• Anonym (erikerkki)

Universitet och IQ

Jag har gjort ett par IQ tester och landat på allt mellan 85 och 90. Jag har skrivit 0.75 på högskoleprovet och har 12 i meritvärde från gymnasiet. Är det överhuvudtaget möjligt att klara av en universitetsutbildning med min begåvning?

• Svar på tråden Universitet och IQ
  • Anonym (x)
    Anonym (Någo) skrev 2025-01-10 19:52:14 följande:
    Tror du att en person som har 80 i iq, övar och gör om testet, får 120 i iq är en person som går från att vara lågintelligent till att vara högintelligent?

Enbart genom att öva på de specifika (speciella) frågorna som karakteriserar testet? Mönsterigenkänning exempelvis?

kuriosa: Enligt IQ-test så är Kim Kardashian smartare än Einstein. 
    Enligt vem? Var har du läst det? Och varför bara antar du att det är sant? 
    Det här med kritiskt tänkade och källkritik är inte riktigt din grej.

En person som gör IQ-test hos psykolog, kommer inte få IQ 120 om den originellt sätt har fått IQ 80. Även om den personen har övat. 

Du resonerar jättekonstigt. 
  • Anonym (Någo)
    Anonym (x) skrev 2025-01-10 20:11:59 följande:
    Enligt vem? Var har du läst det? Och varför bara antar du att det är sant? 
    Det här med kritiskt tänkade och källkritik är inte riktigt din grej.

En person som gör IQ-test hos psykolog, kommer inte få IQ 120 om den originellt sätt har fått IQ 80. Även om den personen har övat. 

Du resonerar jättekonstigt. 
    Det är fullt möjligt att att förbättra resultaten på ett iq-test genom övning. (Av just det som karaktäriserar testet) Varför sysslar inte du med kritiskt tänkande och källkritik. Du kanske bara gissar dig till att det är "jättetrovärdigt" eller hur det nu var du uttryckte dig?

Informationen om Kims och Einsteins iq härstammar från samma källa.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (x)
    Anonym (Någo) skrev 2025-01-10 21:16:05 följande:
    Det är fullt möjligt att att förbättra resultaten på ett iq-test genom övning. (Av just det som karaktäriserar testet) Varför sysslar inte du med kritiskt tänkande och källkritik. Du kanske bara gissar dig till att det är "jättetrovärdigt" eller hur det nu var du uttryckte dig?

Informationen om Kims och Einsteins iq härstammar från samma källa.
    Jaha. VILKEN källa? En skvallerblaska? Aftonbladet? Skrattande

Man kan kanske förbättra sitt IQ-resultat, man inte från 80 i IQ, till 120. Inte os riktiga IQ-tester som man gör hos psykolog. 
  • Anonym (Någo)
    Anonym (x) skrev 2025-01-10 21:19:18 följande:
    Jaha. VILKEN källa? En skvallerblaska? Aftonbladet? Skrattande

Man kan kanske förbättra sitt IQ-resultat, man inte från 80 i IQ, till 120. Inte os riktiga IQ-tester som man gör hos psykolog. 
    Från en precis lika trovärdig källan som gissade Einsteins iq-nivå.

Nu killgissar du.
  • Anonym (x)
    Anonym (Någo) skrev 2025-01-10 21:21:04 följande:
    Från en precis lika trovärdig källan som gissade Einsteins iq-nivå.

Nu killgissar du.
    Varför vill du inte säga källan?

Nej, det gör jag inte. Läs inlägget ovanför mitt. 

Du är efterbliven.
    Alla fattar utom du hur ultrafånigt och efterblivet det är med ditt uttalande om Kim Kardashian  och Einstein. 
  • Embla twopointoh
    Anonym (Någo) skrev 2025-01-10 18:46:03 följande:
    Du vet faktiskt inte hur mycket någon har kapacitet att förbättra sitt testresultat genom övning, det är spekulationer. Jag drog till med något för att beskriva en poäng här.

Vi kan fiktivt jämföra med att någons iq-kvot är länkat mellan att vara bra på soduko. eller rättare sagt så (i den här fiktiva miljön) så anses det vara en allmän sanning att de som är intelligenta är bra på soduko. Hela upplägget med IQ-test är en paradox. Tested visar endast hur duktig en person är på att göra just det testet. Får man ett dåligt resultat så kan man öva och göra ett liknande test igen med bättre resultat. 
    Det finns studier på detta, det är alltså inte alls spekulationer från min sida. Vuxna (över 25 år) kan förbättra sitt resultat med övning, men inte alls i närheten av det du drog till med. Se till exempel vad Mensa skriver i länken i ett inlägg ovan.

Jag förstår inte hur du menar att IQ skulle vara en paradox? Menar du cirkelresonemang? Eller bara motsägelse?
    Det är väl ingen som påstår att IQ skulle mäta något annat än just kognitiva färdigheter? Det du skriver är självklarheter och är inga argument mot IQ-testens riktighet. Bara för att man kan förbättra sitt resultat, betyder det inte att IQ i sig skulle vara bristande.
  • Anonym (Någo)
    Embla twopointoh skrev 2025-01-10 22:39:15 följande:
    Det finns studier på detta, det är alltså inte alls spekulationer från min sida. Vuxna (över 25 år) kan förbättra sitt resultat med övning, men inte alls i närheten av det du drog till med. Se till exempel vad Mensa skriver i länken i ett inlägg ovan.

Jag förstår inte hur du menar att IQ skulle vara en paradox? Menar du cirkelresonemang? Eller bara motsägelse?
    Det är väl ingen som påstår att IQ skulle mäta något annat än just kognitiva färdigheter? Det du skriver är självklarheter och är inga argument mot IQ-testens riktighet. Bara för att man kan förbättra sitt resultat, betyder det inte att IQ i sig skulle vara bristande.
    Paradoxen är att man redan i förväg har bestämt kriterierna för intelligens. 

