• Anonym (Lo)

Inskränka aborträtten

Varför är det så hemskt? 

Jag har aldrig behövt abort, men jag kanske hade velat göra andra ingrepp med min kropp som jag inte får hjälp med av sjukvården. Men då är det ingen som bryr sig om min rätt att bestämma över kroppen. Jag får ju finna mig i det helt enkelt. Tänk om jag då istället skulle börja karva i mig själv för att försöka göra det som blev nekat av sjukvården och på grund av det dö? Det är ju också ett argument som används att det kommer ändå utföras aborter olagligt och folk kommer skada sig allvarligt eller dö om man inte hjälper dem, för då försöker de ändå.

Jag bryr mig inte så mycket om ifall folk gör aborter. Men jag begriper inte argumenten och retoriken. Varken logiskt eller konsekvent i mina öron.

• Svar på tråden Inskränka aborträtten
  • Anonym (Lo)
    Fiona M skrev 2022-05-04 10:29:45 följande:
    Har jag förstått dig rätt som att du tycker det ska vara full bestämmanderätt över sin kropp eller ingen bestämmanderätt alls, annars är det hyckleri att behöva vissa ingrepp?
    Nej, du har inte förstått rätt. Jag tycker inte man ska slänga sig med uttryck som att det är viktigt att få bestämma över sin egen kropp om det ändå bara är skitsnack och lögner.
  • Anonym (X)
    Anonym (Lo) skrev 2022-05-04 10:35:29 följande:
    Först svarade du att patienten ska få den hjälpen jag skrev, sen att patienten först ska få samtalsterapi
    Jag har hela tiden skrivit i den ordningen.
    Kommer det fram att det är vanligt förekommande att  farliga ingrepp görs finns uppenbarligen ett behov att lyfta fram en legalisering men absolut inte ingrepp utan samtalsterapi FÖRST.
  • Fiona M
    Anonym (Lo) skrev 2022-05-04 10:41:57 följande:
    Nej, du har inte förstått rätt. Jag tycker inte man ska slänga sig med uttryck som att det är viktigt att få bestämma över sin egen kropp om det ändå bara är skitsnack och lögner.
    Kan du förklara hur du menar?

Vi är inte helt fria utan det finns en massa saker som begränsar full bestämmanderätt över våra kroppar. Varför ska vi då inte få bestämma det vi kan?
    Söker du aldrig vård? Det gör jag, helt utan att tycka att jag hycklar.
    Ingen ska få bestämma vissa saker om min kropp men jag får foga mig i annat, så ser det ut i vårt sociala _och_ juridiska kontrakt i samhället vi lever i.

Vore det OK för dig om man argumenterade för aborträtt med andra ordval, som ?jag vill ha bestämmanderätt över min kropp i det här som jag har laglig rätt till nu?, eller gör det ingen skillnad?
  • Mimosa86
    Anonym (Rätt på sina villkor) skrev 2022-05-03 17:54:21 följande:

Det är inte lagligt att för sina kroppar
    *ta vissa droger,
    *manlig omskärelse av småpojkar är tillåtet även om de inte samtyckt
    *skada andra människor fysiskt med sin kropp
    *Personer i fängelsen får inte bestämma över vad de vill göra med sin kropp exempelvis om de vill springa i någon skog mot fängelsets regler då de är begränsad av fängelsestraffet
    *Det är tillåtet att kvinnor snor sperma ifrån en mans kropp om en kvinna lurar en man till att bli pappa. 
    *Det är inte tillåtet för någon att köpa sex mot betalning 
    *Kvinnlig omskärelse är olagligt
    *Det är inte tillåtet att en kvinna mördar sin bebis i magen sent in på graviditeten. 
    *Man kan tvingas gå med i militären och riskera sin kropp och liv om man blir dödad eller skadad i ett hypotetiskt framtida krig. 

Etc. Det finns fler lagar. 

