• aman008

Hur hantera pappans nya partner

Hej

Jag har nyss gått isär med barnets pappa (slutet av oktober). Vår dotter fyllde precis 3 år. Han var otrogen med en kollega. Som då också valde att gå isär med sin och flyttade ut på 1 vecka. Redan efter 2 veckor valde dem att introducerar min dotter för henne. Och jag är så arg för det här. Det var dåligt mellan oss och nästan slut. Även jag har träffat en ny, men känner inte att det är dags att introducera vårt barn redan. Vi står med hus och bilar ihop. Vill ha allt det löst innan. Vi har suttit i samtal på familjerådgivningen där hon inte rekommenderat att barnen träffar den nya så snabbt, man kan vänta ett tag. För är hon som skall vara full fokus. Och jag tycker det är bäst så. 
    Igår meddelade pappan att han tänkt flytta ihop med henne och hennes 2 barn så fort  huset är sålt. Bad han att lugna sig för vår dotters skull. Idag tog han med henne till den nya igen, utan att ens berätta det för mig, igen. Jag känner mig så jävla överkörd. Är såklart mer problem. Men hur skall man hantera situationen?! Nästa vecka har vi ett samarbetssamtal med familjerätten. Och jag kommer såklart tagit upp detta. Vår dotter pratar fortfarande mycket om mamma och pappa ihop. . Tycker så synd om henne

• Svar på tråden Hur hantera pappans nya partner
  • aman008

Varför skall man inte ta upp detta? Vi gjorde iordning hennes rum, ihop med henne i helgen i huset. Inför försäljningen. Då säger han att här skall Meja sova när hon är hos pappa. Hon blir jätteglad. Dagen efter verksr det som att dem fixat en säng till henne hemma his hans nya. Så hon skall stå med 3 boenden och det skall vara okej? Och sen skall dem skaffa ett gemensamt boende när huset är sålt. Kan inte ungen bara få landa i allt någon gång..

Varenda gång jag hämtar mitt barn efter några dagar hos pappan så säger hon antingen att pappa säger att du är dum eller att pappa är dum mot oss. 
    Hon har börjat bli väldigt arg, ja hon är 3 år och trots finns. Men det här är något annat. Trotsig har hon varit hela året. Men inte så arg som hon är nu. Och börjat slåss. 

• Anonym (S)
    aman008 skrev 2025-01-08 21:56:17 följande:

Varför skall man inte ta upp detta? Vi gjorde iordning hennes rum, ihop med henne i helgen i huset. Inför försäljningen. Då säger han att här skall Meja sova när hon är hos pappa. Hon blir jätteglad. Dagen efter verksr det som att dem fixat en säng till henne hemma his hans nya. Så hon skall stå med 3 boenden och det skall vara okej? Och sen skall dem skaffa ett gemensamt boende när huset är sålt. Kan inte ungen bara få landa i allt någon gång..

Varenda gång jag hämtar mitt barn efter några dagar hos pappan så säger hon antingen att pappa säger att du är dum eller att pappa är dum mot oss. 
    Hon har börjat bli väldigt arg, ja hon är 3 år och trots finns. Men det här är något annat. Trotsig har hon varit hela året. Men inte så arg som hon är nu. Och börjat slåss. 

För att det inte är relevant för de frågor som ni ska diskutera. Om hon har en säng hos pappans nya så ska du inte lägga dig i det.

Vad är det egentligen ni ska på samarbetssamtal för? Funkar inte umgänget? Funkar inte kommunikationen kring umgänget? Eller kommunikationen kring dotterns läkarbesök eller annat? För en sak är säker och det är att hans relation har du inte med att göra, så den får du bara bita ihop om. Så länge inte hans nya är tungt kriminell, alkoholist eller knarkare förstås, behandlar er dotter illa eller är våldsam inför henne, men det verkar inte så.
  • Anonym (Emilie)
    aman008 skrev 2025-01-08 21:08:41 följande:

Tack för alla svar. 

