politiker samt människor då som inte vågar ta i flyktingfrågan ens med tång. Det hymlas och mörkas en massa för att de är livrädda att SD ska få mer sympatisörer. Vad blir konsekvensen? Jo att fler och fler vänder sig till det parti som vänder sig mot oppositionen. Just nu är det SD. Det har väldigt lite att göra med att folk skulle vara rasister, tvärtom är vi i Sverige väldigt måna om människors lika värde oavsett ursprung, hudfärg eller religion. Intressant fakta är också att majoriteten av kvinnor som röstar på SD är utrikesfödda eller andragenerations-invandrare.

Istället för att se alla som rasister behöver man ju se den bakomliggande orsaken till att detta sker. När var femte röstar på SD och majoriteten av män gör det då går det inte längre att vifta bort alla som rasister utan det har att göra med att en stor del av folket känner sig svikna och förbisedda av det politiska klimat som råder just nu. Det här kan inte ses som något annat än ett stort misslyckande hos politikerna.

Riktigt sorgligt! Med tanke på att Sverige annars är ett land där vi har väldigt breda åsiktskorridorer och där det går att föra en öppen diskussion.
    Var och en är ansvarig för sin röst. Märkligt resonemang att någon annan skulle vara ansvarig för hur man röstar.

Inget mörkas. Detta är bara urvattnad konspirationsteoretisk SD-retorik

Javisst är det intressant att någon kan tänka sig att lägga sin röst på ett parti som underkänner deras bakgrund så som SD gör med sin assimileringspolitik.
  • nihka
    Anonym (7) skrev 2015-10-04 16:48:05 följande:
    Vad tycker du om konferensen de nämner där det tydligen har förekommit en disskusion om att lägga locket på för viss typ av brottslighet?

Det har heller inte hänt?

Miljöpartiets gamla språkrör Birger Schlaug är också en foliehatt eller?
    "Jodå jag tillhörde lögnarna förnekade problemen fast vi alla såg dem"
    Nej, exakt. Det hände inte. De sa uttryckligen att media rapporterade utan att ha fått några särskilda förhållningsregler - förutom de vanliga pressetiska förstås.
  • nihka
    Anonym (Feministen) skrev 2015-10-04 16:48:54 följande:
    Ja det är märkligt resonemang från din sida att man inte skulle ha ansvar för sin egen röst. Självklart har alla ansvar för sin egen röst. Är det någon som påstått något annat?

Jag tror inte likt dig att det handlar om att 1/5, majoriteten av svenska män, röstar på SD för att de skulle vara hjärntvättade och tro på konspirationsteorier och av den anledningen gått och blivit rasister. Det om något är väl snarare konspirationer från din sida?
    Ja. Du. Du påstod att "skulden ligger väl främst på andra politiker..."

Alla är själva ansvariga för vem de stödjer och lägger sin röst på. Tycker man inte att det finns något bra parti röstar man blankt eller avstår. Man röstar inte på ett främlingsfientligt parti med rasistiska inslag som SD med hänvisning att man var "tvungen" eller att "skulden" ligger på andra.

Jag har inte anklagat 1/5 av alla män att tro på konspirationsteorier. Jag har anklagat DIG för att tro på konspirationsteorier och att förklara konspirationsteorier med andra konspirationsteorier.
  • nihka
    Anonym (Feministen) skrev 2015-10-04 17:45:58 följande:
    Fast nu måste du ju skilja på sak och sak.

Jag pratar om bakomliggande orsaker. Orsaker. Orsaker till varför valresultaten ser ut som de gör och varför SD hela tiden ökar.

Du pratar om ansvar, jag har inte nämnt något om ansvar.

Sen trodde jag att vi levde i en demokrati och att folk har rätt att rösta hur de vill. Eller menar du att du ska bestämma hur folk ska rösta och inte, och när de ska rösta blankt och inte? Samt att du även ska bestämma om folk är rasister eller inte?

