• Stolt Farsa

En fråga till er som inte vill vaccinera er

Även om ni inte vill vaccinera er så antar jag att ni precis som oss andra vill att pandemin skall ta slut. Därför undrar jag vad era förslag är för att vi skall nå dit om ni nu inte tycker att vaccin är rätt väg att gå. Är ni som inte vill vaccinera er mer positiva till lockdowns, restriktioner, hålla avstånd, etc och anser ni isf att det är tillräckligt?

Berätta. Vad är era framgångsrecept? Jag vill väldigt gärna höra.

• Svar på tråden En fråga till er som inte vill vaccinera er
  • Anonym (MS)
    Anonym (.) skrev 2021-12-04 17:02:16 följande:
    Att påstå att det inte är annorlunda än influensa är en regn lögn.

Skillnaden är att det inte dör 15000  av influensan , jag tror att det brukar ligga på 3-400 ungefär.
    Hade lika många dött av influensan som av covid hade vi haft samma krav på vaccination.
    När jag skriver "Det här vaccinet" menar jag just det här VACCINET inte vad du väljer att tolka det som. Du kommer få fortsätta ta det periodiskt för att "boosta", precis som för säsongsinfluensan, om än med kortare intervall.

I dödlighet skiljer det ca 9000 (10%) mot normala år, om man jämnför med 2020, så det är dödligare är covid men det är fortfarande inte farligt för friska individer <60 i någon större utsträckning. det är 70+ som drabbas hårt och dör i stora volymer. Kolla statistiken. Var 123 döda i åldern 40-49 senast jag kollade.

Vet inte hur de gör nu men i början så var covid dödsfall om någon dog med smittan i kroppen vilket jag inte tror man gör för säsongsinfluensan.
  • Anonym (Julia)
    Anonym (.) skrev 2021-12-04 17:45:05 följande:

Är det bättre med en stor risk att bli svårt sjuk, en stor risk att få kroniska skador än vad det är med en mycket liten risk att få mindre svåra skador?

Vad är bäst enligt dig?

Hur kan du uttala dig om det sistnämnda? Ingen vet ju.

Och det andra är väl upp till var och en. Jag är personligen inte rädd för svår sjukdom.
  • Anonym (.)
    Anonym (Julia) skrev 2021-12-04 18:56:06 följande:
    Hur kan du uttala dig om det sistnämnda? Ingen vet ju.
    Och det andra är väl upp till var och en. Jag är personligen inte rädd för svår sjukdom.
    Kan du besvara frågan istället? Det finns statistik för alla att ta del av.

Är det bättre med en stor risk att bli svårt sjuk, en stor risk att få kroniska skador än vad det är med en mycket liten risk att få mindre svåra skador?

Vad är bäst enligt dig?
  • Anonym (MS)
    Anonym (.) skrev 2021-12-04 17:45:05 följande:

Vad är bäst enligt dig?
    Du kan inte veta om det är en liten risk. Det kommer fram när långtidsstudierna är klara om 3-5 år.

Se bara på vaccinet för svininfluensan som folk fick narkolepsi av (även om det var relativt få och bara unga tror jag).
  • Anonym (.)
    Anonym (MS) skrev 2021-12-04 19:01:45 följande:
    Du kan inte veta om det är en liten risk. Det kommer fram när långtidsstudierna är klara om 3-5 år.

Se bara på vaccinet för svininfluensan som folk fick narkolepsi av (även om det var relativt få och bara unga tror jag).
    Fast du får faktiskt sluta sprida antivaxxpropaganda och desinformation.

Folk "fick" inte narkolepsi hur som helst utan samtliga insjuknade hade anlag för just narkolepsi. Vid jämförande studier har det visat sig att de länder som inte vaccinerade har fler insjuknat i narkolepsi och de har dessutom blivit svårare sjuka.

Vill du inte svara på mina frågor för att svaret blir uppenbart?

• Anonym (.)
    Anonym (MS) skrev 2021-12-04 19:01:45 följande:

Jag litar på vetenskap och den 15-20 åriga forskning som finns kring covid-virus stammarna. Du kanske inte kommer ihåg eller var för ung men SARS-epedimin i Asien hade en hög dödlighet. Man har forskat på vaccin sen dess.

• Tow2Mater
    Anonym (Julia) skrev 2021-12-04 17:06:39 följande:
    Hålla avstånd, använda munskydd, mer handsprit överallt, maxantal i varuhus osv. Kanske tider på varuhus, badhus osv som ovaccinerade är välkomna så får de som är vaccinerade ta ställning till om de vågar beblanda sig med ovaccinerade de tider de vistas där, annars kan man gå på tider när enbart vaccinerade får gå.
    Vaccinpass kan ju hindra oss ovaccinerade från att få tillträde till konserter, gym osv.
    Ska de sitta längst bak i bussen också? eller ska vi ha separata bussar?
  • Anonym (.)
    Tow2Mater skrev 2021-12-04 19:10:45 följande:
    Ska de sitta längst bak i bussen också? eller ska vi ha separata bussar?
    Det är trots allt ett val man gör, att inte vaccinera sig så det är inget tvång att inte gå på konserter etc.
    Man får ta ansvar för de val man gör och ta konsekvenserna av det oavsett vad man väljer.
  • Tow2Mater
    Anonym (.) skrev 2021-12-04 19:15:07 följande:
    Det är trots allt ett val man gör, att inte vaccinera sig så det är inget tvång att inte gå på konserter etc.
    Man får ta ansvar för de val man gör och ta konsekvenserna av det oavsett vad man väljer.
    Sag frågade inte dig. Som vanligt.
  • Anonym (.)
    Tow2Mater skrev 2021-12-04 19:18:10 följande:
    Sag frågade inte dig. Som vanligt.
    Jag vet det. Men du vet också att det är ett forum med fria diskussioner?

Jag valde att kommentera din instansiering om apartheid för att sådana kommentarer inte ska lämnas obesvarade.
Svar på tråden En fråga till er som inte vill vaccinera er