• Anonym (x)

Universitet och IQ

Anonym (Någo) skrev 2025-01-10 13:58:55 följande:

Man kan ju öva upp sig i iq tester, så jag undrar hur pass tillförlitliga de egentligen är. 

Om du övar iq-tester och går från 80 till 150, vågar du starta utbildningen då ts? 

Jag var ironisk.

Testerna är jättetillförliga. 
    Ialla fall testerna man gör hos psykolog, inte över nätet.
  • Anonym (x)
    Anonym (Någo) skrev 2025-01-10 15:51:32 följande:
    "Jättetillförlitliga" Hur vet du det? För att testerna (som man kan öva upp sig på) säger det?

Tänker på filmen karate kid. Genom att vaxa bilen så blev han duktig på karate. Jag finner det osannolikt. Det är mer troligt att han blev duktig på att vaxa bilen.

.
    För att alla forskare och psykologer är överens om det. 
  • Anonym (x)
    Anonym (Någo) skrev 2025-01-10 18:46:03 följande:
    Du vet faktiskt inte hur mycket någon har kapacitet att förbättra sitt testresultat genom övning, det är spekulationer. Jag drog till med något för att beskriva en poäng här.

Vi kan fiktivt jämföra med att någons iq-kvot är länkat mellan att vara bra på soduko. eller rättare sagt så (i den här fiktiva miljön) så anses det vara en allmän sanning att de som är intelligenta är bra på soduko. Hela upplägget med IQ-test är en paradox. Tested visar endast hur duktig en person är på att göra just det testet. Får man ett dåligt resultat så kan man öva och göra ett liknande test igen med bättre resultat. 
    Stämmer inte. 

IQ säger mycket, om en mängd olika saker. 
  • Anonym (x)
    Anonym (Någo) skrev 2025-01-10 19:52:14 följande:
    Tror du att en person som har 80 i iq, övar och gör om testet, får 120 i iq är en person som går från att vara lågintelligent till att vara högintelligent?

Enbart genom att öva på de specifika (speciella) frågorna som karakteriserar testet? Mönsterigenkänning exempelvis?

kuriosa: Enligt IQ-test så är Kim Kardashian smartare än Einstein. 
    Enligt vem? Var har du läst det? Och varför bara antar du att det är sant? 
    Det här med kritiskt tänkade och källkritik är inte riktigt din grej.

En person som gör IQ-test hos psykolog, kommer inte få IQ 120 om den originellt sätt har fått IQ 80. Även om den personen har övat. 

Du resonerar jättekonstigt. 
  • Anonym (x)
    Anonym (Någo) skrev 2025-01-10 21:16:05 följande:
    Det är fullt möjligt att att förbättra resultaten på ett iq-test genom övning. (Av just det som karaktäriserar testet) Varför sysslar inte du med kritiskt tänkande och källkritik. Du kanske bara gissar dig till att det är "jättetrovärdigt" eller hur det nu var du uttryckte dig?

Informationen om Kims och Einsteins iq härstammar från samma källa.
    Jaha. VILKEN källa? En skvallerblaska? Aftonbladet? Skrattande

Man kan kanske förbättra sitt IQ-resultat, man inte från 80 i IQ, till 120. Inte os riktiga IQ-tester som man gör hos psykolog. 
  • Anonym (x)
    Anonym (Någo) skrev 2025-01-10 21:21:04 följande:
    Från en precis lika trovärdig källan som gissade Einsteins iq-nivå.

Nu killgissar du.
    Varför vill du inte säga källan?

Nej, det gör jag inte. Läs inlägget ovanför mitt. 

Du är efterbliven.
    Alla fattar utom du hur ultrafånigt och efterblivet det är med ditt uttalande om Kim Kardashian  och Einstein. 
Svar på tråden Universitet och IQ