• Anonym (Densomintefanns)

Frågor om barnlöshetsutredning

Hej!

Tänkte rådfråga er som genomgått en utredning för barnlöshet. Jag har kontaktat en privat gynekologenhet då jag och min partner önskar starta en utredning då vi inte lyckas behålla en graviditet. Jag har under 1,5 år haft två tidiga missfall samt en ofostrig graviditet som fick avslutas i vecka 11. I samtalet med mottagningen så blev personen jag talade med osäker huruvida utredningen kan göras då jag varit gravid och om man ska räkna från min ofostriga graviditet som aboterades i september. Jag fattar det som att hen menar att det bör gå ett år från den graviditeten.. 😓 Har ni andra varit med om liknande? Jag tänker att jag har ju inte behållit en enda graviditet och ingen har varit frisk så då borde jag kunna få en utredning. Den andra punkten handlar om bmi. Jag har ett godkänt bmi, trots min övervikt, men jag ska ju inte göra ivf utan enbart en utredning. Har ni andra nekats utredning pga övervikt? Ivf har jag förstått är svårt att få till vid övervikt..  men en utredning? 😓

• Svar på tråden Frågor om barnlöshetsutredning
  • Aliona

Jag har tidigare hört från en som var i din situation att det är ett år utan graviditet, alltså ett år efter senaste missfall. Men jag kan inte svära på att det stämmer.

Du kan ju söka utredning för upprepade missfall också, men då ska man ha haft tre bekräftade missfall i följd. 

Hej! 

Tack fina ni för era svar! 🙏 Jag ska bolla med dem om utredning av upprepade missfall när de återkommer senare i veckan. 

• Aliona
    Anonym (Densomintefanns) skrev 2024-12-30 20:22:30 följande:

Hej! 

Tack fina ni för era svar! 🙏 Jag ska bolla med dem om utredning av upprepade missfall när de återkommer senare i veckan. 

Insåg att hag gav lite torrt svar, höll på med annat samtidigt. Beklagar dina missfall, jag har inte varit med om det själv men vet från närstående hur sorgligt det kan vara. Med din utredning så tänker jag att det är viktigt att fokus blir på rätt saker. Du kan ju uppenbarligen bli gravid och det bådar ju verkligheten gott, och fokus bör vara på hjälp att behålla graviditeterna. Hoppas att det går bra för er snart! 
  • Anonym (F)

För oss var det tvunget att ha gått ett år efter att missfallet inledes. Vi försökte skicka egen vårdbegära
    men fick avslag, och svar att det skulle gått ett helt år. Valde att göra det helt privat och betala själva, fick ocksp hjälp via min vårdcentral där min läkare förstod hur det tog psykiskt så han remitterade till fertilitetsläkare.
    Men tycker du ska ha gott hopp, du har ändå blivit gravid tre gånger på ett och ett halvt år. Nästa gång kan allt vara på er sida och det går hela vägen 🤞🍀
    Det borde gå att få till att du får ta hormon prover för att se att du har tillräckligt med progesteron för att behålla gravidite och ett ultraljud för att se att slemhinnan ser bra ut. De tidiga skulle ju kunna hjälpas med progesteron eventuellt. Den ofosrerliga är nog bara otur i celldelningen/sammansättbing av kromosomer och inget vården kan hjälpa till med i Sverige. vårt missfall var samma, det händer tyvärr bara ibland och man önskar att kroppen kunde förstå själv att släppa graviditet som inte kan bli bebis. 

lucka till, testa med din vanliga läkarkontakt om de kan hjälpa dig fram snabbare

Hej! 

Tack för svar! 🙏 Kan berätta att det var tvunget att ha gått ett år drygt efter missfallet/aborten. Jag fick inte heller påbörja en missfallutredning osv. Vänta och avvakta var svaren typ samt att man kan göra ivf långt upp åldrarna idag.. fyller 35 om några dagar. 🤯 Inte intresserad av det utan vill ju såklart försöka på naturlig väg. Någon som fått chansen att kolla upp sitt progesteron på vårdcentralen? Kan man det? Det är något som jag funderat mycket på då två missfall skett tidigt och det känts som att graviditeten inte velat stanna strax efter att ägget fäst sig. Rörigt skrivet 😌, men skyller på första jobbdagen efter ledighet. 

• Anonym (Genetisk utredning?)
    Anonym (Densomintefanns) skrev 2025-01-02 19:39:14 följande:

Hej! 

Tack för svar! 🙏 Kan berätta att det var tvunget att ha gått ett år drygt efter missfallet/aborten. Jag fick inte heller påbörja en missfallutredning osv. Vänta och avvakta var svaren typ samt att man kan göra ivf långt upp åldrarna idag.. fyller 35 om några dagar. 🤯 Inte intresserad av det utan vill ju såklart försöka på naturlig väg. Någon som fått chansen att kolla upp sitt progesteron på vårdcentralen? Kan man det? Det är något som jag funderat mycket på då två missfall skett tidigt och det känts som att graviditeten inte velat stanna strax efter att ägget fäst sig. Rörigt skrivet 😌, men skyller på första jobbdagen efter ledighet. 