Här är intressant också, det styrker det jag försökte lyfta fram innan. Citat från Anders Sannerstedt, docent i statsvetenskap vid Lunds universitet, som har studerat Sverigedemokraternas väljare.

? Två procentenheter av SD:s väljare är rasister. Resten är människor som antingen inte känner sig hemma i Alliansens politik eller är besvikna på Socialdemokraternas nedmontering av välfärden.
    Saken är den att valresultatet ser ut som det gör för att människor har röstat som de gjort. Alla som har röstat på SD har gjort det av egen fri vilja och ska inte skylla sina val på någon/något annat. Den som inte är nöjd med något parti kan rösta blankt eller låta bli.

Citat? Då har du förstås en källa?

• nihka
    Anonym (Feministen) skrev 2015-10-04 18:55:40 följande:
    Ja jag skrev ju vem som sagt citatet, du vet väl hur man använder Google?
    Du vet väl hur man källhänvisar eller har du inte lärt dig att det ligger på den som påstår något att verifiera uppgiften?

Källa tack. Och Flashback eller Avpixlat är ingen godtagbar källa.

• nihka
    FDFMGA skrev 2015-10-04 19:05:04 följande:
    Jag googlade lite, eftersom det skulle förvåna om en statsvetare uttrycker sig så.

Förmodligen är det den här artikeln som är källan och personen här ovan förstod inte att det är en avhoppad SD:are som citeras.

www.svd.se/islamkritik-lockar-invandrargrupper-till-sverigedemokraterna
    Jag hittade också den och drog samma slutsats, men ingenstans hittar jag någon undersökning av nämnda person där hen lyfter fram den slutsatsen. Hur skulle det ens gå till att undersöka???

-Är du rasist?
    -Nä.
    -Tack för din medverkan. Nästa.
  • nihka
    Anonym (Feministen) skrev 2015-10-04 19:11:10 följande:
    Du blandar fortfarande ihop två olika saker.

Sedan säger du också emot dig själv när du säger att alla som röstar gör det av sin egen vilja, men samtidigt säger till hur folk ska rösta. Vad hände med den fria viljan?
    Jag säger inte hur folk ska rösta jag säger att om de inte hittar ett parti som passar dem har de möjlighet att rösta blankt eller inte rösta alls. Om de väljer ett parti är de ansvariga för hur de lagt rösten och kan inte skylla det på någon/något annan/annat.
  • nihka
    Anonym (Feministen) skrev 2015-10-04 19:33:37 följande:
    Fast du hör inte det jag försöker säga. Jag har inte påstått för att någon inte skulle ha ansvar för sin röst. Det jag pratar om är orsaker till att SD har såna framgångar. Bara för att jag röstar F! så "skyller" jag inte på andra att jag röstar på dem, även om orsaken till att jag röstar är för att andra partier inte lyfter fram frågan tillräckligt i diskussionen.
    Orsaken till att SD har sådana framgångar är att folk röstar på dem. Sedan skyller man ifrån sig. Det fanns inget annat att rösta på. Nähä. Rösta blankt då eller inte alls.
  • nihka
    Anonym (Feministen) skrev 2015-10-04 22:39:23 följande:
    Frågan är ju varför SD har sådana framgångar och varför folk röstar. Något måste det ju bero på annat än att hälften av Sveriges män gått och blivit rasister. Tror de flesta som röstar på ett parti gör det av en anledning, något vill de ju uppenbarligen uppnå med det. Exempelvis en förändring.
    SD är ett missnöjesparti som lovar enkla lösningar på komplicerade problem. Det är alltid lätt att falla för.
  • nihka
    Tom Araya skrev 2025-02-21 23:17:41 följande:
    Det beror på vad du menar...
    Jag har aldrig gillat Trump, men nu visar han sig vara värre än många av oss trodde. T.o.m. många republikaner känner sig tagna på sängen.
    Vad menar du med värre? Han gör ju precis det han har sagt och gick till val på. Naivt att tro något annat.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Anonym (Trött) skrev 2025-03-28 19:25:39 följande:

Nihka.....Att du orkar hålla på att nedvärdera "EN" parti år ut och år in.

