• Anonym (Lo)

Inskränka aborträtten

Varför är det så hemskt? 

Jag har aldrig behövt abort, men jag kanske hade velat göra andra ingrepp med min kropp som jag inte får hjälp med av sjukvården. Men då är det ingen som bryr sig om min rätt att bestämma över kroppen. Jag får ju finna mig i det helt enkelt. Tänk om jag då istället skulle börja karva i mig själv för att försöka göra det som blev nekat av sjukvården och på grund av det dö? Det är ju också ett argument som används att det kommer ändå utföras aborter olagligt och folk kommer skada sig allvarligt eller dö om man inte hjälper dem, för då försöker de ändå.

Jag bryr mig inte så mycket om ifall folk gör aborter. Men jag begriper inte argumenten och retoriken. Varken logiskt eller konsekvent i mina öron.

• Svar på tråden Inskränka aborträtten
  • Anonym (NoGo)
    Anonym (Rätt på sina villkor) skrev 2022-05-03 18:35:30 följande:
    Så det skulle ske lika många aborter som när det är lagligt eller olagligt?
    Om aborter exempelvis skulle förbjudas så skulle många antagligen ändra på sitt sexliv. 
    Nej, det skulle det inte.
  • Anonym (Lo)
    Anonym (X) skrev 2022-05-03 18:39:03 följande:
    Ja.
    Till exempel kapa sina ben som du föreslog. Tycker du alltså att sjukvården ska hjälpa dem med det om det är så att annars gör de det ändå, på illegala kliniker.
  • Anonym (J)
    Anonym (Lo) skrev 2022-05-03 18:32:40 följande:
    Så om det skulle komma statistik på att folk börjar försöka karva i sina kroppar med något annat än abort de blivit nekade av sjukvården skulle du då tycka det är bättre vi hjälper dem med det på ett säkert sätt?
    Japp, psykologisk hjälp. Nu kommer det dock aldrig ske (att en stor mängd människor helt plötsligt skulle börja karva i sina kroppar), så diskussionen är irrelevant. 
    Om aborter exempelvis skulle förbjudas så skulle många antagligen ändra på sitt sexliv. 

WHO har statistik på det, det är bara att söka. Ditt uttalande är felaktigt, helt enkelt. 
  • Anonym (Lo)
    Anonym (X) skrev 2022-05-03 18:35:16 följande:

Kraven beror på kontext, är det svårt att förstå?
    Som exempel: omskärelse pga för trång förhud är jättebra, av religiösa skäl förkastligt.

Så, kan du komma in i diskussionen nu?

Så det som är godkänt av dig som vettiga ingrepp går bra. Annars ska man inte ha rätten att bestämma över sin kropp.
  • Anonym (Lo)
    Fiona M skrev 2022-05-03 18:38:23 följande:
    På vilket sätt är horn och abort jämförbart?
    Det var inte jag som tog upp det. Men det verkar handla om rätten att bestämma över sin kropp.
  • Anonym (Lo)
    Anonym (J) skrev 2022-05-03 18:42:43 följande:
    Japp, psykologisk hjälp. Nu kommer det dock aldrig ske (att en stor mängd människor helt plötsligt skulle börja karva i sina kroppar), så diskussionen är irrelevant. 

WHO har statistik på det, det är bara att söka. Ditt uttalande är felaktigt, helt enkelt. 
    Då kan du föreslå psykologisk hjälp till de som vill ha aborter också. Om du menar allvar att det är vettigt istället för att folk ska få bestämma över sina kroppar.
  • Anonym (Lo)
    Anonym (NoGo) skrev 2022-05-03 18:40:14 följande:
    Nej? Abort skulle jag säga går före exempelvis diskbråck i kön. Abort är inget som kan vänta särskilt länge. Att man får vänta är inget som har med självbestämmande över sin kropp att göra. Jag får ju bestämma själv vad jag ska äta till kvällsmat, sen kanske jag får vänta i kö i affären, eller så är den maten jag vill äta slut - det är ju inte samma sak som att jag inte har självbestämmanderätt.
    Så ditt förslag om horn i pannan ska folk få hjälp med men de kan få vänta? Hur vet du hur trängande det så kallade behovet är? Tänk om de går till illegala kliniker med höga risker annars?
  • Anonym (X)
    Anonym (Rätt på sina villkor) skrev 2022-05-03 18:15:48 följande:
    Tycker du det är kvinnohat för mäns kroppar inte berörs på samma sätt som för kvinnorna? 
    Jag förstår inte hur du menar.
  • Anonym (NoGo)
    Anonym (Lo) skrev 2022-05-03 18:48:54 följande:
    Så ditt förslag om horn i pannan ska folk få hjälp med men de kan få vänta? Hur vet du hur trängande det så kallade behovet är? Tänk om de går till illegala kliniker med höga risker annars?
    Javisst, de kan få vänta. Vården behöver prioritera, det är de som får avgöra det trängande behovet, precis som de gör när människor kommer in på akuten. Skjuten i magen går före en bruten arm.
    Brukar människor med bruten arm gå till illegala kliniker för att de får vänta?

• Anonym (X)
    Anonym (Lo) skrev 2022-05-03 18:48:54 följande:
    Skulle det framkomma att det var ett stort problem så ja, då tycker jag att de borde ha rätt till hjälp.

Men det finns ju inget som är jämförbart med abort, såatte.
Svar på tråden Inskränka aborträtten