Har ni barn med funktionshinder NPF och IF som går vanlig skola?
Ingen egen erfarenhet men mitt barn har haft klasskompisar med samma diagnos i klassen. Den från lågstadiet gick från andra klass mindre och mindre i klassen (satt i grupprum med assistent). Mot slutet var det bara vissa praktiska ämnen barnet var med klassen på och till fjärde klass byttes till anpassad grundskola. När jag träffade det barnet var humöret alltid glatt. Mitt barn sa heller inget om bråk, däremot berättade mitt barn nästan varje dag (innan det mest var enskild undervisning) om hur mycket det barnet störde på lektionerna och hur jobbit det var. Mitt barn har koncentrationssvårigheter, så om en annan elev låter en massa blir det superjobbigt.
Eleven i mellanstadiet var mest med klassen, ingen assistent men fritidspedagogerma hoppade in ibland när de skulle till simhallen och liknande. Eleven förstörde tyvärr mycket för klassen och hade det säkert väldigt jobbigt själv. Den eleven var utagerande. Slogs och skrek. Kastade saker. Det var plågeri för alla inblandade och jag tycker att det vet ett stort svek mot eleven att tvinga in den i vanlig helklass. Brasklapp dock för att jag inte vet om den eleven hade IF också, men jag fick det intrycket.
Om jag utgår från de här barnen är det nog bäst att få till en assistent och ett grupprum. Då orkar kanske ditt barn också hela dagar och klarar av att vara tyst på lektionerna med klassen. Jag förstår verkligen att ni vill vara kvar så länge det sociala fungerar så bra! Jätteroligt att han trivs!