Aha! Du vill alltså att man ska ha fri rätt att göra vad man vill med sin kropp? Är det det du försöker säga? (För dina argument är väldigt luddiga).

Så du tycker att om jag ska ha rätt att göra abort så ska jag även ha rätt att klubba ner dig för att jag ska ha rätt att göra vad jag vill med min kropp? Intressant :)
  • Anonym (Ola)
    Anonym (Lo) skrev 2022-05-04 10:41:57 följande:

Har du Asbergers?

Du verkar ta allt väldigt bokstavligt. 

Klart som fan vi människor är begränsade att göra vad vi vill med våra kroppar- annars hade vi levt ett laglöst samhälle och anarki.

Ingen som gör abort gör väl det för att det är speciellt kul? Helst vill väl alla undvika aborter, men när det sker så behövs det om förutsättningarna är dåliga. Alternativet är att vi alla bara har sex om vi är fine med att det kan bli bebis som vi får ta hand om. Hade det varit en bättre hantering tycker du? 

• Anonym (Rätt på sina villkor)
    Mimosa86 skrev 2022-05-04 11:01:42 följande:
    Aha! Du vill alltså att man ska ha fri rätt att göra vad man vill med sin kropp? Är det det du försöker säga? (För dina argument är väldigt luddiga).

Så du tycker att om jag ska ha rätt att göra abort så ska jag även ha rätt att klubba ner dig för att jag ska ha rätt att göra vad jag vill med min kropp? Intressant :)
    Exempel på olika saker i dagens lagstiftning som hör ihop med ens egna kropp. 
  • Anonym (Vad)
    Anonym (Lo) skrev 2022-05-03 17:21:29 följande:
    Inskränka aborträtten

Varför är det så hemskt? 

Jag har aldrig behövt abort, men jag kanske hade velat göra andra ingrepp med min kropp som jag inte får hjälp med av sjukvården. Men då är det ingen som bryr sig om min rätt att bestämma över kroppen. Jag får ju finna mig i det helt enkelt. Tänk om jag då istället skulle börja karva i mig själv för att försöka göra det som blev nekat av sjukvården och på grund av det dö? Det är ju också ett argument som används att det kommer ändå utföras aborter olagligt och folk kommer skada sig allvarligt eller dö om man inte hjälper dem, för då försöker de ändå.

Jag bryr mig inte så mycket om ifall folk gör aborter. Men jag begriper inte argumenten och retoriken. Varken logiskt eller konsekvent i mina öron.

Vilka andra ingrepp med din kropp vill du göra som inte sjukvården i någon form hjälper dig med, privat eller offentlig? Vilka andra ingrepp vill du göra som är lagstiftade emot?
  • sextiotalist

Jag har svårt att se likheten. En kvinnas graviditet är en stor påfrestning på kroppen. Flertalet av de komplikationer och besvär som en gravid kvinna drabbas av skulle, om det inte var kopplat till graviditet, hanteras av sjukvården. 
    Så jag ser en abort som valet av en kvinna att inte behöva genomgå en ofrivillig graviditet.

• Anonym (Aspromavro)
    Anonym (Lo) skrev 2022-05-04 09:50:37 följande:
    Så det om att bestämma över sin egen kropp är bara skitsnack och lögner
    Förstår du inte innebörden av " beroende på kontext?"
  • Anonym (X)
    Anonym (Lo) skrev 2022-05-04 10:40:18 följande:
    Ja, då fattade jag dig rätt.

Barnet blir väl en egen patient antar jag. Men jag har egentligen inte något intresse av att diskutera politik och samhällsproblem om det är det du är ute efter. Jag bryr mig inte så mycket om ifall folk gör aborter om du har glömt det. 
    En egen patient ja, men vem tar hand om det?
    Kvinnan som vill göra abort vill ju bevisligen inte ha det.

Nej, du vill inte diskutera alls.
Svar på tråden Inskränka aborträtten