• aman008

Hur hantera pappans nya partner

Hej

Jag har nyss gått isär med barnets pappa (slutet av oktober). Vår dotter fyllde precis 3 år. Han var otrogen med en kollega. Som då också valde att gå isär med sin och flyttade ut på 1 vecka. Redan efter 2 veckor valde dem att introducerar min dotter för henne. Och jag är så arg för det här. Det var dåligt mellan oss och nästan slut. Även jag har träffat en ny, men känner inte att det är dags att introducera vårt barn redan. Vi står med hus och bilar ihop. Vill ha allt det löst innan. Vi har suttit i samtal på familjerådgivningen där hon inte rekommenderat att barnen träffar den nya så snabbt, man kan vänta ett tag. För är hon som skall vara full fokus. Och jag tycker det är bäst så. 
    Igår meddelade pappan att han tänkt flytta ihop med henne och hennes 2 barn så fort  huset är sålt. Bad han att lugna sig för vår dotters skull. Idag tog han med henne till den nya igen, utan att ens berätta det för mig, igen. Jag känner mig så jävla överkörd. Är såklart mer problem. Men hur skall man hantera situationen?! Nästa vecka har vi ett samarbetssamtal med familjerätten. Och jag kommer såklart tagit upp detta. Vår dotter pratar fortfarande mycket om mamma och pappa ihop. . Tycker så synd om henne

• Svar på tråden Hur hantera pappans nya partner
  • Jemp

Jag tycker inte han gör rätt, men det finns inget du kan göra. Han har heller ingen plikt att berätta för dig vad de gör när han har barnet. 

• Anonym (S)

Hans liv, hans val. Självklart idiotiska val, men likväl något som du faktiskt bara måste bita ihop om och acceptera. Så sluta tala om för honom hur han ska leva, han lyssnar ju ändå inte.

Och er treåring kommer fatta så småningom att ni har gått isär.

• Anonym (Lina)

Säger detsamma som tidigare att det är idiotiskt och oansvarigt av honom men du kan inget göra. Att tjafsa om det skapar bara en än värre situation för barnet. Fokusera på ditt och försök att få till en stabil situation som möjligt för din del. Försök sätta din dotter före dina känslor och ilska gentemot ditt ex.

• Anonym (Jcad)

Som man instämmer jag att att han är en skithög som inte låter barnet först landa i separationen, men inte så mycket du kan göra. Om du lyfter det så lyft det utifrån att det vore bättre för barnet att vänta

Tycker också synd om din dotter men det blir inte
    bättre om hennes föräldrar pratar illa om varandra. Jag är själv skilsmässobarn och talar utifrån egen erfarenhet

• Anonym (SA)

Lär barnet säga ?Mamma och pappa pussades!?. Tro mig, det blir kul!

• Anonym (Emilie)

Han är en idiot. Så är det.

Själv skulle jag inte introducera en ny på 6-12 månader minst, just för att minska risken att man introducerar någon som inte kommer finnas kvar i barnets liv sedan om förhållandet skulle ta slut.

Tyvärr är det dock så att man inte kan styra vad den andra föräldern gör. Så du kommer säkert få se en strid ström av olika damer som styvmammor på den sidan. Som tur är står du för tryggheten i ditt barns liv och du kan alltid vara ditt barns trygga famn att vila i när det snurrar för snabbt hemma hos pappa. 

Det lönar sig aldrig att vara impulsiv och opålitlig som förälder. 

• Anonym (du)

Det enda du kan göra är att vara en stabil förälder till din dotter. Du kan inte bestämma vad pappan gör. eller bestämma hur han ska sköta sitt föräldraskap.

Om han gör saker som uppenbart skadar er dotter så kan du orosanmäla honom, men att introducera en ny partner lite för snabbt är nog inte av den kalibern. 

Men att ni nyligen separerat betyder ju inte att flickvännen till ditt ex är ny. De kan ju ha varit ihop länge innan det tog slut med er? och att de nu är säkra på att de vill vara med varandra. Min mamma träffade en ny och lämnade min pappa när jag var barn. Vi flyttade ihop med honom ganska omgående och de är fortfarande gifta nu, nästan 40 år senare. De var ett par nåt år innan skilsmässan med min pappa gick igenom, så han var inte ny för henne. Jag träffade honom första gången några månader innan vi alla flyttade ihop.

Så det behöver inte bli dåligt bara för att det är nytt.

• aman008

Tack för alla svar. 

Idag blev min dotter arg på mig för hon inte har en likadan säng som hon har hos (pappans nyas namn) Så hon har förmodligen redan flyttat in hos henne utan att säga till mig. Jag kommer inte nämna något för pappan än, får ta upp det på mötet. Dem har alltså sets i 2,5 månad.. Jag förstår att jag inte skall lägga mig i vad han gör eller ej. Men fasen vad det svider...

• Anonym (S)
    aman008 skrev 2025-01-08 21:08:41 följande:

Tack för alla svar. 

Idag blev min dotter arg på mig för hon inte har en likadan säng som hon har hos (pappans nyas namn) Så hon har förmodligen redan flyttat in hos henne utan att säga till mig. Jag kommer inte nämna något för pappan än, får ta upp det på mötet. Dem har alltså sets i 2,5 månad.. Jag förstår att jag inte skall lägga mig i vad han gör eller ej. Men fasen vad det svider...

Du ska inte alls ta upp det på mötet. Det är inte relevant.
  • Anonym (Hm)
    aman008 skrev 2025-01-08 21:08:41 följande:

Tack för alla svar. 

Ta inte upp detta.
Svar på tråden Hur hantera pappans nya partner