Kan du berätta för oss som inte fattar VILKET parit är den rätta? Partiet som ser till att 

Matpriserna inte ökar
    Att hyrorna inte ökar
    Att Fattiga Hemlösa får bostäder
    Att mediciner som det som behöver ska kunna ta ut medicinerna.
    Att Lönerna ökar för alla inte bara för Cheferna och deras Chefer.
    Att funktionsnedsatta får bättre chans att leva i Sverige.
    Att Skolan fungerar bättre så att inte lärare säger upp sig
    Att Vården fungerar och att alla har råd att söka vård.
    Att Tandvården har samma pris för Svensken som Nysvensken
    Att våra vuxna barn har samma rätt till bostad som nysvenskarna som alltid går i       första hand.

Här har du många exempel på saker som inte fungerar i Sverige. Vilket parti löser dessa problem med en kastvändning för du verkar ha svaret. Visa nu ärlighet och svara vilket parti är den som löser allt.

"Oss"? Problem med att räkna framför spegeln?

Eftersom SD driver samma gamla sunkiga främlingsfientliga agenda år efter år efter år ser jag ingen anledning att ändra min inställning.

Om din fru slår dig,byter du inställning till henne bara för att det har pågått länge och måste du peka på den perfekta frun för att får lov att ogilla som slår dig?
  • nihka
    Anonym (Trött) skrev 2025-03-28 19:25:39 följande:

Nihka.....Att du orkar hålla på att nedvärdera "EN" parti år ut och år in.

Kan du berätta för oss som inte fattar VILKET parit är den rätta? Partiet som ser till att 

Matpriserna inte ökar
    Att hyrorna inte ökar
    Att Fattiga Hemlösa får bostäder
    Att mediciner som det som behöver ska kunna ta ut medicinerna.
    Att Lönerna ökar för alla inte bara för Cheferna och deras Chefer.
    Att funktionsnedsatta får bättre chans att leva i Sverige.
    Att Skolan fungerar bättre så att inte lärare säger upp sig
    Att Vården fungerar och att alla har råd att söka vård.
    Att Tandvården har samma pris för Svensken som Nysvensken
    Att våra vuxna barn har samma rätt till bostad som nysvenskarna som alltid går i       första hand.

Här har du många exempel på saker som inte fungerar i Sverige. Vilket parti löser dessa problem med en kastvändning för du verkar ha svaret. Visa nu ärlighet och svara vilket parti är den som löser allt.

"Oss"? Problem med att räkna framför spegeln?

Eftersom SD driver samma gamla sunkiga främlingsfientliga agenda år efter år efter år ser jag ingen anledning att ändra min inställning.

Om din fru slår dig,byter du inställning till henne bara för att det har pågått länge och måste du peka på den perfekta frun för att får lov att ogilla som slår dig?
  • nihka
    Anonym (Trött) skrev 2025-03-28 21:45:01 följande:
    Ursäkta läser inte ditt svar då jag ställde frågan till Nihka. Vill ha ärliga svar från henne hur hon tänker. Så ni andra kan sluta och svara.
    Du befinner dig på ett publikt forum. Om du vill ha privata konservationer får du vända dig någon annanstans.
  • nihka
    Jhannis skrev 2025-03-29 20:05:45 följande:
    Du kan alltså inte säga vilket parti är den rätta för Sverige. Som vi sett så har inget parti klarhet för hur Sverige ska räddas från allt som Socialdemokraterna med sitt anhäng förstört i flera år.
    Nej, var och en får rösta efter eget förstånd och samvete.
Svar på tråden Funderar du på att rösta på SD? Läs det här!