Idag blev min dotter arg på mig för hon inte har en likadan säng som hon har hos (pappans nyas namn) Så hon har förmodligen redan flyttat in hos henne utan att säga till mig. Jag kommer inte nämna något för pappan än, får ta upp det på mötet. Dem har alltså sets i 2,5 månad.. Jag förstår att jag inte skall lägga mig i vad han gör eller ej. Men fasen vad det svider...

De har garanterat setts i mer än 2,5 månader. 

• Anonym (S)
    Anonym (Emilie) skrev 2025-01-09 07:23:28 följande:

Inte nödvändigtvis.
  • Anonym (du)
    aman008 skrev 2025-01-08 21:08:41 följande:

Tack för alla svar. 

Idag blev min dotter arg på mig för hon inte har en likadan säng som hon har hos (pappans nyas namn) Så hon har förmodligen redan flyttat in hos henne utan att säga till mig. Jag kommer inte nämna något för pappan än, får ta upp det på mötet. Dem har alltså sets i 2,5 månad.. Jag förstår att jag inte skall lägga mig i vad han gör eller ej. Men fasen vad det svider...

Hur vet du att de setts i 2,5 månad? Om hon är en kollega så har de säkert känt varandra länge, kanske haft en relation länge också. 

Vad som svider för dig är nåt annat än hur det blir för din dotter. Det är det du måste hålla isär. Sveket mot ert äktenskap är dina känslor, hur det blir för dottern är det du ska fokusera på.
  • Anonym (du)
    Anonym (Emilie) skrev 2025-01-09 07:23:28 följande:

Anonym (S) skrev 2025-01-09 08:25:14 följande:
    Inte nödvändigtvis.

Så de möttes och han var otrogen med henne dagen innan han lämnade TS för hennes skull? Och även hon lämnade sin man för hans skull? Inte så troligt faktiskt.

Mer troligt att de känt varann ett bra tag. Eftersom de är kollegor och jobbat ihop har de fått mer och mer känslor, som ledde till faktisk otrohet och sen beslut om att lämna sina respektive. Kan ha pågått länge innan själva separationen var ett faktum.
  • Anonym (A)
    Anonym (du) skrev 2025-01-09 09:23:32 följande:
    Hur vet du att de setts i 2,5 månad? Om hon är en kollega så har de säkert känt varandra länge, kanske haft en relation länge också. 

Vad som svider för dig är nåt annat än hur det blir för din dotter. Det är det du måste hålla isär. Sveket mot ert äktenskap är dina känslor, hur det blir för dottern är det du ska fokusera på.
    Och det är väl det TS gör, bryr sig om dottern:

• Anonym (du)
    Anonym (A) skrev 2025-01-09 09:45:26 följande:

Ja, och då är det där TS ska gå in och agera. Inte i allt det andra som hon nu verkar fokusera på. 
  • Anonym (Göran)

Det är lätt att bli bitter efter en separation.  jag har  egen erfarenhet.  

Tyvärr kan du inte göra något åt den uppkomna situationen.
    Att klaga ?beskylla? anklaga är inte till fördel eftersom man då uppfattas som just bitter missunnsam och en besvärlig person.  

Det är väldigt energikrävande och jobbigt när det blir just så som du nu har fått det?

Det bästa är att släppa det. Det kan annars eskalera och ge energi till de andra som du stör dig på?

De kan finnas en risk att de startar ännu mer konflikter för att ställa till oreda och  problem. Tyvärr finns det sådana personer. 

Låt det ha sin gång och välj dina strider omsorgsfullt.  Det blir lugnast så för dig själv.  

Sen kan du ju tänka vad du vill om dem och situationen.

• Anonym (S)
    Anonym (A) skrev 2025-01-09 09:45:26 följande:

Fast detta har inte att göra med att han har en ny tjej, att dottern har en säng där eller att de ska flytta ihop. Man kanske vill påstå det, men finner inga belägg för det. Snarare verkar dottern tycka bra om den nya tjejen.

Att pappan snackar skit om ts till deras dotter är så klart helt fel och det är något som hon kan ta upp i samtalet. Hans nya relation får hon däremot lämna utanför.
Svar på tråden Hur hantera pappans nya partner