Inlägg från: Anonym (Normalt?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Normalt?)

Självhjälpstips mental hälsa tack (3årstrots)

Är detta verkligen ett normalt beteende? Tycker det låter lite väl extremt. Istället för att åka till BVC kan du väl ringa och rådfråga lite? Våran snart 3 åring beter sig sådär väldigt sällan men när han gör det är det för att han är trött/hungrig/frustrerad. Det är då ofta korts utbrott och snabbt övergående. Antingen har vi ett enkelt barn eller så har ni speciella utmaningar som inte hör till vardagen. 

Mitt klena tips är att inte säga något alls när du är som mest arg, om du vet att du kommer säga något som kanske bara eskalerar. 

• Anonym (Normalt?)
    Anonym (Slutkörd) skrev 2024-12-27 20:48:10 följande:

Jag säger att det är normalt då alla andra trådar jag läst om samma sak fått de svaren, att det är normalt och övergående även om barn såklart är olika. Har vänner med treåringar som helt tycks sakna känsloliv och aldrig bråkar, andrs har det ?ännu värre?. Är således inte orolig över min pojks beteende, har nämnt en del för BVC som inte alls är bekymrade. 

Därför hamnar frågeställningen istället kring tips på hur jag som förälder kan undvika tappa fattningen, och gapa tillbaka vilket är helt orimligt, är ju knappast något vidare föredöme gällande känsloreglering?. 

men att upprepa mantra ?säg inget säg inget? kanske kan funka ändå? värt att prova. Tack för du tog dig tid! 

Ja, det är ju så olika och de i min omgivning kanske inte är så öppna om deras ev problem med sina barn! Vår son är ju inte lika trotsig, inte än iallafall. Men det med att klä på och komma iväg har blivit kaos också och generellt lite mer trots än innan. De gånger jag tyvärr också halvt blivit arg tillbaka har jag fått sån ångest efteråt så nu är min strategi att bara vara tyst. När känslan av hopplöshet och frustration når sitt max så påminner jag mig om att bara va tyst, det ger mig liksom en liten paus och så kan jag svara när det lagt sig lite.
    Tipset ovan tycker jag är jättebra också!
Svar på tråden Självhjälpstips mental hälsa tack (3årstrots)