Inlägg från: Anonym (S) |Visa alla inlägg
  • Anonym (S)

Hur hantera pappans nya partner

Hans liv, hans val. Självklart idiotiska val, men likväl något som du faktiskt bara måste bita ihop om och acceptera. Så sluta tala om för honom hur han ska leva, han lyssnar ju ändå inte.

Och er treåring kommer fatta så småningom att ni har gått isär.

• Anonym (S)
    aman008 skrev 2025-01-08 21:08:41 följande:

Tack för alla svar. 

Idag blev min dotter arg på mig för hon inte har en likadan säng som hon har hos (pappans nyas namn) Så hon har förmodligen redan flyttat in hos henne utan att säga till mig. Jag kommer inte nämna något för pappan än, får ta upp det på mötet. Dem har alltså sets i 2,5 månad.. Jag förstår att jag inte skall lägga mig i vad han gör eller ej. Men fasen vad det svider...

Du ska inte alls ta upp det på mötet. Det är inte relevant.
  • Anonym (S)
    aman008 skrev 2025-01-08 21:56:17 följande:

Varför skall man inte ta upp detta? Vi gjorde iordning hennes rum, ihop med henne i helgen i huset. Inför försäljningen. Då säger han att här skall Meja sova när hon är hos pappa. Hon blir jätteglad. Dagen efter verksr det som att dem fixat en säng till henne hemma his hans nya. Så hon skall stå med 3 boenden och det skall vara okej? Och sen skall dem skaffa ett gemensamt boende när huset är sålt. Kan inte ungen bara få landa i allt någon gång..

Varenda gång jag hämtar mitt barn efter några dagar hos pappan så säger hon antingen att pappa säger att du är dum eller att pappa är dum mot oss. 
    Hon har börjat bli väldigt arg, ja hon är 3 år och trots finns. Men det här är något annat. Trotsig har hon varit hela året. Men inte så arg som hon är nu. Och börjat slåss. 

För att det inte är relevant för de frågor som ni ska diskutera. Om hon har en säng hos pappans nya så ska du inte lägga dig i det.

Vad är det egentligen ni ska på samarbetssamtal för? Funkar inte umgänget? Funkar inte kommunikationen kring umgänget? Eller kommunikationen kring dotterns läkarbesök eller annat? För en sak är säker och det är att hans relation har du inte med att göra, så den får du bara bita ihop om. Så länge inte hans nya är tungt kriminell, alkoholist eller knarkare förstås, behandlar er dotter illa eller är våldsam inför henne, men det verkar inte så.
  • Anonym (S)
    Anonym (Emilie) skrev 2025-01-09 07:23:28 följande:

De har garanterat setts i mer än 2,5 månader. 

Inte nödvändigtvis.
  • Anonym (S)
    Anonym (A) skrev 2025-01-09 09:45:26 följande:
    Och det är väl det TS gör, bryr sig om dottern:

Varenda gång jag hämtar mitt barn efter några dagar hos pappan så säger hon antingen att pappa säger att du är dum eller att pappa är dum mot oss. 
    Hon har börjat bli väldigt arg, ja hon är 3 år och trots finns. Men det här är något annat. Trotsig har hon varit hela året. Men inte så arg som hon är nu. Och börjat slåss.
    Fast detta har inte att göra med att han har en ny tjej, att dottern har en säng där eller att de ska flytta ihop. Man kanske vill påstå det, men finner inga belägg för det. Snarare verkar dottern tycka bra om den nya tjejen.

Att pappan snackar skit om ts till deras dotter är så klart helt fel och det är något som hon kan ta upp i samtalet. Hans nya relation får hon däremot lämna utanför.
  • Anonym (S)
    Anonym (A) skrev 2025-01-09 11:18:32 följande:
    Självklart kan uppbrottet påverka dottern. Verkar trivas med någon som säger att mamman är dum?

Finns nog ingen som arbetar med barn som skulle rekommendera detta tillvägagångsättt. Självklart har dottern inte bearbetat skilsmässan ännu, och ska sedan kastas in i en ny familj med en gång. Klart det blir konsekvenser. 
    Det är pappan som säger att mamman är dum och ts kan inte bevisa att relationen påverkar dottern så pass illa att det skulle ha någon som helst relevans i samtalet. Även om barn påverkas av nya relationer så finns det inget att göra åt saken. Det har inte tillräckligt med tyngd och ts kan inte bevisa någon tyngd alls.
  • Anonym (S)
    Jemp skrev 2025-01-09 12:57:06 följande:
    Han har alltså gjort sig skyldig till brott mot dottern (och dig) och verkar vara en allmänt kass pappa.

Extremt jobbig sits, men det spär på intrycket tycker jag, att du inte bör lägga kraft och konflikt på hur många sängar dottern har. Det krutet verkar behöva läggas på mer betydelsefulla saker.
    Vilket brott då...?
  • Anonym (S)
    Anonym (du) skrev 2025-01-09 13:46:47 följande:
    TS kan och bör göra en orosanmälan om hon är orolig för hur dottern har det hos pappan. Att tala illa om den andra föräldern med barnet är inte heller lämpligt. 
    Olämpligt, ja. Grund för orosanmälan, nej.
  • Anonym (S)
    Anonym (Emilie) skrev 2025-01-09 13:45:05 följande:
    Han hade tryckt ner henne på golvet med händerna över hennes hals framför dottern. 

Det är misshandel och barnfridsbrott. 
    Ok, det har jag missat att läsa.
  • Anonym (S)
    Anonym (du) skrev 2025-01-09 15:52:30 följande:
    Jo, det kan absolut finnas grund för orosanmälan. 

"Det som inte fungerar nu är att han kommer inte ihåg när han skall ha dottern. Han har glömt av läkarbesök han skulle ta. Han är allmänt arg och har tryckt ner mig i golvet en gång och tagit strypgrepp, detta såg vår dotter."
    Att tala illa om den andra föräldern är INTE grund för orosanmälan, fortfarande.
Svar på tråden Hur hantera pappans nya partner