• Anonym (erikerkki)

Universitet och IQ

Jag har gjort ett par IQ tester och landat på allt mellan 85 och 90. Jag har skrivit 0.75 på högskoleprovet och har 12 i meritvärde från gymnasiet. Är det överhuvudtaget möjligt att klara av en universitetsutbildning med min begåvning?

• Svar på tråden Universitet och IQ
  • Anonym (K)

Vilken universitetsutbildning har du i åtanke?

• AndreaBD

Det borde absolut vara möjligt. Det hänger mycket på hur envis du är och om det får ta lite längre tid om nödvändigt. Det mesta går med tillräckligt tid. 

• Anonym (erikerkki)

Jag tänkte Fysioterapeut 

• Anonym (K)

Är du beredd att jobba stenhårt, förmodligen lägga dubbelt så mycket studietid som dina studiekamrater, så är det nog inte omöjligt. 

Men är du inte beredd på det så är det mer tveksamt.

• Anonym (erikerkki)

Aa, men det låter ju bra! Det känns som att den kan gå ändå.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Eli)
    Anonym (erikerkki) skrev 2024-11-01 19:27:42 följande:

Jag tänkte Fysioterapeut 

Jag pluggar själv till fysioterapeut. Var bara beredd på att första terminen är riktigt tung! Men är det fysioterapeut du vill bli så förlorar du ju inget på att testa. Av geografiska skäl pluggar jag långt norrut och på min skola tar de in jättemånga på vårdprogrammen eftersom det är sån brist på vårdpersonal här uppe. Det är de som hade kommit in med 0.75 så det bör inte vara några problem, det beror ju också på vilken skola man söker in på.

Iq är mindre relevant.
  • Anonym (Jagärtrög)

Varje gång jag testsr dessa snabbt IQtester ( som säkert int är jätte pålitlig), får jag runt 130. Ändä är jag utan utbildning och känner mig trög i det mest. Du ha iallafall kommit någonstans, så fortsätt kämpa 

• Anonym (klart)
    Anonym (erikerkki) skrev 2024-10-31 21:35:26 följande:
    Universitet och IQ

Jag har gjort ett par IQ tester och landat på allt mellan 85 och 90. Jag har skrivit 0.75 på högskoleprovet och har 12 i meritvärde från gymnasiet. Är det överhuvudtaget möjligt att klara av en universitetsutbildning med min begåvning?

Vad är det för IQ-tester? Såna man gör själv på nätet eller är du utredd inom vården? 

För tester man gör själv är knappast tillförlitliga, och säger inte heller så mycket om hela ens begåvning, utan bara delar av den.

Så har du meritvärde 12 från gymnasiet och har skrivit 0,75 på HP (snitt är väl 0,7?) så kommer du troligen att kunna klara en universitetsutbildning. Alla universitetsutbildningar är ju inte heller likvärdiga, utan ställer olika krav beroende på inriktning.
Svar på tråden Universitet och IQ