Självhjälpstips mental hälsa tack (3årstrots)
Anonym (Slutkörd) skrev 2024-12-27 20:48:10 följande:
Jag säger att det är normalt då alla andra trådar jag läst om samma sak fått de svaren, att det är normalt och övergående även om barn såklart är olika. Har vänner med treåringar som helt tycks sakna känsloliv och aldrig bråkar, andrs har det ?ännu värre?. Är således inte orolig över min pojks beteende, har nämnt en del för BVC som inte alls är bekymrade.
Därför hamnar frågeställningen istället kring tips på hur jag som förälder kan undvika tappa fattningen, och gapa tillbaka vilket är helt orimligt, är ju knappast något vidare föredöme gällande känsloreglering?.
men att upprepa mantra ?säg inget säg inget? kanske kan funka ändå? värt att prova. Tack för du tog dig tid!
Jag kör absolut den nämnda taktiken ? "var bara tyst" som ett mantra. Försöker även undvika att styra/kontrollera saker som jag inte måste, t.ex. om han vill prova på saker som känns stökigt/opraktiskt för mig men som inte egentligen är nån fara. Båda de sakerna upplever jag hjälper mycket.
Även detta funkar för oss:
- Absolut nolltolerans på hetsiga program och spel på padda/TV (= det mesta tecknat/animerat går bort)
- Pysselböcker
- Inte störa självständig lek (när han är igång och har fokus med nått får han köra på, även om det är konstigt eller inte vad jag hade tänkt just då)
Men största avgörande faktorn för oss är nog fysisk aktivering, dagar då vi inte varit ute och lekt/härjat så måste ju all den energin ut inomhus och det blir armageddon.
Men du skriver också att du vissa dagar inte vill leva pga detta, vilket absolut låter som du behöver hjälp att ta dig igenom det. Inte ska du behöva gå runt och må så. Förslagsvis börja med någon form av antidepressiv och se om det hjälper? Du bör berätta för dina närmaste hur du känner, de bör veta hur allvarlig situationen är och kansle finns det mer avlastning att få än du kan tänka på just nu.
Önskar dig lycka till och mer ro i tillvaron!