Universitet och IQ
Anonym (Någo) skrev 2025-01-10 16:23:55 följande:
Jag vet inte om alla är sakkunniga är överens om det. Om man definierar ett IQ-test med slutresultatet så skapas en paradox.Blir personen mer intelligent (eller har en bättre reasoning ability) om den via övning får upp sitt iq test från 80 till 150? Mja, visst kan man hävda det. Men vad innebär det i realiteten? Personens förmåga torde inte förändrats markant.
Det man uppnår genom övning, är att bli bättre på själva testet, du får en erfarenhet som gör att du blir medveten om olika typer av lösningar/mönster, och som en följd av det hittar lösningar snabbare än någon som aldrig gjort ett test förut. Så du har helt rätt i att "personens förmåga torde inte förändras markant" med övning.
IQ-test är kvantifierbara, och därför tillförlitliga/vetenskapliga (till skillnad från EQ eller Gardner), men de mäter bara en egenskap av det antal egenskaper som utgör människans intelligens (jag skiljer på IQ och på intelligens).