Vad tråkigt

Det finns ställen som erbjuder provtagning av progesteron, för lite olika priser. Var i landet bor du någonstans?
    Anonym (Genetisk utredning?) skrev 2025-01-02 19:49:26 följande:
    Vad tråkigt

Det finns ställen som erbjuder provtagning av progesteron, för lite olika priser. Var i landet bor du någonstans?
    Hej!

Jättetråkigt och konstigt! Jag bor i närheten.av Kalmar 😊. Hittat att det går att testa via werlabs och holistic (självtest). Inte riktigt säker på hur bra sådana tester är. 
    Anonym (Densomintefanns) skrev 2025-01-02 19:58:41 följande:
    Hej!

Jättetråkigt och konstigt! Jag bor i närheten.av Kalmar 😊. Hittat att det går att testa via werlabs och holistic (självtest). Inte riktigt säker på hur bra sådana tester är. 
    Holistic känner jag inte till men Werlabs skickar sina blodprover till samma laboratorium som sjukvården använder, så det skulle jag lita på
  • Aliona
    Anonym (Genetisk utredning?) skrev 2025-01-02 20:17:36 följande:
    Holistic känner jag inte till men Werlabs skickar sina blodprover till samma laboratorium som sjukvården använder, så det skulle jag lita på
    Instämmer. Werlsbs är lika pålitlig som vanlig sjukvård, bara att man får betala själv. 
  • Anonym (F)
    Anonym (Densomintefanns) skrev 2025-01-02 19:58:41 följande:
    Hej!

De gör att lita på, de ska göras sju dagar efter ägglossning. Tog själv progesteron några gånger via testmottagningen, även hcg och progesteron i början på gravidite.
  • Anonym ((Katt))
    Anonym (Densomintefanns) skrev 2025-01-02 19:39:14 följande:

Hej! 

Hej! Beklagar verkligen vad ni går igenom! 

Vi fick göra en missfallsutredning (privat, men bekostad via Landstinget) när vi haft tre upprepade missfall efter vecka 6. Bor i Göteborg, så vet inte om det är olika riktlinjer beroende på var i Sverige man befinner sig. 

Jag skulle skrivit en egenremiss och tagit det därifrån 😊 

Hej!

Jag ska nog ta och prova werlabs. Tack för inputen! 😊 Tänkte höra om någon vet hur det fungerar med missfallsutredning och det jag funderat på är huruvida man måste uppsöka sjukvård vid missfallen? Det jag klurar på är om dessa måste finnas dokumenterade. Många missfall sker ju i hemmet och utan inblandning av vården. I detta fallet syftar jag främst på privata gynmottagningar. 

Anonym (Densomintefanns) skrev 2025-01-04 18:56:38 följande:

Hej!

Jag ska nog ta och prova werlabs. Tack för inputen! 😊 Tänkte höra om någon vet hur det fungerar med missfallsutredning och det jag funderat på är huruvida man måste uppsöka sjukvård vid missfallen? Det jag klurar på är om dessa måste finnas dokumenterade. Många missfall sker ju i hemmet och utan inblandning av vården. I detta fallet syftar jag främst på privata gynmottagningar. 

Enligt det som står i länken i mitt första inlägg så måste man ha sökt vård vid missfallen. Om det verkligen är så i verkligheten vet jag inte. 

Hej! 

Jag provade idag att göra ett hemmatest som heter fertilitetstest kvinna från gettested (blåvit förpackning). Det mäter AHM som är kopplat till äggstocksreserven. Resultatet blev dålig/lägre äggstocksreserv. 😭 Någon annan som gjort detta testet och det visat sig stämma? Tänker om man sedan fått det konstaterat hos gynekologen. 

• Anonym (F)
    Anonym (Densomintefanns) skrev 2025-01-05 11:56:32 följande:

Hej! 

Jag provade idag att göra ett hemmatest som heter fertilitetstest kvinna från gettested (blåvit förpackning). Det mäter AHM som är kopplat till äggstocksreserven. Resultatet blev dålig/lägre äggstocksreserv. 😭 Någon annan som gjort detta testet och det visat sig stämma? Tänker om man sedan fått det konstaterat hos gynekologen. 

Skulle inte ta för hårt på ett hemma test. Dessutom säger inte amh supermycket. Hade som en 40 åring vid 30 och blev gravid spontant, men jag ska inte räkna stenhårt att vara fertil vid 40. 

Amh är en trubbigt värde, det behövs ett kompletterande ultraljud för att få en bild av läget. 

Anonym (Densomintefanns) skrev 2025-01-05 11:56:32 följande:

Hej! 

Har aldrig undersökt dessa tester. Vilka personer och företag är det som ligger bakom dem? Ser lite blandade recensioner där en del fått resultat som varit kraftigt avvikande mot vad andra test visat. En del misstänker t.o.m. att testerna blivit ihopblandade. 
    Hur ska provet tas? Hur ser testet ut? Och hur gjorde du? Vad står det i bipacksedeln och bruksanvisningen, står det något om hur testet är uppbyggt och om det kan finnas felkällor? Tex att det kan visa fel om du ätit Biotin. Om du orkar skriva
Svar på tråden Frågor om barnlöshetsutredning