Inlägg från: Anonym (lärare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (lärare)

Har ni barn med funktionshinder NPF och IF som går vanlig skola?

Jag håller med ovan, det du ser nu är för att din son fortfarande är liten och inte märker av de andra barnens åsikter. Ju äldre de blir, desto större krav blir det att klara av nya lekar med svårare regler, klara av spelet på fotbollsplanen, jobba själv i klassrummet, åka på utflykter som varar hela dagen mm.

Jag förstår att du inte vill flytta honom från hans klasskamrater men våga lyssna på lärarna och på vad de säger om hans relationer för det är inte säkert att han har koll på hur det faktiskt är. Jag har varit med om flera föräldrar som tror att deras barn med IF har det bra i skolan när sanningen är att ingen egentligen vill umgås med deras barn men blir tvingade (det här gäller mer mellanstadiet).

Särskolan är oftast väldigt väl fungerande med bra personal och lektionerna och utflykterna är anpassade efter elevernas förmåga och ork så besök gärna er närmsta särskola innan ni tar ett beslut.

• Anonym (lärare)
    Sarapri skrev 2025-02-04 21:19:06 följande:

Tack för ditt inlägg. Jag har varit på flera uppföljningssamtal, och aldrig har de nämnt att han stör eller skriker i klassrummet. Det händer endast när det är 10 minuters läsning i ett annat rum där barnen får ligga på mattan. Han äter själv, klär på sig själv och klarar det mesta på egen hand. Han behöver inte resurshjälp idag, men han tycker om att umgås med en fritidspedagog som han har bra kontakt med. Än så länge vill många barn leka med honom, och de springer fram på morgonen för att kramas och hälsa. Han ska snart läsa enligt anpassad skola, men ibland undrar jag om han fortfarande bara är 6 år och kanske behöver mer tid. Hans pappa (min man) skulle också ha gått i anpassad skola, men föräldrarna ville inte då. I högstadiet ändrades allt för honom och han gick ut med toppbetyg, har eget företag och så vidare. Jag funderar på om det kanske blir likadant för min son. Just nu vill jag inte byta, eftersom han nyligen börjat skolan, men jag är ändå alltid lite fundersam.

Jag jobbar själv som lärare i mellanstadiet och har två elever som läser enligt anpassad skola. Det fungerar bra för dem. De får anpassade uppgifter och utvecklas i sin egen takt. De deltar i alla genomgångar, antecknar det de kan, och får sedan enklare uppgifter. Jag har aldrig haft några problem med det. De har kompisar och trivs bra i skolan. När jag tänker på dem vill jag faktiskt inte byta, så jag förstår hur svårt det här känns!

Jag tror att skolan absolut kan se till att undervisningen blir bra med anpassade uppgifter och prov men om man ska se till elevernas personliga utveckling och självkänsla tror jag att det är förödande för någon att ständigt vara sämst eller vara i ett sammanhang där man inte förstår humorn mm.

Jag tänker också att det är klart att din son trivs med sin fritidspedagog, det är väldigt lätt för ett barn att umgås med en vuxen som anpassar sig till barnet men andra barn är inte lika snälla eller osjälviska. De kommer kräva av honom att han leker på deras villkor och hänger med i svängarna på alla nya lekar eller tävlingar som sker på skolgården.

Om det gick bra för din man förstår jag att ni är tveksamma, jag tror inte att det är samma krav för en sådan diagnos idag som det var förr. Min erfarenhet är att det är svårt att få rätt till anpassad skola idag så om din son har fått det så har han större svårigheter än du beskriver här.
Svar på tråden Har ni barn med funktionshinder NPF och IF som går vanlig skola?