Inlägg från: Anonym (Anna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anna)

Autism, hur visste ni

Såhär i efterhand märktes vissa avvikelser redan när han var några veckor gammal. Mer riktigt tydliga tecken kom i 1-2-årsåldern (radade upp leksaker och sorterade, extremt tidig men en del saker till den grad att folk på bussen kunde bli helt chockade, avvikande i kontakten med andra utanför familjen, förstod inte vissa lekar och rollspel mm). Jag såg tidigt att han avvek och att en del i hans beteende var autistiskt, men samtidigt fanns det saker som jag trodde talade starkt mot (jättefin kontakt och socialt samspel med oss föräldrar, väldigt empatisk mm). Så jag tänkte väl att han bara var speciell. 

Förskolan reagerade när han var 3 år, på att han inte lekte med andra barn, och det var första gången vi påbörjade en utredning. Denna avbröt vi dock då psykologens uppfattning var att han hade en IF vilket vi visste inte stämde. Efter detta vågade vi inte påbörja en utredning förrän han var 9, och han fick slutligen sin diagnos vid 10 års ålder: autism grad 1, ADD samt DCD (och HÖG intelligens!).

Svar på tråden Autism, hur visste ni