(och jo, man kan kalla det för andra saker, men vi vet vad ett IQ-test påstår sig signalera) därför blir då också resultatet på ett IQ-test egentligen hur bra en människa är på att göra just det testet. Personen kan också öva upp sitt resultat och just den faktorn signalerar att det inte är ett mått på någons inneboende intelligens. Du blir inte duktig på fysik (Einstein eller duktig som "influencer" (Kim Kardashian)

Sen är det inte oemotsagt att intelligenta personer har en förmåga att göra bra ifrån sig på ett IQ-test.

Föreställ dig att kognitiva egenskaper har andra mätverktyg i stället. Nu drar jag till med något. Kanske att nya sorters intelligenstest  tas fram som mäter en persons uthållighet vid problemlösning t ex. Det kan man även öva upp men kanske blir ett mer rättvist underlag för någons kapacitet. IQ-testerna idag skrapar på det området.
  • Anonym (Hej)

IQ-test man gör hos Mensa är inte lika omfattande som ett IQ-test hos psykolog. Jag fick 132 ì IQ när jag gjorde Mensa-testet men blev normalbegåvad på psykologtestet.

• Embla twopointoh
    Anonym (Någo) skrev 2025-01-10 23:04:24 följande:
    Paradoxen är att man redan i förväg har bestämt kriterierna för intelligens. 

(och jo, man kan kalla det för andra saker, men vi vet vad ett IQ-test påstår sig signalera) därför blir då också resultatet på ett IQ-test egentligen hur bra en människa är på att göra just det testet. Personen kan också öva upp sitt resultat och just den faktorn signalerar att det inte är ett mått på någons inneboende intelligens. Du blir inte duktig på fysik (Einstein eller duktig som "influencer" (Kim Kardashian)

Sen är det inte oemotsagt att intelligenta personer har en förmåga att göra bra ifrån sig på ett IQ-test.

Föreställ dig att kognitiva egenskaper har andra mätverktyg i stället. Nu drar jag till med något. Kanske att nya sorters intelligenstest  tas fram som mäter en persons uthållighet vid problemlösning t ex. Det kan man även öva upp men kanske blir ett mer rättvist underlag för någons kapacitet. IQ-testerna idag skrapar på det området.
    Naturligtvis måste man bestämma vad man ska mäta innan man kan mäta det. Vilket konstigt argument. Det är som att säga att man misstror metoden att mäta människors längd, eftersom man först har bestämt kriterierna för vad längd är. I den vetenskapliga metodiken ingår liksom att ställa upp kriterier, göra förutsägelser, införa begränsningar, och så vidare.

IQ är inte ett exakt mått, utan det har en viss felmarginal, och man vet också att det kan påverkas av olika faktorer. Det du försöker invända mot det faktum att IQ kan förbättras marginellt med övning, är som att invända mot att mäta människors längd, eftersom längden kan påverkas och ändras även i vuxen ålder.

IQ-tester är inte perfekta. Men det är inte samma sak som att de inte är vetenskapliga eller tillförlitliga.

Du resonerar överlag ologiskt, och inte verkar du speciellt bevandrad i vetenskap.
  • Anonym (Någo)
    Embla twopointoh skrev 2025-01-10 23:22:43 följande:
    Naturligtvis måste man bestämma vad man ska mäta innan man kan mäta det. Vilket konstigt argument. Det är som att säga att man misstror metoden att mäta människors längd, eftersom man först har bestämt kriterierna för vad längd är. I den vetenskapliga metodiken ingår liksom att ställa upp kriterier, göra förutsägelser, införa begränsningar, och så vidare.

IQ är inte ett exakt mått, utan det har en viss felmarginal, och man vet också att det kan påverkas av olika faktorer. Det du försöker invända mot det faktum att IQ kan förbättras marginellt med övning, är som att invända mot att mäta människors längd, eftersom längden kan påverkas och ändras även i vuxen ålder.

IQ-tester är inte perfekta. Men det är inte samma sak som att de inte är vetenskapliga eller tillförlitliga.

Du resonerar överlag ologiskt, och inte verkar du speciellt bevandrad i vetenskap.

I det här fallet (IQ-test) så har man bestämt att mönsterigenkänning är ett mått på intelligens. Varför döper vi inte om intelligens till "nivå på mönsterigenkänning" då? 

Nej, det är inte ett exakt mått, du kan öva dig till ett bättre resultat, du kan inte öva dig till en annan längd i princip. 

Du kallar mig för ologisk och dåligt bevandrad i vetenskap. Vilka verktyg har du använt för att säkerställa det? Ditt tyckande? Låter inte särskilt vetenskapligt.

• Anonym (Uni)
    Anonym (erikerkki) skrev 2024-10-31 21:35:26 följande:
    Universitet och IQ

Jag har gjort ett par IQ tester och landat på allt mellan 85 och 90. Jag har skrivit 0.75 på högskoleprovet och har 12 i meritvärde från gymnasiet. Är det överhuvudtaget möjligt att klara av en universitetsutbildning med min begåvning?

Lite sent men jag tror inte att du behöver oroa dig. Du skriver fullt fungerande svenska och oroar dig för att du har för låg begåvning. Personer som verkligen har låg intelligens brukar inte reflektera över sin egen intelligens. Personer med låg intelligens brukar inte kunna uttrycka sig så bra i skrift som du gör. Så det kommer nog att gå bra så länge du ägnar mer tid åt att studera än åt att festa.
Svar på tråden Universitet och IQ